Op1 laat Jinek in coronatijd nog verder achter zich


De kijkcijfers van dinsdag 24 maart 2020 (SKO)

De late talkshow van NPO 1, Op1, laat de commerciële concurrent Jinek op RTL 4 in coronatijd nog verder achter zich. Zo keken er dinsdagavond ruim 1,3 miljoen mensen (29 procent) naar Op1, terwijl Jinek er 772.000 (14 procent) had. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Door zeven dagen per week uit te zenden is Op1 de nationale arena van het coronadebat geworden. Daar lijdt Jinek onder. Bij RTL was geen budget beschikbaar om zeven dagen per week uit te zenden.

RTL heeft ervoor gekozen om Jinek nog ruim een maand op de buis te houden. Daarna neemt Beau van Erven Dorens het talkshowstokje over.

NPO 1 was ook op prime time het meest in trek: Opsporing Verzocht scoorde 1,5 miljoen kijkers (23 procent) en Opgelicht had er 1,2 miljoen (20 procent).

RTL 4 pakte zilver met de combinatie Topdokters (793.000 en 12 procent) en Jinek, terwijl het brons voor de SBS 6-combi Cash or Trash (685.000 en 11 procent) en Paleis voor een Prikkie (752.000 en 13 procent) is.

Verder keken de meeste mensen naar NPO 2’s Nieuwsuur, goed voor 594.000 kijkers (10 procent). Krabbé Zoekt Chagall trok direct ervoor 549.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Dream School: 578.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Red: 573.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met License to Kill: 525.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met New Amsterdam: 363.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek Ontmaskert: 232.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Mean Girls: 147.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (3,1 miljoen), DWDD (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,9 miljoen), EenVandaag (1,9 miljoen), Half acht nieuws (1,6 miljoen), RTL Boulevard (967.000), GTST (925.000), Tijd voor MAX (895.000), Editie NL (788.000) en Per Seconde Wijzer (646.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,3 miljoen), Journaal laat (1 miljoen), Jinek (772.000), Hart van Nederland (686.000) en het late RTL Nieuws (546.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 3.134.000
02. De wereld draait door (NPO1) 1.964.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.941.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.890.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.643.000


06. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.476.000
07. Op1 (NPO1) 1.326.000
08. Opgelicht (NPO1) 1.176.000
09. Journaal laat (NPO1) 1.005.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 967.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 925.000
12. Tijd voor MAX (NPO1) 895.000
13. Topdokters (RTL4) 793.000
14. Editie NL (RTL4) 788.000
15. Jinek (RTL4) 772.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 30.9%
2. RTL4 / 15.2%
3. SBS6 / 9.1%
4. NPO2 / 6.1%
5. RTL7 / 5.9%


6. Vero / 5.9%
7. NPO3 / 5.6%
8. NET5 / 3.6%
9. RTL5 / 3.0%
10. RTL8 / 1.8%


11. Discov / 1.3%
12. Comedy / 1.0%
13. SBS9 / 1.0%
14. N.geog / 0.8%
15. BBCfirst / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,6%
2. RTL Nederland 25,9%
3. Talpa TV 19,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen