Horrorzomer RTL 4: glijdt verder weg tot 230.000 kijkers


De kijkcijfers van woensdag 15 juli 2020 (SKO)

De zomerstop is nog maar net begonnen, maar nu is al duidelijk dat RTL 4 deze zomer niet snel zal vergeten: het is de eerste zomer dat het herhalingencircus van de familiezender pas écht leidt tot een massale uitstroom van de kijker. Nu er genoeg verse content is op online zenders als Netflix en Amazon, zet men thuis de tv niet eens meer aan voor RTL. Wie raar opkeek van de 236.000 kijkers die RTL 4 maandag neerzette op prime time, heeft de kijkcijfers van gisteren nog niet gezien.

Nu Beau met zomervakantie is, glijdt RTL 4 met zijn herhalingen op prime time alleen maar nóg verder weg: Obese met Angela Groothuizen bleef gisteren steken op 230.000 kijkers (4,8 procent), waarna Rooijakkers over de Vloer uitkwam op 248.000 kijkers (5,9 procent). Gooische Vrouwen op de late avond kwam niet verder dan 195.000 kijkers (6,0 procent).

Waar RTL 4 normaal gesproken de tweede zender is op prime time, was ze gisterenavond de nummer acht. Van alle toptienzenders werden alleen RTL 7 en RTL 8 nog slechter bekeken.

De kijkcijfers op prime time en op de late avond staan in schril contrast met die van de vooravond van RTL 4, als er nog wél verse content wordt geboden. Van 18.15 tot 20.00 uur zet de zender minstens 20 procent marktaandeel neer, met het Half Acht Nieuws als de uitschieter: 952.000 kijkers (27 procent).

Coronacrisis of niet: om daarna weg te zakken tot nog geen 5 procent marktaandeel is gewoon mismanagement van de nieuwe programmadirecteur Peter van der Vorst. De vanzelfsprekendheid dat men na het herhalingencircus wel weer de tv aanzet is er namelijk al lang niet meer.

Overigens gleed SBS 6 nóg verder op prime time, maar van die zender zijn we een inspiratieloze programmering al veel langer gewend. Om half negen scoorde de zender weliswaar veel beter dan RTL 4 – Steenrijk Straatarm scoorde 475.000 kijkers (10 procent) – maar om half tien maakte Wendy van Dijks Flirty Dancing een duikvlucht naar 163.000 kijkers (3,9 procent).

Aangezien RTL 4 nu het inspiratieloze pad van SBS 6 volgt, lijkt dit ook voor RTL 4 het volgende stadium te zijn: scores van onder de 200.000 kijkers op prime time.

Lees ook:
RTL 4 in lockdown: historisch slechte kijkcijfers (over maandag)
Tweede dag RTL 4-lockdown: er kijkt geen hond meer (over dinsdag)

Waar men wél naar keek

Waar men wél massaal naar keek? De Slimste Mens met 1,3 miljoen kijkers (27 procent) op NPO 2. Nieuwsuur trok erna 622.000 kijkers (15 procent).

NPO 1 was de tweede zender op prime time dankzij Het Beste van Heel Holland Bakt (861.000 kijkers en 18 procent), al trok Fooddtruck Gezocht daarna slechts 588.000 kijkers (14 procent).

Verder deed NPO 3 goede zaken dankzij een thema-avond over Abba: Het Beste van Abba scoorde 422.000 kijkers (9 procent), Abba in Concert 740.000 kijkers (17 procent) en Abba Forever had er 642.000 (17 procent).

De nummer vier op prime time was SBS 6.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Lethal Weapon 4: 299.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Grease: 261.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Britain’s Got Talent: 251.000 kijkers,
  • RTL 4 scoorde met Rooijakkers over de vloer: 248.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Big Game: 214.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Love at the shore: 175.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Half acht nieuws (914.000), EenVandaag (908.000), Een huis vol (795.000), Ik weet er alles van (672.000), RTL Boulevard (619.000) en Editie NL (591.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (925.000), Journaal laat (670.000), Hart van Nederland (470.000) en Shownieuws (385.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.777.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.285.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.015.000
04. Op1 (NPO1) 925.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 914.000


06. EenVandaag (NPO1) 908.000
07. Beste van Heel Holland Bakt (NPO1) 861.000
08. Een huis vol (NPO1) 795.000
09. Abba in Concert (NPO3) 740.000
10. Ik weet er alles van (RTL4) 672.000


11. Journaal laat (NPO1) 670.000
12. Abba Forever (NPO3) 642.000
13. Nieuwsuur (NPO2) 622.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 619.000
15. Editie NL (RTL4) 591.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.7%
2. RTL4 / 11.2%
3. NPO2 / 10.0%
4. NPO3 / 9.6%
5. SBS6 / 7.4%


6. Vero / 6.0%
7. NET5 / 4.5%
8. RTL5 / 4.2%
9. RTL7 / 3.4%
10. RTL8 / 2.5%


11. Discov / 1.5%
12. TLC / 1.3%
13. Ziggo / 1.2%
14. RTLZ / 1.0%
15. BBCfirst / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 43,3%
2. RTL Nederland 21,3%
3. Talpa TV 18,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen