Moeizame seizoensstart Jinek na zomerblunder RTL 4


De kijkcijfers van maandag 24 augustus 2020 (SKO)

Eva Jinek beleeft een moeizame start van het seizoen. Het kost haar zichtbaar moeite om de massa terug te krijgen bij RTL 4, nadat de zender een maand lang in lockdown is gegaan. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar Op1 gewoon de hele zomer doorging, besloot RTL 4 om na de seizoensfinale van Beau een maand lang op zwart te gaan. De zender stortte op de late avond volledig in: herhalingen van De Zwakste Schakel wisten in de zomer slechts zo’n 100.000 kijkers te boeien.

Aan Jinek is nu de taak om al die verloren kijkers weer in huis te halen. Nu ze weer terug is op de late avond, zijn veel kijkers weer teruggekeerd, maar een echt daverend succes is haar talkshow nog niet. Zo keken er gisteren 603.000 mensen (17 procent).

Waar Jinek hekkensluiter was van de kijkcijfer top 15, staat Op1 op de zevende plek met 998.000 kijkers (27 procent). De NPO 1-show blijft oppermachtig op de late avond.

In een poging om de kijkcijfers op te krikken heeft RTL 4 besloten om de nieuwsupdate voorafgaand aan Jinek te schrappen, zodat haar talkshow direct aansluit op Ik Weet Er Alles Van Vips. Vooralsnog sorteert dat weinig effect: de score van gisteren ligt iets onder het gemiddelde van vorige week (613.000 kijkers).

Zelfs SBS 6 wist op de late avond meer kijkers te boeien dan Jinek. Het nieuwsprogramma Hart van Nederland kwam uit op 649.000 kijkers (17 procent).

Prime time

Door naar prime time: ook daar versloeg de publieke omroep RTL met twee vingers in de neus. Zowel om half negen als half tien was de NPO heer en meester.

De meest bekeken programma’s om half negen waren De Slimste Mens met 1,4 miljoen kijkers (28 procent) op NPO 2, MAX Vakantieman met 1,2 miljoen kijkers (23 procent) op NPO 1 en Voor Hetzelfde Geld met 714.000 kijkers (14 procent) op RTL 4.

Om half tien waren dat Denkend aan Holland met 1,5 miljoen kijkers (30 procent) op NPO 1, Ik Weet Er Alles Van VIPS met 636.000 kijkers (13 procent) op RTL 4 en Nieuwsuur met 554.000 kijkers (11 procent) op NPO 2.

De vierde zender op prime time was SBS 6. Die zender wist met Wij Emigreren 470.000 kijkers (10 procent) te bekoren.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Verliefd op Cuba: 286.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Inside Man: 267.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Great Wall: 233.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Last Castle: 181.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Ambassade: 160.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Good Doctor: 54.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (928.000), Ik weet er alles van (878.000), RTL Boulevard (654.000), Editie NL (538.000), Nederland op Film (397.000) en De Hit Kwis (375.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (998.000), Hart van Nederland (649.000), Journaal laat (625.000), Jinek (603.000) en Shownieuws (362.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en NPO 2 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.845.000
02. Denkend aan Holland (NPO1) 1.455.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.436.000
04. MAX Vakantieman (NPO1) 1.164.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.160.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.124.000
07. Op1 (NPO1) 998.000
08. EenVandaag (NPO1) 928.000
09. Ik weet er alles van (RTL4) 878.000
10. Voor hetzelfde geld (RTL4) 714.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 654.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 649.000
13. Ik weet er alles van vips (RTL4) 636.000
14. Journaal laat (NPO1) 625.000
15. Jinek (RTL4) 603.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.5%
2. RTL4 / 17.0%
3. NPO2 / 10.6%
4. SBS6 / 9.2%
5. NPO3 / 4.8%


6. Vero / 4.4%
7. NET5 / 4.2%
8. RTL5 / 3.6%
9. RTL7 / 3.6%
10. Discov / 1.7%


11. RTL8 / 1.5%
12. TLC / 0.9%
13. BBC / 0.9%
14. FOX / 0.9%
15. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,9%
2. RTL Nederland 25,7%
3. Talpa TV 18,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen