Net5 derde zender van Nederland met Harry Potter


De kijkcijfers van maandag 18 november 2019 (SKO)

Het is maar goed dat Net5 naast de hobbyprojectjes van Linda de Mol en Jildou van der Bijl vooral op films blijft mikken, want dat zijn de échte hits van de zender. Gisteren was ze zelfs de nummer drie van Nederland dankzij de zoveelste Harry Potter-herhaling. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 1 scoorde 510.000 kijkers (10,0 procent) en was bijna drie uur lang op zender, waardoor Net5 over de hele avond gezien de nummer drie was. 

Een jaar geleden zond Net5 deze film vrijwel op exact dezelfde datum uit en scoorde er toen 664.000 kijkers (12,3 procent) waarmee. Ook toen werd Net5 de derde zender van de avond. Sterker nog: de Potter-film bezorgde Net5 in de doelgroep de beste primetime-score sinds 2005, toen Net5 op een avond veel succes boekte met Miss Congeniality.

Net5 kondigde gisteren aan dat december ook dit jaar in het teken staat van de filmmaand Lovely December. Tijdens deze maand gaat onder meer de musicalfilm La La Land in première.

De grote winnaars op prime time waren Antoinette Hertsenberg en haar beklag in Radar over zeven lantaarnpalen die niet werken in een of ander gat in Nederland met 1,5 miljoen kijkers (24 procent) en Sybrand Niessen met zijn Droomhuis Gezocht (1,6 miljoen en 31 procent). Beide titels waren uiteraard te zien op NPO 1.

De tweede plek is voor Veronica’s Veronica Inside met 727.000 kijkers (12 procent), de derde plek voor NPO 3’s Hunted met 724.000 kijkers (12 procent).

RTL 4 moet genoegen nemen met de vierde plek. Voor Hetzelfde Geld scoorde 692.000 kijkers (12 procent) en Bureau Burgwallen had er 685.000 (13 procent).

Concurrent SBS 6 blijft opnieuw achter met Opgezadeld met Britt (372.000 en 6 procent) en Cultuurshock (286.000 en 6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 511.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1: 510.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Opgezadeld met Britt: 372.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Fury: 214.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model: 187.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Heartbreak Kid: 98.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Tijd voor MAX (831.000), RTL Boulevard (779.000), Sinterklaasjournaal (753.000), GTST (714.000) en Lingo (692.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen (1,7 miljoen), Pauw (926.0000) en Journaal laat (595.000) het meest in trek. Hart van Nederland scoorde 368.000 kijkers en Beau had er 362.000.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en Net5 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO) 1.746.000
02. Geheime Dagboek van Hendrik Groen (NPO1) 1.664.000
03. Droomhuis Gezocht (NPO1) 1.645.000
04. Radar (NPO) 1.482.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.473.000


06. De wereld draait door (NPO1) 1.291.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.254.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.065.000
09. Pauw (NPO1) 926.000
10. Tijd voor MAX (NPO1) 831.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 779.000
12. Sinterklaasjournaal (NPO3) 753.000
13. Veronica Inside (Vero) 727.000
14. Hunted (NPO3) 724.000
15. Goede tijden slechte tijden (TL4) 714.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 28.7%
2. RTL4 / 13.0%
3. NET5 / 7.6%
4. NPO3 / 7.2%
5. NPO2 / 6.8%


6. SBS6 / 6.7%
7. Vero / 5.7%
8. RTL7 / 3.4%
9. RTL5 / 3.2%
10. RTL8 / 2.3%


11. Comedy / 1.3%
12. SBS9 / 1.3%
13. Discov / 1.2%
14. RTLZ / 1.1%
15. TLC / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,7%
2. RTL Nederland 21,9%
3. Talpa TV 21,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS, William Rutten

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen