Lingo bijna langs De Hit Kwis: 17.000 kijkers verschil
De kijkcijfers van donderdag 30 juli 2020 (SKO)
Kees Tol, Romy Monteiro en hun De Hit Kwis-caravan racen nog steeds vol gas richting de afgrond van het kijkcijferravijn. Na 527.000, 446.000 en 345.000 kijkers, trok de vierde aflevering van de dagelijkse NPO 1-quiz gisterenavond nóg minder kijkers. Tussen EenVandaag (810.000 kijkers en 35 procent) en het Achtuurjournaal (1,4 miljoen kijkers en 40 procent) ingeklemd, wist De Hit Kwis op het DWDD-slot slechts 318.000 kijkers (13 procent) te vermaken. Ronduit dra-ma-tisch.
In een paar dagen tijd is NPO 1 met Kees Tol aan het roer afgegleden tot SBS 6-niveau, niet alleen inhoudelijk, maar ook kijkcijfermatig. De commerciële zender trok gisteren op hetzelfde tijdstip slechts 17.000 kijkers minder: Lingo kwam uit op een score van 301.000 kijkers (11 procent).
Het is eigenlijk onbestaanbaar dat De Hit Kwis na deze uitzendweek nóg meer schade mag aanrichten bij NPO 1, maar zenderbaas Frans Klein heeft in het verleden bewezen niet altijd de meest rationele beslissingen te nemen.
Lees ook:
Kees Tol sloopt vooravond NPO 1: enorme kijkcijferdip (kijkcijfers maandag)
Kijkcijferhorror Kees Tol: SBS 6 hijgt NPO 1 in de nek (kijkcijfers dinsdag)
Enorm drama voor NPO 1: De Hit Kwis bijna uit top 25 (kijkcijfers woensdag)
Prime time
Door naar prime time: daar was wederom De Slimste Mens de koning met 1,3 miljoen kijkers (35 procent) op NPO 2. Direct erna trok Nieuwsuur 677.000 kijkers (19 procent).
Het zilver gaat naar de NPO 1-combinatie Mindf*ck Caribbean (535.000 kijkers en 14 procent) en Quiz met Ballen (569.000 kijkers en 16 procent).
SBS 6 pakt brons dankzij de door 517.000 mensen (15 procent) bekeken herhaling van Mr. Frank Visser Doet Uitspraak.
Verder was NPO 3’s Keuringsdienst van Waarde het meest in trek met 267.000 kijkers (7 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- RTL 4 scoorde met Britain’s Got Talent: 248.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Silent Witness: 217.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Generals Daughter: 199.000 kijkers,
- Net5 scoorde met It Takes Two: 198.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Magnum PI: 167.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Deurwaarders: 153.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (991.000), Half acht nieuws (874.000), EenVandaag (810.000), RTL Boulevard (472.000), Editie NL (420.000), Zes uur nieuws (331.000), De Hit Kwis (318.000) en Lingo (301.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (896.000), Hart van Nederland (637.000), Journaal laat (602.000) en Shownieuws (389.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 12 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.374.000 02. De Slimste Mens (NPO2) 1.341.000 03. Journaal 18:00 (NPO1) 991.000 04. Op1 (NPO1) 896.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 874.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 22.9% 2. RTL4 / 12.1% 3. NPO2 / 12.0% 4. SBS6 / 10.0% 5. NET5 / 4.3%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 38,5% 2. RTL Nederland 23,5% 3. Talpa TV 19,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: AvroTros, SBS