Arjen Lubach viert feest: meest bekeken aflevering ooit
De kijkcijfers van zondag 25 oktober 2020 (SKO)
Arjen Lubach zit momenteel juichend in zijn pyjama, want zijn programma Zondag met Lubach heeft een kijkcijferrecord te pakken. De aflevering van gisteren is de meest bekeken aflevering ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Hoewel het satirische programma minder spraakmakende onderwerpen bevatte dan in voorgaande weken – het ging vooral over nertsen en wasbeerhonden, een beetje saai – kwam de score uit op een torenhoge 2,092 miljoen kijkers (31 procent).
Het is de tweede keer in de geschiedenis dat er lineair meer dan twee miljoen mensen naar de tv-show kijken. Tot nu toe stond het record op een aflevering van afgelopen april, die 2,083 miljoen kijkers scoorde.
Ondanks deze topscores werd vorige week bekend dat Zondag met Lubach na de komende serie nog maar één seizoen gaat maken, namelijk in het voorjaar, rondom de verkiezingen.
Voorafgaand aan Lubach wist de dramaserie Commando’s 271.000 kijkers (4 procent) te vermaken, direct erna trok All Stars en Zonen 643.000 kijkers (13 procent).
Al met al was NPO 3 dankzij Lubach dus de grote winnaar op prime time. Maar ook de drie grote vlaggenschepen NPO 1, RTL 4 en SBS 6 hebben het prima gedaan.
RTL 4 was de nummer twee op prime time dankzij Eén tegen 50, waar 1,4 miljoen mensen (21 procent) naar keken. Geraldine en de Vrouwen deed het aansluitend weer beroerd met 385.000 kijkers (6 procent).
NPO 1 zette met de combinatie Project Rembrandt en Vliegende Hollanders respectievelijk 1,3 miljoen (19 procent) en 886.000 kijkers (16 procent) neer.
SBS 6 deed prima mee met 1,2 miljoen kijkers (18 procent) voor Wie van de Drie. Undercover in Nederland begon erna met 748.000 kijkers (14 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 525.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Mission Impossible 3: 306.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Kees van der Spek: 241.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 219.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Hawaii Five-O: 145.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Conjuring 2: 131.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,1 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Studio Sport (844.000), vtwonen (808.000), RTL Boulevard (773.000), RKC – Feyenoord (677.000) en Editie NL (630.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (815.000), Shownieuws (591.000) en Studio Voetbal (585.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 15 procent en RTL 4 brons met 14 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.452.000 02. Zondag met Lubach (NPO3) 2.092.000 03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.056.000 04. Een tegen 50 (RTL4) 1.379.000 05. Project Rembrandt (NPO1) 1.305.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 22.5% 2. SBS6 / 14.8% 3. RTL4 / 14.1% 4. NPo3 / 8.1% 5. NPO2 / 5.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 36,1% 2. RTL Nederland 24,3% 3. Talpa TV 20,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: David Cenzer, VPRO