Lingo bijna langs De Hit Kwis: 17.000 kijkers verschil


De kijkcijfers van donderdag 30 juli 2020 (SKO)

Kees Tol, Romy Monteiro en hun De Hit Kwis-caravan racen nog steeds vol gas richting de afgrond van het kijkcijferravijn. Na 527.000, 446.000 en 345.000 kijkers, trok de vierde aflevering van de dagelijkse NPO 1-quiz gisterenavond nóg minder kijkers. Tussen EenVandaag (810.000 kijkers en 35 procent) en het Achtuurjournaal (1,4 miljoen kijkers en 40 procent) ingeklemd, wist De Hit Kwis op het DWDD-slot slechts 318.000 kijkers (13 procent) te vermaken. Ronduit dra-ma-tisch.

In een paar dagen tijd is NPO 1 met Kees Tol aan het roer afgegleden tot SBS 6-niveau, niet alleen inhoudelijk, maar ook kijkcijfermatig. De commerciële zender trok gisteren op hetzelfde tijdstip slechts 17.000 kijkers minder: Lingo kwam uit op een score van 301.000 kijkers (11 procent).

Het is eigenlijk onbestaanbaar dat De Hit Kwis na deze uitzendweek nóg meer schade mag aanrichten bij NPO 1, maar zenderbaas Frans Klein heeft in het verleden bewezen niet altijd de meest rationele beslissingen te nemen.

Lees ook:
Kees Tol sloopt vooravond NPO 1: enorme kijkcijferdip (kijkcijfers maandag)
Kijkcijferhorror Kees Tol: SBS 6 hijgt NPO 1 in de nek (kijkcijfers dinsdag)
Enorm drama voor NPO 1: De Hit Kwis bijna uit top 25 (kijkcijfers woensdag)

Prime time

Door naar prime time: daar was wederom De Slimste Mens de koning met 1,3 miljoen kijkers (35 procent) op NPO 2. Direct erna trok Nieuwsuur 677.000 kijkers (19 procent).

Het zilver gaat naar de NPO 1-combinatie Mindf*ck Caribbean (535.000 kijkers en 14 procent) en Quiz met Ballen (569.000 kijkers en 16 procent).

SBS 6 pakt brons dankzij de door 517.000 mensen (15 procent) bekeken herhaling van Mr. Frank Visser Doet Uitspraak.

Verder was NPO 3’s Keuringsdienst van Waarde het meest in trek met 267.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 4 scoorde met Britain’s Got Talent: 248.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 217.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Generals Daughter: 199.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met It Takes Two: 198.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Magnum PI: 167.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Deurwaarders: 153.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (991.000), Half acht nieuws (874.000), EenVandaag (810.000), RTL Boulevard (472.000), Editie NL (420.000), Zes uur nieuws (331.000), De Hit Kwis (318.000) en Lingo (301.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (896.000), Hart van Nederland (637.000), Journaal laat (602.000) en Shownieuws (389.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.374.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.341.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 991.000
04. Op1 (NPO1) 896.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 874.000


06. EenVandaag (NPO1) 810.000
07. Nieuwsuur (NPO2) 677.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 637.000
09. Ik weet er alles van (RTL4) 626.000
10. Journaal laat (NPO1) 602.000


11. Quiz met ballen (NPO1) 569.000
12. Mindf*ck Caribbean (NPO1) 535.000
13. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 517.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 472.000
15. Editie NL (RTL4) 420.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.9%
2. RTL4 / 12.1%
3. NPO2 / 12.0%
4. SBS6 / 10.0%
5. NET5 / 4.3%


6. RTL7 / 4.1%
7. RTL5 / 4.1%
8. Vero / 3.8%
9. NPO3 / 3.6%
10. RTL8 / 3.2%


11. Discov / 2.2%
12. RTLZ / 1.4%
13. Comedy / 1.3%
14. FOX / 1.2%
15. SBS9 / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,5%
2. RTL Nederland 23,5%
3. Talpa TV 19,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: AvroTros, SBS

44 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Harm net t harpje
juli 31, 2020 16:15

Dag allemaal ja daar ben ik weer
we zijn met de lelijk eend , (die niet vooruit te branden was) samen met Eugene naar Frankrijk geweest
1 volle maand hebben we er over gedaan om in Normandie te komen
moesten daar optreden voor oud veteranen Dus 5 april gingen we dan weg uit Laren .
Slapen deden we bij een boer in een hooiberg, we voelden ons net Swiebertje
Maar aangekomen ,werden wij als helden ontvangen
Alleen een bekeuring voor fout parkeren uitgeschreven door een flick die nog al raar engels sprak .want Frans kunnen wij niet , wel de engelse taal

GOET MURNING zei de flick

YOU NOOW TAT TO HEER NOT MEE TOE STAY
I KIF YOE WAN PINANTY
50 EURO

JOE MUST PAY HER , KAS

nou dat heb ik dan maar gedaan

maar we hebben mooie maanden gehad in Frankrijk

En toen we verleden week in Holland terug waren moesten we wel bijkomen natuurlijk, en onze poes bij de buurvrouw ophalen , gelukkig was ze niet met haar jojootje aan het spelen, anders was de poes…. nou dat verhaal ken je wel zeker

En we hebben onze eerste NPO avondje gezien, met als afknapper de hit kwis

Heb gelijk mn harp gepapt , en er een liedje over gemaakt

Daar gaat ie dan… even de darmsnaar testen

pring pring…

Er was er eens eens een edelman
die graag op 1 wou scoren
maar helaas voor die edelman
t kon de kijker niet bekoren
die zapte maar weg naar 4, 5 ,6
op 1 kon hem niet verblije
en schreef op mc onder zijn stress

allemaal…… YOUGEE WAS IN DE MEIE
YOUGEE WAS IN DE MEIE ……….OEPS

JAAAAAAA DAAR WAS IE WEER

Gast
Mark
juli 31, 2020 15:45

VI vanaf 11-9 terug!!!

https : // www . ad . nl/show/john-de-mol-grijpt-in-veronica-inside-gaat-gewoon-door~acf10d91/

Gast
Dartsfan
juli 31, 2020 15:41

Breaking: VI keert gewoon terug vanaf 11 september

Gast
Chantal
juli 31, 2020 15:33

@WEST*: wij wensen je de schildklierk an ker.

Gast
WEST*
juli 31, 2020 15:29

En wat doet u zelf dan @ Pieter

Reageren is gewoon een leuke bezigheid om even in je vrije minuten bezig te zijn

Gast
pieter
juli 31, 2020 14:22

@ Raggel 8:04
Wie reaguurt er nou op dit tijdstip op zo’n mooie dag, niets beters te doen?

Gast
StefanV
juli 31, 2020 13:26

@ Mark: Pointless was inderdaad een leuke quiz, die zeker nog eens een nieuwe kans verdient.

Gast
StefanV
juli 31, 2020 13:25

Het is gewoon verschrikkelijk slecht: zowel de opzet van de quiz, de popie-jopie aanpak, het geforceerde dansen bij elk fragment alsook de kijkcijfers. Vorige week behaalde “Een Huis Vol in Quarantaine” op die plek steevast meer dan 900.000 kijkers: bijna *drie keer* zo veel als de Hit Kwis gisteren.

Zelfs de openingsaflevering – toen de kijker dus nog niet wist hoe beroerd dit programma is – trok maar 527.000 kijkers; krap-aan de helft van “Een Huis Vol…”

Gast
Mark
juli 31, 2020 11:16

Hit Kwis is een Brits format, hè. Komt daar elke zaterdag. En de BBC heeft nog nooit een slecht programma uitgezonden. Van hun komt ook Pointless, vind ik één van de beste quizzen ooit, zo min mogelijk punten scoren dus. Wordt geproduceerd door Endemol, liep ooit ook op NL tv 3 jaar gelden met Lucille Werner een maandje lang in de zomer op de plek waar nu Hit Kwis zit. Zonde dat er nooit een vervolg op is gekomen. Was dus ook gewoon een zomervullertje. Hit Kwis zien we na de huidige serie dus ook nooit meer terug.

Gast
Mark
juli 31, 2020 11:11

BGT hadden ze ook net zo goed op 5 kunnen laten staan, daar haalde het nog 350.000; Petertje wordt weer afgestraft. En waarom moet dat 2 dagen achter elkaar? Lijkt wel of de rechten binnenkort afgelopen zijn. Als ze het nou gewoon elke woensdag doen en dan om half 9 wat die halve finales en finale duren een half uur langer (20:38 – 22:08). Dan kunnen ze om 22:15 uur Nieuws Update doen en daarna toch Gooische Vrouwen laten staan. Zwakste Schakel zet maar ergens in de middag neer. Nóg beter: Best Of TV Kantine 22:15 – 22:52 uur.

Gast
Pieter
juli 31, 2020 10:44

Oeps kijkers

Gast
Pieter
juli 31, 2020 10:44

Op1 ook minder kijkes

Gast
Stop met Tol enTros en Volendamse mafia troep
juli 31, 2020 10:41

Weg met die camping zooi van de Tros en die drol van Tol.

NPO onwaardig.

Gast
KweetNiet
juli 31, 2020 10:39

Die Lingo’s zijn sowieso herhalingen.
Pre-corona zelfs, nog met publiek (‘groen, groen’)

Een verse Llngo scoort… nog wel 35% meer (-;

NB Wellicht zou die Hit Kwis het beter doen op SBS6

Gast
JobF
juli 31, 2020 10:31

En Lingo is gewoon een herhaling hé. Dat maakt het nog erger

Gast
Sander
juli 31, 2020 10:21

@ Bart

Ik ben het ook zat dat dagelijks gezeur over dieren en RTL. Ik vind het niet grappig. En zeker niet leuk. Het is al erg genoeg voor RTL. Maar dat weet iedereen in en buiten Nederland al.
Dus dieren gek richt je op wat anders.

Gast
Bart
juli 31, 2020 10:04

@de gene die het hier elke dag over die dieren en RTL heeft

Moet het grappig zijn ofzo? Wat is precies je doel?
Het is echt totaal namelijk niet grappig. Het veroorzaakt denk ik bij niemand nog niet eens een glimlach.
Verder bereik je er helemaal niets mee. RTL bestaat nu eenmaal. En ja ik vind de programmering ook echt waardeloos en de meeste programma’s heel slecht. Begrijp niet dat mensen het nog kijken. Met dit echter bereik je helemaal niets. Zonde van je tijd. Kijk gewoon niet! Zoek op alle tv zenders en on-demand naar de dingen die je wel leuk vind en doe voor de rest andere dingen.

Gast
HBaz
juli 31, 2020 09:57

Die presentatoren spreken ook niet erg tot de verbeelding. Hebben ze bij de AvroTros niks beters te bieden? Er loopt toch wel meer talent rond in Volendam?

Gast
Guttegut
juli 31, 2020 09:40

@Stijn Zoek sarcasme is op in het woordenboek??

Gast
Walter
juli 31, 2020 09:18

Nee, Ad is bloed serieus als het over ZIJN RTL gaat.

Gast
Stijn
juli 31, 2020 09:16

@Guttegut

Ad is juist sarcastisch, oen!

Gast
Guttegut
juli 31, 2020 09:14

@Ad Wel eens van sarcasme gehoord lul!!!

Gast
WEST*
juli 31, 2020 08:54

Het zijn toch voor zomerse tv begrippen mooie cijfers voor SBS 6
er had moeten staan : SBS gaat bijna op primetime RTL voorbij

Gast
M
juli 31, 2020 08:52

Ik vind hit kwis
Een gezellige kwis
Van mij mag er meer muziek programa.s op tv

Gast
Ad
juli 31, 2020 08:43

Theo
vr 31 jul 2020 om 8:41

Wat probeer je nou duidelijk te maken? In het Beau/Jinek tijdslot scoort RTL 4 op dit moment erg slecht, daar is iedereen het over eens.

Gast
Theo
juli 31, 2020 08:41

Zelfs Oma Tensen zal meer kijkers trekken dan de zwakste schakel Bridget.

Over het Jinek/Beau slot heb ik het maar niet over.

Gast
Jos
juli 31, 2020 08:37

Op1 – Beau: 71 – 3

Gast
Jan van Eerten
juli 31, 2020 08:31

Hitkwis leuk programma voor SBS6

Gast
Ad
juli 31, 2020 08:30

Kees Tol pakt Bridget hard aan
vr 31 jul 2020 om 8:26

Wat probeer je nou te zeggen? Er is toch niemand die zegt dat De Zwakste Schakel goed scoort?

Gast
Ad
juli 31, 2020 08:29

Theo
vr 31 jul 2020 om 8:26

Praat niet zo dom! De Hit Kwis staat nu op NPO 1 en niet op NPO 3, op NPO 3 had het nog lager gescoord. 19:00-20:00 uur is het tijdslot waarop DWDD eerder hele hoge cijfers scoorde, doordat het nu zomer is is het logisch dat het lager ligt, maar niet dat het zoveel lager ligt!

Gast
Kees Tol pakt Bridget hard aan
juli 31, 2020 08:26

Zwakste schakel: 116.000 kijkers
Hitkwis: 318.000 kijkers

Gast
Theo
juli 31, 2020 08:26

De Hit Kwis op het DWDD-slot slechts 318.000 kijkers (13 procent)
———–
– 13% is niet slecht voor een NPO3 kwisje ter vervanging van OS2020

– DWDD slot? juni/juli/aug is geen BNNVARA slot en DWDD is verleden tijd.

AVRO/TROS had wijzer moeten zijn

Gast
Ad
juli 31, 2020 08:16

Wim
vr 31 jul 2020 om 8:15

RTL Boulevard had een marktaandeel van 19.8%, dat is prima.

Gast
René
juli 31, 2020 08:15

Zelden zo een slechte (muziek)kwis gezien. Wie het ook mocht presenteren, gezien het format was het op voorhand gedoemd te mislukken. Is er geen proefuitzending gemaakt alvorens dit te programmeren? Zo ja, dan vraag je je af hoe dit dan door de commissie gekomen.

Gast
Ad
juli 31, 2020 08:15

Dra-ma-tisch = Hoe nu verder? = RTL vernederd door wat dieren in dierentuin = Theo

Obsessie, zucht…

Gast
Wim
juli 31, 2020 08:15

En MC wat denken jullie van RTL Boulevard, met dit weer nog geen 500.000 kijkers zelfs nog geen 475.000,maar een schamele 472.000.
Moet ook maar van de buis.

Gast
Frans
juli 31, 2020 08:09

@max. Misschien is dat flauw, maar het is natuurlijk te belachelijk voor woorden dat de NPO geld uitgeeft aan zo’n flinterdun, onzinnig en liefdeloos gemaakt kwisje op het hoofdpodium. Sbs zou de hit kwis nog niet eens om 16uur programmeren.

Gast
Theo
juli 31, 2020 08:05

De zwakste schakel is wederom Bridget met MAAR 116.000 kijkers.

Gast
Raggel
juli 31, 2020 08:04

Wie kijkt er nou naar die treurbuis met dit prachtige weer, stelletje stumperds.

Gast
RTL vernederd door wat dieren in dierentuin
juli 31, 2020 08:03

Hoe een dierentuin heel RTL elke avond voor schut zet.

MC, wanneer gaan jullie hier eens over berichten?

Gast
Max
juli 31, 2020 08:00

Beetje flauw om dag na dag De Hitkwis te benoemen in de opening. Gisteren scoorden Een Vandaag en Het Achtuurjournaal ook allebei lager. Gek hè, dat de Hit Kwis dan ook minder kijkers trekt! Iets wat al op de grond ligt, hoef je niet na te trappen.

Gast
Hoe nu verder?
juli 31, 2020 07:59

NPO, topkwaliteit

Talpa, mooie cijfers voor een zwoele warme donderdagavond.

RTL, zelfs Boulevard stort in. het kopie/plak/jatwerk pikt de RTL kijker niet meer.

Gast
Dra-ma-tisch
juli 31, 2020 07:54

Hoe een stel dieren In de Zoo heel RTL voor schut zetten.

Wat moet dat pijnlijk zijn voor management en RTL nep sterren.

Gast
🗣(wordt vast verwijderd...)
juli 31, 2020 07:53

Gunoten van de Bold.
TLP wederom 3de….
Veronica andermaal beter!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen