Enorm drama voor NPO 1: De Hit Kwis bijna uit top 25


De kijkcijfers van woensdag 29 juli 2020 (SKO)

Oei: De Hit Kwis van het presentatieduo Kees Tol en Romy Monteiro is op de derde uitzenddag nóg verder onderuit gekelderd. Na 527.000 kijkers (15 procent) en 446.000 kijkers (13 procent), bleven er woensdag nog 345.000 kijkers (11 procent) over op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Hit Kwis is zonder moeite één van de grootste flops uit de geschiedenis van NPO 1. Een beetje zenderbaas haalt dit zo snel mogelijk weer uit de programmering.

De kijkcijferdip die De Hit Kwis veroorzaakt is ongeëvenaard: EenVandaag trok 881.000 kijkers (35 procent), De Hit Kwis stortte in tot 345.000 kijkers (11 procent) en het Achtuurjournaal kwam daarna uit op 1,6 miljoen kijkers (37 procent).

De Hit Kwis viel gisteren bijna de kijkcijfer top 25 uit: met de 22ste plek bleef De Hit Kwis net de rechtstreekse concurrent Lingo voor. Die quiz wist op SBS 6 een publiek van 296.000 kijkers (9 procent) te boeien.

Lees ook:
Kees Tol sloopt vooravond NPO 1: enorme kijkcijferdip (kijkcijfers maandag)
Kijkcijferhorror Kees Tol: SBS 6 hijgt NPO 1 in de nek (kijkcijfers dinsdag)

Prime time

Door naar prime time: daar ging wederom De Slimste Mens met het goud naar huis toe. Er keken 1,5 miljoen mensen (34 procent) naar de quiz. Nieuwsuur trok erna 695.000 kijkers (18 procent).

NPO 1 pakte zilver met de combinatie Het Beste van Heel Holland Bakt (721.000 kijkers en 16 procent) en Foodtruck Gezocht (570.000 kijkers en 15 procent).

Pas op de derde plek volgt RTL 4 met de programma’s Briljant (351.000 kijkers en 8 procent) en Britain’s Got Talent (409.000 kijkers en 11 procent).

Verder was NPO 3’s Freedom het meest in trek met 371.000 kijkers (10 procent).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), Zesuurjournaal (944.000), EenVandaag (881.000), Ik weet er alles van (675.000), RTL Boulevard (668.000), Editie NL (479.000) en Typisch Dwingeloo (389.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Journaal laat (706.000), Hart van Nederland (474.000) en Shownieuws (376.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.581.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.503.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.045.000
04. Op1 (NPO1) 1.027.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 944.000


06. EenVandaag (NPO1) 881.000
07. Beste Van Heel Holland Bakt (NPO1) 721.000
08. Journaal laat (NPO1) 706.000
09. Nieuwsuur (NPO2) 695.000
10. Ik weet er alles van (RTL4) 675.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 668.000
12. Foodtruck Gezocht (NPO1) 570.000
13. Editie NL (RTL4) 479.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 474.000
15. Britain’s Got Talent (RTL4) 409.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.0%
2. RTL4 / 14.0%
3. NPO2 / 12.8%
4. SBS6 / 7.7%
5. NPO3 / 5.4%


6. Vero / 4.9%
7. RTL5 / 4.2%
8. NET5 / 3.3%
9. RTL7 / 2.2%
10. RTL8 / 2.2%


11. Discov / 2.0%
12. RTLZ / 1.4%
13. BBCfirst / 1.3%
14. N.geog / 1.2%
15. TLC / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,2%
2. RTL Nederland 22,6%
3. Talpa TV 16,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: AvroTros

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen