Angela Groothuizen wederom verslagen door SBS 6


De kijkcijfers van woensdag 9 september 2020 (SKO)

RTL 4 is niet sterk genoeg om de kleinere commerciële concurrent SBS 6 buiten de deur te houden als Angela Groothuizen op de buis is met haar programma Obese. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Omdat er maar liefst een jaar gedraaid wordt, is Obese erg duur om te maken. Het verdient zich echter niet terug: het nieuwe seizoen begon vorige week zo slecht – nog geen half miljoen kijkers – dat tv-baas Peter van der Vorst dinsdag direct de tv-exit van Obese aankondigde.

De tweede aflevering van Obese deed het gisteren iets beter met 604.000 kijkers (12 procent), maar de stijging is niet sterk genoeg om SBS 6 weer terug in het gareel te krijgen. Die zender wist met Steenrijk Straatarm 659.000 kijkers (13 procent) te boeien.

RTL 4 versloeg SBS 6 om half tien wél: Bureau 040 trok 631.000 kijkers (13 procent), terwijl Paleis voor een Prikkie er 578.000 (12 procent) had.

Niet RTL 4 of SBS 6, maar NPO 1 was de winnaar op prime time. Van Onschatbare Waarde scoorde 1,4 miljoen kijkers (27 procent) en De Avondetappe had er 980.000 (20 procent).

Verder was NPO 3’s Het Beste van de Dolly Dots het meest in trek met 520.000 kijkers (10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 515.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Ranking the Stars: 376.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met White House Down: 369.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Mechanic: 347.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Manifest: 257.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Home Again: 120.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), Sportjournaal (889.000), De Vooravond (865.000), RTL Boulevard (797.000), Editie NL (744.000) en GTST (674.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (872.000), Jinek (699.000), Journaal laat (690.000) en Hart van Nederland (631.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.807.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.504.000
03. Van Onschatbare Waarde (NPO1) 1.354.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.177.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.020.000


06. De Avondetappe (NPO1) 980.000
07. Sportjournaal (NPO1) 889.000
08. OP1 (NPO1) 872.000
09. De Vooravond (NPO1) 865.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 797.000


11. Editie NL (RTL4) 744.000
12. Tour de France (NPO1) 727.000
13. Jinek (RTL4) 699.000
14. Journaal laat (NPO1) 690.000
15. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 674.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.7%
2. RTL4 / 15.7%
3. SBS6 / 9.4%
4. NPO2 / 7.5%
5. Vero / 5.8%


6. NPO3 / 5.0%
7. RTL7 / 4.6%
8. NET5 / 4.5%
9. RTL5 / 4.1%
10. RTL8 / 2.2%


11. Discov / 1.4%
12. TLC / 1.4%
13. RTLZ / 1.0%
14. Eurosp / 1.0%
15. FOX / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,2%
2. RTL Nederland 26,6%
3. Talpa TV 20,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen