Net5 derde zender van Nederland met Harry Potter

Geplaatst op Tue 19 Nov 2019 om 8:30


De kijkcijfers van maandag 18 november 2019 (SKO)

Het is maar goed dat Net5 naast de hobbyprojectjes van Linda de Mol en Jildou van der Bijl vooral op films blijft mikken, want dat zijn de échte hits van de zender. Gisteren was ze zelfs de nummer drie van Nederland dankzij de zoveelste Harry Potter-herhaling. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 1 scoorde 510.000 kijkers (10,0 procent) en was bijna drie uur lang op zender, waardoor Net5 over de hele avond gezien de nummer drie was. 

Een jaar geleden zond Net5 deze film vrijwel op exact dezelfde datum uit en scoorde er toen 664.000 kijkers (12,3 procent) waarmee. Ook toen werd Net5 de derde zender van de avond. Sterker nog: de Potter-film bezorgde Net5 in de doelgroep de beste primetime-score sinds 2005, toen Net5 op een avond veel succes boekte met Miss Congeniality.

Net5 kondigde gisteren aan dat december ook dit jaar in het teken staat van de filmmaand Lovely December. Tijdens deze maand gaat onder meer de musicalfilm La La Land in première.

De grote winnaars op prime time waren Antoinette Hertsenberg en haar beklag in Radar over zeven lantaarnpalen die niet werken in een of ander gat in Nederland met 1,5 miljoen kijkers (24 procent) en Sybrand Niessen met zijn Droomhuis Gezocht (1,6 miljoen en 31 procent). Beide titels waren uiteraard te zien op NPO 1.

De tweede plek is voor Veronica’s Veronica Inside met 727.000 kijkers (12 procent), de derde plek voor NPO 3’s Hunted met 724.000 kijkers (12 procent).

RTL 4 moet genoegen nemen met de vierde plek. Voor Hetzelfde Geld scoorde 692.000 kijkers (12 procent) en Bureau Burgwallen had er 685.000 (13 procent).

Concurrent SBS 6 blijft opnieuw achter met Opgezadeld met Britt (372.000 en 6 procent) en Cultuurshock (286.000 en 6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 511.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1: 510.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Opgezadeld met Britt: 372.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Fury: 214.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model: 187.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Heartbreak Kid: 98.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Tijd voor MAX (831.000), RTL Boulevard (779.000), Sinterklaasjournaal (753.000), GTST (714.000) en Lingo (692.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen (1,7 miljoen), Pauw (926.0000) en Journaal laat (595.000) het meest in trek. Hart van Nederland scoorde 368.000 kijkers en Beau had er 362.000.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en Net5 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO) 1.746.000
02. Geheime Dagboek van Hendrik Groen (NPO1) 1.664.000
03. Droomhuis Gezocht (NPO1) 1.645.000
04. Radar (NPO) 1.482.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.473.000


06. De wereld draait door (NPO1) 1.291.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.254.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.065.000
09. Pauw (NPO1) 926.000
10. Tijd voor MAX (NPO1) 831.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 779.000
12. Sinterklaasjournaal (NPO3) 753.000
13. Veronica Inside (Vero) 727.000
14. Hunted (NPO3) 724.000
15. Goede tijden slechte tijden (TL4) 714.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 28.7%
2. RTL4 / 13.0%
3. NET5 / 7.6%
4. NPO3 / 7.2%
5. NPO2 / 6.8%


6. SBS6 / 6.7%
7. Vero / 5.7%
8. RTL7 / 3.4%
9. RTL5 / 3.2%
10. RTL8 / 2.3%


11. Comedy / 1.3%
12. SBS9 / 1.3%
13. Discov / 1.2%
14. RTLZ / 1.1%
15. TLC / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,7%
2. RTL Nederland 21,9%
3. Talpa TV 21,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS, William Rutten








52 Reacties op “Net5 derde zender van Nederland met Harry Potter”


  1. Remi

    Opnieuw een buitengewoon sterke score voor Escha en de mannen.
    Met name op de maandagen stemt Nederland massaal af op VI, en terecht.

  2. #NPO Kijker#

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 42,7%
    2. RTL Nederland 21,9%
    3. Talpa TV 21,3%

    Top NPO en Talpa

    Eigenlijk scoort alleen Lingo acceptabel op SBS 6, de helft van de kijkers haakt af als Britt in beeld verschijnt, Hart van Nederland door de ondergrens

  3. Een ander geluid

    Een erg sterke Lucky TV deze keer.

  4. Denise

    Tijd voor Max knalt echt door nu ! Knap hoor !!

  5. Flip de Beer

    Hendrik Groen was weer meesterlijk

  6. ”VeronicaDoet@?....Beter!“;

    Genóten van V.I.
    TLP wederom 3de…..
    Veronica andermaal beter!

  7. #NPO Kijker#

    8. RTL7 / 3.4%
    9. RTL5 / 3.2%
    10. RTL8 / 2.3%
    11. Comedy / 1.3%
    12. SBS9 / 1.3%

    Talpa/SBS helemaal onderin de kelder

  8. #NPO Kijker#

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 42,7%
    2. RTL Nederland 21,9%
    3. Talpa TV 21,3%

    Top NPO en Talpa

    Waar is Beau gebleven? O wacht, die zakt weer door de ondergrens. 65% minder kijkers dan vrijdag. Twan had meer kijkers op de maandag.

  9. Mart

    Triest dat je met een film al de 3e zender kunt worden.

    Waar is SBS6? Gaat niet zo lekker meer op de maandag

  10. #NPO Kijker#

    RTL 7 scoorde met Fury: 214.000 kijkers,
    RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model: 187.000 kijkers,
    RTL 8 scoorde met The Heartbreak Kid: 98.000 kijkers.

    14. RTLZ / 1.1%

    Paniek bij RTL? Moet haast wel of hebben ze ……..

  11. Wyatt

    SBS6 zakt inelkaar net als pudding.

  12. Positief

    Poets tijd voor Max niet uit. Die doet het super goed.

  13. Kijker

    Sorry als ik naar die ouwe films moet gaan kijken op net5.
    Dat kan ik ook doen op Netflix. Heb ik geen tv zender pakket nodig.

  14. Jos

    Naar Penoza De Film geweest. Meesterlijk.

  15. #NPO Kijker#

    Omdat de kijkcijfers vanmorgen een beetje laat waren en ik verder niks te doen heb, heb ik vanmorgen ook al wat reacties geplaatst onder de naam Solomon. Kunnen jullie die ook even lezen?

  16. Solomon

    RTL’s roddel rubriek Boulevard zakt weer als een plum pudding in !.. Het wordt tijd voor Bertelsmann’s tv-huichelaars om weer eens een huwelijk of vriendschap van een ander kapot te gaan maken !..

  17. Ties

    Solomon
    Tue 19 Nov 2019 om 8:53

    Hahaha, RTL Boulevard scoort juist goed de laatste tijd!

    RTL Boulevard 779.000
    Shownieuws Vroege Editie 241.000

  18. Positief

    Jan Slagter krijgt van mij een lintje. Prachtige programma’s en series.
    Ook zijn programma Max maakt mogelijk op zondag krijgt van mij een pluim. Zijn inzet voor de minderbedeelden in eigen land en landen als Moldavië stijgt boven alles uit. Hij brengt de misstanden in kaart en doet er wat aan.

  19. HalloJumbo

    76.000 café Wilfred en Genee.

  20. Mieke

    Boulevard heeft tegenwoordig dagelijks een marktaandeel van 16 tot 20%. De rubriek is in de afgelopen tijd gestaag gegroeid en onverminderd populair. Fraaie prestatie.

  21. Minder of Mirjam

    “De grote winnaars op prime time waren Antoinette Hertsenberg en haar beklag in Radar over zeven lantaarnpalen die niet werken in een of ander gat in Nederland”

    En hiermee wil ik MC graag nomineren voor een Warme Douche!

  22. Karel

    Harry Potter powerd by Linda…….. ja dat past echt op een nieuwe vrouwen zender. Gekunselde marktaandelen kweken net als op SBS? De kijker is niet dom.

  23. Dekstier

    RTL Boulevard zakt langzaam weer richting ondergrens.

    Roddels h o e r Bridget zijn de kijkers na een week meer dan zat.

  24. HEE MEN

    q WAYTT Als je bijna gelijk scoort met RTL NEDERLAND dan doe je het als zendergroep niet slecht . SOME YOU WIN , SOME YOU LOSE
    John met zijn team trekt het schip aardig vlot, al is het nog wel met mate
    En de onnozelaars en Talpa haters maar brullen dat het zo slecht gaat
    in vergelijking met jaren geleden is het marktaandeel en de kijkcijfers wel dichter bij RTL gekomen, dat is toch alleen maar positief maar in Nederland mag je als
    >voorheen de Calimero zender< geen succes hebben
    , en oh wat zijn de meeste nijdig als RTL eens laag scoort

    Deze onzin heb je alleen in Nederland

  25. HEE MEN

    mart home alone bij rtl scoorde ook altijd al was het voor de 5 x uitgezonden

  26. Eric

    Wat een fantastische 2Doc van Twan Huys/Tim Krabbé over Ferdi E. Zeldzaam goed en intrigerend.

  27. Ad

    Nienke en Resly 77.000 kijkers. Wel heel erg aan de magere kant. RTL had zeker wel iets meer verwacht dan dit.

  28. Ben Zine

    @Jos 8:52: Zijn ook naar Penoza de film geweest en was inderdaad een goeie film!

  29. Je dikke moeder

    Harry potter is echt voor josties die niet doorhebben dat het verhaal iedere keer hetzelfde is.

  30. MediaPrak

    Huys VS Beau:, 511.000 – 362.000. Waarmee duidelijk is dat Beau volkomen geflopt is.

  31. MediaPrak

    OFF RECORD: Luistercijfers set-okt 2019: Radio 2 weer marktleider.

  32. VI kijker.

    Genoten van VI.

  33. 123

    Ik merk dat die éne stagiair bij MC er steeds minder zin in heeft; veel spel- en/of taalfouten, en snerende opmerkingen, i.p.v. van sarcastische en/of cynische opmerkingen, zoals ooit gewoon was.

    Gaat lkkr zo, MC!

  34. TV Kijker

    831.000 kijkers voor Tijd voor Max om 17:00 s’middags is een hele prestatie!

  35. Ron

    Beau had weer een ongekende saaie tafel voor RTL begrippen. Er blijft niets te kiezen zo.Valt me op dat er steeds minder BN’ers aan tafel zitten bij Beau en ze wat meer de saaie maatschappelijk nieuws kant op schuiven. En terrein wat je juist moet overlaten aan de NPO. Pauw doet dit dagelijks maar varieert hierin meer qua gasten.
    Pauw had dan ook weer een uitstekende tafel met goede items en daar klopt het tenminste niet op RTL.
    Mooie aflevering van Hendrik Groen wederom. Puike cijfers. Dit zal helaas wel het laatste seizoen worden. Dat merk je aan alles. Ben benieuwd of Max al een opvolger in gedachten heeft voor dit grote succes wat de serie nu behaald want na het stoppen van Dokter Deen is dit nu het grote succes dus nu moet je doorpakken.

  36. NPOkijker nummer zoveel

    SBS 6 de zesde zender van Nederland….hahaha en een vrouwenzender als Net5 scoort met een kinderfilm….top programmering van Johnnie….*sarcasme off*

  37. Kusje

    Waar is helemaal het einde gebleven?

  38. Sabine

    Iemand ook naar Narcostaat gekeken? (helaas op NPO 3)
    Was heel indrukwekkend!!

  39. Britt Scholte Lover

    de realife serie van Nienke Plas kan zo de prullenbak in! weg ermee , hoort op youtube niet op tv

  40. 456

    @Mieke
    In 6+ ook prima ja, maar in de doelgroep scoren ze nog stukken hoger; 22-29%.
    Vaak hoogste van de rtl-dag.

  41. johan

    wie kijkt er nu potter met iedere keer 7 minuten reklame.echt gestoord en dat voor de tiende keer ofzo

  42. jomari

    @ Eric 9.11

    Mee eens.

    Unieke documentaire, niet dat ik vind dat dat monster nou zo’n podium
    moest krijgen, gelukkig nog een goed, verdiend einde voor F. hopelijk niet al te
    snel.

  43. Mark

    Waar Is Dat Feestje met Henny Huisman wordt zekers een hit! Henny heeft dezelfde droge humor als Gert Jan Droge. Als hij nu ook hetzelfde droge commentaar geeft en de ogen uit zijn doppen kijkt hoe de jeugd tegenwoordig feestviert (“dat deed opa Huisman vroeger wel anders…”) dan heb je een leuke serie. Wees blij dat er iets nieuws begin 2020 op de buis komt. Zet maar op een maandag na De Scheetjes en SBS 6 heeft weer een succes. Beter dan al die herhalingen die RTL 4 ons weer voorschotelt. In december begint Petertje al met herhalingen van Verslaafd op dinsdag en Praat Nederlands Met Me op donderdag. Schande!

  44. Mark

    SBS 6 moet Lovely December doen en al starten in november net als NET 5 nu doet. NET 5 is deze maanden weer de grote winnaar. Maakt niks uit dat alle films voor de 10e keer komen, men wil tradities tegen het einde van het jaar. Dus Harry Potter haalt altijd wel 500.000 – 600.000 en de Home Alones en Britse romcoms als Nothing Hill en Love Actually ook wel. Vroeger had SBS 6 de Maandag Megamovies en die scoorden allemaal tegen het miljoen. Zelfs typische mannenfilms als The Mummy films en Bourne films en Fast & Furious films. Die Britt soap is typisch iets voor zondagmiddag en Cultuurshock leuk voor een vrijdag tegenover TVOH en zet daar André Hazes soap voor.

  45. Ben

    Zegt alles over harry potter nml kwaliteit en daarom blijft het boeien en de ronduit verschrikkelijke pulp die powered by linda weet te storten op de buis. Die wanden van de bubbel zijn zo sterk dat dit politiek correcte geneuzel door nauwelijks nog een paar kijkers te verteren valt. Zit veel grachtengeur aan. En dat nu juist wordt door een iverweldigende meerderheid uitgekotst.
    Prima dat je content blijft maken voor de few die denken happy te zijn maar wie wordt er nu nog echt happy of liever gezegd content

  46. Ben

    Trieste dieptepunt was wel de bloot piemelshow. Mijn god wat is dit slecht. Vraag me af of t goede doel uiteindelijk niet meer schade op heeft gelopen dan wat goeds???
    Overigens is dit “bloot” van über engerd en stiekemerd tijsje de laatste wanhopige strohalm. En dat zegt heel veel over powered by linda
    Hilarisch toch flop na flop na flopperdepopflop en dan iedere keer erbij powered by linda we hadden laatst visite hebben een half uur zitten schateren over zoveel gebrek aan klasse en dan de kerstintro met merel en die pratende botoxreclame tenenkrommend slecht het mort een romantisch sfeertje geven maar je denkt meer aan een horrorfilm nightmare on screen of iets dergelijks er lijkt totaal geen zelfreflectie meer aanwezig te zijn en niemand die de ballen heeft om te zeggen dit is echt RUK!!!! DUS NIET EEN KLEIN BEETJE MAAR VERSCHRIKKELIJK RUK!!!!

  47. Solomon

    Beste Angela de Jong van het AD,
    Waar blijft toch uw veel geprezen talkshow host Beau ?..
    Het valt ons wel erg op dat u geen aandacht meer aan Fake talkshow Beau schenkt ?..
    Op Humberto Tan bleef u destijds met uw flinke koeien poten gewoon door trappen en kende u totaal geen genade ondanks dat Humberto languit op de grond lag ?..
    Hetzelfde geldt voor Twan Huys slecht mens dat u bent !.. Uw colums kunt u voortaan maar beter als toilet papier gaan gebruiken omdat deze nul procent waarde hebben en slechts uw partijdigheid pijnlijk duidelijk naar voren brengen die verder gaat dan alleen de bevoordeling van uw Broodheer RTL-Bertelsmann !.. Beste Fake columniste Angela de Jong van het Algemeen Fake Dagblad, ook voor u geldt: eens een slang altijd een Gifslang !..

  48. Ernie

    Publieke Omroep 42,7% zonder sport is bizar hoog.

  49. Daan

    @ Ernie Ook vanavond weer tranen met tuiten bij de commerciële omroepen qua aantallen kijkers. Dan wel met sport op NPO3.

    Als je de cijfers van geheel 2019 bekijkt steekt de NPO er met kop en schouders bovenuit. In 2020 kan dit zelfs nog wel eens gaan aantrekken door opwaardering en versterking NPO2

  50. NPO verpulvert de plpa van Talpa e TL op grootse wijze

    Talpa en RTL volledig weggevaagd door de kwaliteitszenders van de nPO.

    De commerciële zenders Pulpa en RTL zijn einde oefening als je naar de kijkcijfers kijkt.

  51. Drama queen

    De kijkcijfers van HVN 🤣🤣🤣

  52. Gob Reus

    De Talpa top kan wel een adviseur gebruiken… Oh nee wacht…

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.