Enorm drama voor NPO 1: De Hit Kwis bijna uit top 25


De kijkcijfers van woensdag 29 juli 2020 (SKO)

Oei: De Hit Kwis van het presentatieduo Kees Tol en Romy Monteiro is op de derde uitzenddag nóg verder onderuit gekelderd. Na 527.000 kijkers (15 procent) en 446.000 kijkers (13 procent), bleven er woensdag nog 345.000 kijkers (11 procent) over op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Hit Kwis is zonder moeite één van de grootste flops uit de geschiedenis van NPO 1. Een beetje zenderbaas haalt dit zo snel mogelijk weer uit de programmering.

De kijkcijferdip die De Hit Kwis veroorzaakt is ongeëvenaard: EenVandaag trok 881.000 kijkers (35 procent), De Hit Kwis stortte in tot 345.000 kijkers (11 procent) en het Achtuurjournaal kwam daarna uit op 1,6 miljoen kijkers (37 procent).

De Hit Kwis viel gisteren bijna de kijkcijfer top 25 uit: met de 22ste plek bleef De Hit Kwis net de rechtstreekse concurrent Lingo voor. Die quiz wist op SBS 6 een publiek van 296.000 kijkers (9 procent) te boeien.

Lees ook:
Kees Tol sloopt vooravond NPO 1: enorme kijkcijferdip (kijkcijfers maandag)
Kijkcijferhorror Kees Tol: SBS 6 hijgt NPO 1 in de nek (kijkcijfers dinsdag)

Prime time

Door naar prime time: daar ging wederom De Slimste Mens met het goud naar huis toe. Er keken 1,5 miljoen mensen (34 procent) naar de quiz. Nieuwsuur trok erna 695.000 kijkers (18 procent).

NPO 1 pakte zilver met de combinatie Het Beste van Heel Holland Bakt (721.000 kijkers en 16 procent) en Foodtruck Gezocht (570.000 kijkers en 15 procent).

Pas op de derde plek volgt RTL 4 met de programma’s Briljant (351.000 kijkers en 8 procent) en Britain’s Got Talent (409.000 kijkers en 11 procent).

Verder was NPO 3’s Freedom het meest in trek met 371.000 kijkers (10 procent).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), Zesuurjournaal (944.000), EenVandaag (881.000), Ik weet er alles van (675.000), RTL Boulevard (668.000), Editie NL (479.000) en Typisch Dwingeloo (389.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Journaal laat (706.000), Hart van Nederland (474.000) en Shownieuws (376.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.581.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.503.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.045.000
04. Op1 (NPO1) 1.027.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 944.000


06. EenVandaag (NPO1) 881.000
07. Beste Van Heel Holland Bakt (NPO1) 721.000
08. Journaal laat (NPO1) 706.000
09. Nieuwsuur (NPO2) 695.000
10. Ik weet er alles van (RTL4) 675.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 668.000
12. Foodtruck Gezocht (NPO1) 570.000
13. Editie NL (RTL4) 479.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 474.000
15. Britain’s Got Talent (RTL4) 409.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.0%
2. RTL4 / 14.0%
3. NPO2 / 12.8%
4. SBS6 / 7.7%
5. NPO3 / 5.4%


6. Vero / 4.9%
7. RTL5 / 4.2%
8. NET5 / 3.3%
9. RTL7 / 2.2%
10. RTL8 / 2.2%


11. Discov / 2.0%
12. RTLZ / 1.4%
13. BBCfirst / 1.3%
14. N.geog / 1.2%
15. TLC / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,2%
2. RTL Nederland 22,6%
3. Talpa TV 16,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: AvroTros

79 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Wil van Bil
augustus 1, 2020 02:08

Na een kwartier kijken naar die kwis waren m’n tenen zo krom getrokken dat de tv in het vervolg tot 20:00 uur uit blijft. Wat een slecht programma zeg en wat een blamage voor de AVRO wat vroeger toch een kwaliteitsomroep was. Zal wel uit de TROS stal komen!

Gast
Burgers’ Zoo vernederd RTL sterren
juli 31, 2020 07:50

Zelden zo vernederend schouwspel gezien.

Gast
Wedden dat wij weer het best bekeken RTL programma zijn vanavond
juli 30, 2020 19:59

Groeten van de zeeleeuwen, apen, zeeleeuwen, olifanten en pinguïns.

Kan geen Gerard Joling, Art Rooijakkers, Ruben Nicolai, Angela Groothuizen en Paul de Leeuw, Eva Jinek meer tegen op.

Gast
Pieter
juli 30, 2020 15:40

De Hitkwis zou wel leuk zijn als Gerard Ekdom het presenteert in zijn eentje acher een desk met “normale kandidaten.

Gast
GaatLekker
juli 30, 2020 14:43

Wel veel focus op een enkel programma.
Bij de NPO zullen ze er niet wakker van liggen met een marktaandeel
voor de derde dag op rij van ruim 40%.

Gast
Mark
juli 30, 2020 12:56

Iemand noemt hier Zeg ‘Ns Aaa op de plaats van Hit Kwis. Ik zeg: doen! Belgische Eén zendt ook al 30 jaar lang herhalingen uit van hun comedy topper FC De Kampioenen. Zeg ‘Ns Aan komt nu op NPO 2 elke dag om 4 uur ’s middags, kan daar nog blijven staan, wordt dan de hh van de dag ervoor op prime time NPO 1. Haalt met gemak 500.000 – 600.000 kijkers. Of laat MAX desnoods Hendrik Groen S1 & S2 herhalen, dan heb je ook al een maand vol. Hit Kwis naar NPO 3 op de plek waar First Dates zit. Da’s over twee weken afgelopen. En anders om half 9 op NPO 3, daar zitten toch alleen maar hh van programma’s van de dag ervoor (Papadag enzo).

Gast
joost
juli 30, 2020 12:38

@Minder of Mirjam 9:21. Ik denk maar zo dat het gros van de reaguurders hier onder het kopje “randdebiel”te scharen vallt, maar inderdaad, je kan de comments elke dag al zo uittekenen. Ik mis overigens al een tijdje de persoon die elke dag verkondigde hoe het echt zat met dat de kijkcijferskastjes –> de kracht van de herhaling hahaha.

Gast
Piets weerbericht
juli 30, 2020 12:17

Piets weerbericht: 607.000 kijkers

Ik weer er alles van: 675.000 kijkers

Cijfers zeggen alles

Gast
aammehoela
juli 30, 2020 11:59

De Hitkwis, enkel en alleen vanwege het niet doorgaan van de Olympische Zomerspelen. Het is niet het beste programma, maar sowieso beter dan M. Want slechter dan M bestaat niet.

Gast
Beer Put
juli 30, 2020 11:50

Hit Kwis kost de npo niets, de Hitkwis heeft nog de tijd tot eind augustus

Gast
Bart
juli 30, 2020 11:48

@Henk Buiten dat het raar is dat een 50 jarig jubileum gevierd word van een programma dat al meer dan 30 jaar niet meer op tv is wel leuk om die oude beelden enzo nog eens te zien. Had inderdaad prima om NPO1 gekund. Hoort ook eigenlijk op NPO1 i.p.v. de zogenaamde jongerenzender NPO3.

Gast
Donald Dumb
juli 30, 2020 11:45

Gisteren nog een kans gegeven, maar wat zijn die Tol en Monteiro gemaakt zeg. Zeker die laatste in dr Kiss shirt.
Wel leuk dat een stel met Iron Maiden opkwam. Dat gezicht van Kees Tol… ja dat is iets andere koek dan dat wat zijn dorpsgenoten voortbrengen…

Gast
Rockchic
juli 30, 2020 11:44

Dat dus

Gast
Boh foi toch
juli 30, 2020 11:41

Hit kwis in deze (dramatische) vorm hoort op NPO 3 thuis, daar is er een publiek voor!
En M = minder, minder. Ga op dit uur lekker oude Toppop filmpjes laten zien, sommige zenders doen niet anders en hebben een flink publiek.

Gast
Donald Dumb
juli 30, 2020 11:40

Die Monteiro is een rockertje.
Eerst AC /DC shirt nu een van Kiss…
Wat doet zij eigenlijk precies? Rockbandje?

Gast
Donald Dumb
juli 30, 2020 11:34

Gisteren nog een kans gegeven, maar wat zijn die Tol en Romeiro gemaakt zeg. Zeker die laatste in dr Kiss shirt.
Wel leuk dat een stel met Iron Maiden opkwam. Dat gezicht van Kees Tol… ja dat is iets andere koek dan dat wat zijn dorpsgenoten voortbrengen…

Gast
Henk
juli 30, 2020 11:33

toppop bestaat 50 jaar, en dat jubileum word weggemoffeld op npo3. Een compilatie serie had makkelijk in de vooravond gekund ipv hitkwis

Gast
jos
juli 30, 2020 11:28

Op1 – Beau: 70- 3

Gast
Actiegroep Stop Herhalingswaanzin Talpa TV en RTL
juli 30, 2020 11:26

Het gaat maar door……..

TV maken is er niet meer bij.

Gast
Cillie Dartelrok
juli 30, 2020 11:21

Eindelijk bijna is Kees helemaal over TOl lig..

Gast
Koos
juli 30, 2020 11:15

Foodtruck gezocht… scoort ook erbarmelijk slecht… ook z’n SBS programma!

Gast
HBaz
juli 30, 2020 11:12

Als de kijkcijfers in Volendam maar goed zijn. De rest van Nederland doet er niet toe.

Gast
man pan
juli 30, 2020 10:51

Ik stel voor HitKwis te vervangen door Sven Kockelman en Dries Roelvink..

Gast
Televisieman
juli 30, 2020 10:48

Ze hadden Tijd voor Max weer in de zomer op dat tijdstip moeten doen. Anders nu EenVandaag maar even promoveren naar 19.10 uur.

Gast
William
juli 30, 2020 10:45

Dan toch beter M weer uitzenden.

Gast
JobF
juli 30, 2020 10:35

Weet iemand waarom woensdag 12 augustus in de gids staat dat er geen CL wordt uitgezonden op SBS 6. Alleen op ziggo sport. Is dat omdat er maar 1 wedstrijd per avond is in de kwartfinale dat Ziggo en Talpa van de 4 wedstrijden er beide 2 mogen uitzenden?

Gast
Bart
juli 30, 2020 10:26

@Indo Limbo De Playlist is een leuk programma inderdaad. Hoe simpel kan het zijn. Sowieso heeft de zender EEN heel goed door wat de kijker wil zien.
Ze staan met EEN, Ketnet, Canvas en Sporza niet boven de mensen maar tussen de mensen. Daar kan de NPO nog wat van leren. Moeten ze eerst af van het systeem die totaal achterhaalde omroepen. EEN laat ook goed zien dat je helemaal geen apart kanaal (NPO3) nodig hebt om wat meer heftige programma‘s afgewisseld met rustige programma uit te zenden. Zo kunnen Undercover, Beau Sejour, Op Kot, Down on the road, Reizen Waes, Switch, het journaal, De Playlist, Kaptein Zeppos, Wij heren van Zichem, Flikken Maastricht/Rotterdam, Penoza, Kamp Waes, FC de Kampioenen, Buurman wat doet u nu? etc. allemaal prima op 1 kanaal.

Ook weer zo typisch NPO, Radio Oranje Troost tv wat al een tijdje draaide online heeft zendtijd gekregen bij de NPO. Moest wel onder de vlag van een omroep (waarom? Wat een onzin) en dat werd BNNVARA. Deze omroep had wel als voorwaarde dat in de periode dat het programma op NPO1 te zien is ze de online uitzendingen staakten. Het is goed voor Heanen en co dat ze nu meer bekendheid krijgen doordat ze op NPO1 te zien zijn maar ik zou het om die voorwaarde hebben geweigerd.

Gast
Bep
juli 30, 2020 10:25

Misschien heeft de NPO nog een mooi dierentuin/arts/wildlifeprogramma op de plank liggen?
Iets met natuur?
Zelf kijk ik nu naar ned 2. Klaas uit Dwingeloo is in de herhaling leuker dan Kees Tol.
Kees is leuk met Nick en Simon maar alleen kan hij geen programma dragen.Kees hoort meer thuis in typisch Volendam.Zelfs bij VT wonen zag je de stylistes kijken van zoveel domheid heb ik nooit gezien.

Gast
Zomaar een persoon
juli 30, 2020 10:25

Is die zomereditie van Promenade al compleet opgenomen? Zo nee, dan kunnen ze zich hierop stuk bijten.

Gast
René
juli 30, 2020 10:23

Pete, leuk idee. Zouden ze echt moten doen, Zeg ns aaa op dat tijdstip zetten ipv s’middags.

Gast
WEST*
juli 30, 2020 10:21

@ Chelsey Krijg wel het idee dat Nederland een beetje klaar is met RTL
Teveel hetzelfde en wat nog wel scoort is het niet waard om bekeken te worden
The voice trekt kinderen , lotto shows trekt dom publiek dat denkt een prijs te winnen , maar uiteindelijk een doos met snoepgoed naar huis gaan,
maar de echte RTL kijker tussen de 29-49 zijn ze allang kwijt. wat overblijft zijn ook senioren net zoals bij de NPO en TALPA , waar overigens niks mis mee is, maar dat is nu niet waar adverteerders blij mee zijn Het bestaansrecht van de RTL en Talpa tv zenders hangen wel aan een zijden draad , en zal in de toekomst alleen uit RTL4 en SBS6 bestaan vrees ik, Het is onmogelijk zoveel bij zenders te expoiteren als je in een neergaande spiraal bent terecht gekomen!

Gast
Pete
juli 30, 2020 10:12

Wat een verschrikkelijk slecht programma is dit zeg. Zo snel mogelijk weg halen dit.
Ik durf te wedden als als ze Zeg ‘ns AAA op dat tijdstip zouden herhalen er veel meer mensen zouden kijken. Wat een armoe zeg.

Gast
Geronimo
juli 30, 2020 10:02

Crouch is zeker een schatje. Nooit begrepen ook dat die weg moest bij Liverpool, want hij was een stuk technischer dan dat hij leek.

Gast
Chelsey
juli 30, 2020 10:01

Vergeleken met de daadwerkelijke enorme drama dat Herr Bertelsmann’s riool télévision Luxembourg 4 vanaf het nieuwe tv-seizoen te wachten staat, is dit natuurlijk helemaal niets te noemen! Keiharde klappen vanuit de Nederlandse publieke en commerciële omroep! 1 en 6 zullen fikse genadeklappen gaan uitdelen aan riool 4 zoals nooit tevoren sinds het 31 jarige bestaan van die Nep nederlandstalige buitenlandse commerciële gedrocht zender dat nooit een uitzendlicentie had moeten krijgen terwijl van den Ende’s tv10 van de kabel werd geweerd! Weg met (r)iool (t)élévision (L)uxembourg 4 ! En het wérd tijd !

Gast
Indo Limbo
juli 30, 2020 09:56

Kreeg net reactie van redactie dat mijn inzending wordt gemonitord? Worden alle reacties nu gemonitord? Zullen dan niet veel reacties goedgekeurd worden door de monitor-commissie!

Gast
Indo Limbo
juli 30, 2020 09:53

Mooie gelegenheid om een conclusie te trekken over deze sportloze zomer: ik heb van twee programma’s kunnen genieten, en uiteraard is daar geen op de Nederlandse tv uitgezonden programma bij. Al die herhalingen, werkelijk ongehoord en als er geen herhalingen zijn dan is alleen maar corona, corona, daar heb ik nu ook wel mijn buik van vol. Goed, wel genoten van Save Our Summer, acht weken lang op BBC1 op de zaterdagavond met die lange slungel van Peter Crouche, de inmiddels ex-voetballer, Chrouchy voor zijn vrienden, wat een leuk programma was dat en wat een ,,caracter”is die Crouchy.
Tweede programma, kan nog wel steeds naar gekeken worden, maar op ongelukkig tijdstip (etenstijd 17.30 uur, op de Belg één), Playlist, met herhaling tegen middernacht. Leuk programma, zou de Hitkwis nog een puntje aan kunnen zuigen. Voor het overige: niks. Netflix en (vooral) veel You Tube. Nederlandse tv: schande, allemaal aan de hoogste paal nagelen die Nederlandse tv makers.

Gast
Linda
juli 30, 2020 09:40

WAT EEN DRAAK VAN EEN PROGRAMMA!!!!

Gast
Bart
juli 30, 2020 09:39

De Hitkwis per direct van de buis halen en vervangen voor Reizen Waes en De Hokjesman.

Beide programma verdienden meer kijkers bij het eerste uitzend moment op een van de andere 2 zenders.

Reizen Waes en De Hokjesman passen prima op NPO1 en passen bij een zomerse programmering. Mensen zullen dit zeker weten wel gaan kijken.

Gast
X
juli 30, 2020 09:31

Anne heeft de Seroqeul gehad

Gast
Gerda
juli 30, 2020 09:30

Kees kan ik nog wel hebben, maar dat meiske naast hem, moet gewoon van tv presentatie wegblijven

Gast
Van Halen
juli 30, 2020 09:29

HIT KWIS IS GEEN HIT KWIS

Gast
René
juli 30, 2020 09:28

Al zou het programma bestaan uit Romy die het telefoonboek (of iets wat nog wel bestaat) voorleest zou ik nog kijken vanwege haar.

Gast
Herman Hoogsteder
juli 30, 2020 09:23

Kees Tol is een van de domste mensen die er rondlopen in Ned.Wanneer haalt iemand hem van de buis?.Liever vandaag dan morgen.

Gast
Minder of Mirjam
juli 30, 2020 09:21

NPO, kwaliteit wint altijd

Talpa, mooi stabiel voor de woensdagavond

RTL, de zwakste schakel is Bridslet, kopie/plak/jatwerk en een opa briljant die flopt.

Grappig hoe deze randdebiel iedere dag dezelfde onzin kan kopiëren en plakken.

Gast
Kwebbeldick
juli 30, 2020 09:12

Romy ‘Monteiro’ Truggelaar. Nu al een uitgedroogde heks. En dan moet ze nog 30 worden. Gatverdamme.

Gast
Marc
juli 30, 2020 09:08

Staat de MC voor programma’s afbranden? Ik vind het een leuke quiz. Kees Tol is een leuke vent , en een postief persoon. Dat soort mensen hebben we juist nodig op de buis.

Gast
WEST*
juli 30, 2020 09:02

Het gekke is dat iedereen het wel gezien heeft, maar ze zijn niet objectief natuurlijk
hHd het op 4 gestaan dan was het waarschijnlijk een succes

Gast
Geronimo
juli 30, 2020 08:56

De hitkwis is inderdaad een cringefest.

Gast
WEST*
juli 30, 2020 08:55

nee ik snap het al MC heeft een nieuw slachtoffer gevonden want RTL scoort belabberd, en mag er niet elke dag aan herinnert worden. dat is het natuurlijk

Gast
JM
juli 30, 2020 08:55

Quizjes en spelletjes. Waar kijk ik naar?

RTL of SBS ofzo??
Die Kees Tol is natuurlijk ook 3x niks, snap wel dat ze hem op zo’n flutprogramma zetten.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen