Ook korte editie Voice Kids is hit, finale blijft in gevaar


De kijkcijfers van vrijdag 17 april 2020 (SKO)

RTL 4 heeft besloten om The Voice Kids flink uit te rekken. Door de afleveringen met een halfuur in te korten en flink wat materiaal toe te voegen dat normaal gesproken níet zou worden uitgezonden, is de talentenjacht nu een maand langer op de buis. De kijkcijfers blijven prima: de anderhalf uur durende uitzending van vrijdagavond trok ruim 1,4 miljoen kijkers (22 procent) en was daarmee de nummer twee op prime time. Ondanks deze maatregelen lijkt de finale alsnog niet door te gaan.

Door het uitsmeren van de afleveringen verschuift de live-finale van The Voice Kids 1 mei naar 5 juni, vijf dagen nadat het evenementenverbod van de overheid afloopt. Inmiddels wordt verwacht dat de premier dinsdag bekend zal maken dat dit verbod wordt opgerekt tot 1 september.

Het zou betekenen dat The Voice Kids alsnog geen groots opgezette live-finale met publiek kan organiseren. Het lijkt erop dat de makers in korte tijd op zoek moeten naar een andere creatieve oplossing.

Terug naar de kijkcijfers: slechts één programma deed het op prime time beter dan The Voice Kids, namelijk de MAX-hit Bed & Breakfast met ruim 1,7 miljoen kijkers (27 procent). Erica op Reis trok erna 1,3 miljoen kijkers (22 procent).

Het brons gaat naar Veronica: de talkshow Veronica Inside zette 633.000 kijkers (10 procent) neer.

Verder was NPO 2 het meest in trek dankzij het door 570.000 mensen (10 procent) bekeken Nieuwsuur.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Kijkbuis Kids: 478.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 256.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Vet Hard: 251.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek: 174.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Cold Feet: 162.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Allemaal Familie: 78.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Gesprek met premier (1,3 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), M (963.000), RTL Boulevard (727.000) en Editie NL (663.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,3 miljoen), Journaal laat (938.000), Beau blijft binnen (531.000), Hart van Nederland (500.000), Frontberichten (498.000) en Shownieuws (438.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.462.000
02. Bed en Breakfast (NPO1) 1.745.000
03. The Voice Kids (RTL4) 1.430.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.297.000
05. Op1 (NPO1) 1.278.000


06. Gesprek met premier (NPO1) 1.274.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.255.000
08. Erica op reis (NPO1) 1.253.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.190.000
10. M (NPO1) 963.000


11. Jinek (RTL4) 960.000
12. Journaal laat (NPO1) 938.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 727.000
14. Editie NL (RTL4) 663.000
15. Veronica Inside (Vero) 633.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.8%
2. RTL4 / 19.1%
3. SBS6 / 7.2%
4. NPO2 / 7.0%
5. Vero / 5.4%


6. NET5 / 3.8%
7. RTL5 / 3.4%
8. NPO3 / 3.3%
9. RTL7 / 2.8%
10. RTL8 / 2.0%


11. SBS9 / 1.8%
12. Spike / 1.4%
13. RTLZ / 1.3%
14. N.geog / 0.9%
15. Discov / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,1%
2. RTL Nederland 27,3%
3. Talpa TV 18,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen