RTL 4 in lockdown: historisch slechte kijkcijfers
De kijkcijfers van maandag 13 juli 2020 (SKO)
RTL 4 zit de komende maand in een zeer strenge lockdown. Na het achtuurslot gaat de familiezender vol-le-dig op slot: geen nieuwe programma’s, geen actuele talkshow. De eerste werkdag zónder Beau leverde gisteren al een slagveld op. Waar het praatprogramma vorige week maandag nog 644.000 kijkers (15 procent) noteerde, kwam een herhaling van de Ewout Genemans-reeks Bureau Burgwallen gisteren, op hetzelfde tijdslot, uit op een verbijsterende 236.000 kijkers (5 procent).
Met dit kijkersaantal kwam het RTL 4-programma niet eens in de kijkcijfer top 25 terecht. De zender werd aan alle kanten ingehaald: van SBS 6 tot RTL 8 en RTL 7. Oftewel: de tweede zender van Nederland zet historisch slechte kijkcijfers neer.
RTL 4, dat vorige week nog een gemiddeld avondmarktaandeel van ruim 16 procent behaalde, scoorde ook in het halfnegenslot beroerd. Married At First Sight: Second Chance, een herhaling van Videoland, kwam daar niet verder dan 321.000 kijkers (7 procent).
Op de late avond bleef er al helemaal niets over van RTL 4. De serie herhalingen van Gooische Vrouwen is van start gegaan met een erbarmelijk slechte 190.000 kijkers (5 procent). Oftewel: RTL 4 wordt keihard gestraft voor deze gemakzuchtige herhalingen.
Mocht het er de hele maand zo uit gaan zien voor RTL 4, dan wordt het een hele, hele lange zomer voor de zender. Pas medio augustus keert Eva Jinek terug van vakantie.
De winnaar op prime time was de seizoenspremière van De Slimste Mens op NPO 2, waar 1,4 miljoen mensen (30 procent) naar keken. Nieuwsuur trok erna 726.000 kijkers (16 procent).
Het zilver is voor NPO 1: Spoorloos zette 920.000 kijkers (20 procent) neer en Het Mooiste Meisje van de Klas scoorde 1,4 miljoen kijkers (30 procent).
SBS 6 was de nummer drie op prime time dankzij de combinatie Cash or Trash (326.000 en 7 procent) en Urk (274.000 en 6 procent). Pas daarna volgt dus RTL 4.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- RTL 8 scoorde met The Good Doctor: 261.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Transit: 249.000 kijkers,
- Veronica scoorde met A Time to Kill: 231.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Titanic: 206.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Ambassade: 156.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Onze Jongens: 129.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (907.000), Half acht nieuws (888.000), Een huis vol (800.000), Ik weet er alles van (738.000), RTL Boulevard (596.000) en Editie NL (508.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Journaal laat (747.000), Hart van Nederland (689.000) en Shownieuws (463.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en NPO 2 brons met 11 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.755.000 02. De Slimste Mens (NPO2) 1.433.000 03. Mooiste meisje van de klas (NPO1) 1.357.000 04. Op1 (NPO1) 1.040.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.003.000 06. Spoorloos (NPO1) 920.000 07. EenVandaag (NPO1) 907.000 08. Half acht nieuws (RTL4) 888.000 09. Een huis vol (NPO1) 907.000 10. Journaal laat (NPO1) 747.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 27.8% 2. RTL4 / 11.0% 3. NPO2 / 11.0% 4. SSB6 / 7.7% 5. NET5 / 4.7% 6. Vero / 4.7% 7. RTL7 / 3.9% 8. RTL5 / 3.7% 9. NPO3 / 3.4% 10. RTL8 / 2.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 42,2% 2. RTL Nederland 21,5% 3. Talpa TV 18,5% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: NPO