VI-rel leeft niet meer zo, geen torenhoge kijkcijfers


De kijkcijfers van vrijdag 11 september 2020 (SKO)

De terugkeer van Veronica Inside is flink opgeblazen, maar de rel rondom het programma lijkt inmiddels niet meer zo te leven in Nederland. Hoewel de media hadden voorgesorteerd op flink wat bombarie – er stonden gisteren talloze cameraploegen bij de VI-studio en Op1 had Angela de Jong ingehuurd voor een recensie – hebben ze geen torenhoge kijkcijfers neergezet. Er zaten vrijdagavond 769.000 mensen (14 procent) klaar voor de eerste VI van het seizoen.

Hoewel het de meest bekeken vrijdaguitzending van VI ooit is op Veronica – tot nu toe stond het record op 733.000 kijkers voor de uitzending waarin Johan terugkeerde na zijn val van de trap – valt de score in het niets bij de voorlaatste aflevering, de veelbesproken racismespecial. Daar keken in juni maar liefst 1,7 miljoen mensen naar.

Het werd geen spectaculaire uitzending. De mannen van Veronica Inside zijn elkaar niet in de haren gevlogen. Johan Derksen hield een monoloog waarin hij René van der Gijp terechtwees, maar Wilfred gaf aan alleen nog verder te willen praten achter de schermen.

Al met al trok Veronica niet genoeg bekijks voor een plekje op het erepodium. Zowel RTL 4, NPO 2 als NPO 1 trokken – in die volgorde – meer bekijks. RTL 4 pakte goud op prime time met The Voice Senior, dat 1,2 miljoen kijkers (22 procent) scoorde.

Het zilver is voor NPO 2 dankzij de door 968.000 mensen (18 procent) bekeken Astrid Joosten-quiz Twee voor Twaalf. Nieuwsuur trok erna slechts 357.000 kijkers (7 procent).

Het brons is voor NPO 1: Bed en Breakfast kwam uit op 818.000 kijkers (15 procent) en De Avondetappe had er 724.000 (15 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Familie Gillis: 506.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Mountain Between Us: 392.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Homefront: 268.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Poirot: 192.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Fahrenheit 11/9: 187.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Mijn gezin gaat failliet: 182.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Half acht nieuws (951.000), EenVandaag (860.000), De Vooravond (704.000), RTL Boulevard (682.000), Sportjournaal (650.000) en Editie NL (572.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (779.000), Jinek (682.000), Journaal laat (660.000), Hart van Nederland (566.000) en Shownieuws (388.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.593.000
02. The Voice Senior (RTL4) 1.156.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.024.000
04. Twee voor twaalf (NPO2) 968.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 951.000


06. EenVandaag (NPO1) 860.000
07. Bed en Breakfast (NPO1) 818.000
08. Op1 (NPO1) 779.000
09. Veronica Inside (Vero) 769.000
10. De Avondetappe (NPO1) 724.000


11. De Vooravond (NPO1) 704.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 682.000
13. Jinek (RTL4) 682.000
14. Journaal laat (NPO1) 660.000
15. Sportjournaal (NPO1) 650.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.5%
2. RTL4 / 19.8%
3. NPO2 / 7.9%
4. Vero / 7.3%
5. NET5 / 6.2%


6. SBS6 / 6.1%
7. NPo3 / 3.5%
8. RTL7 / 3.5%
9. RTL8 / 3.4%
10. RTL5 / 3.3%


11. TLC / 1.3%
12. N.geog / 1.2%
13. RTLZ / 1.2%
14. FS1 / 1.2%
15. Ziggo / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,9%
2. RTL Nederland 30,0%
3. Talpa TV 20,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen