Smaakpolitie trekt weinig bekijks met horrornasi


De kijkcijfers van woensdag 11 januari 2017 (SKO)

Nederland heeft woensdagavond niet massaal afgestemd op de terugkeer van De Smaakpolitie, de Rob Geus-show die drie jaar lang niet op tv was. Er keken om half negen slechts 507.000 mensen naar de show, goed voor een marktaandeel onder het SBS 6-gemiddelde: 7,6 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Geus keerde terug met de onthulling van een nationale crisis: 75 procent van de nasi-ramesgerechten in ons land zouden te veel bacteriën bevatten.

Het programma Gestalkt deed het aansluitend een stuk beter. Daar keken maar liefst 936.000 mensen naar, goed voor een marktaandeel ver boven het zendergemiddelde: 15 procent. Over de hele avond gezien kwam SBS 6 uit op bijna 11 procent aandeel.

De NPO maakte de dienst uit op prime time: de NPO 1-programma’s Tussen Kunst en Kitsch (1,7 miljoen en 25 procent) en Vera (1,7 miljoen en 28 procent) waren de prime-time-winnaars, gevolgd door NPO 2’s De Slimste Mens met 1,3 miljoen kijkers (20 procent).

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met het Ruben Nicolai-programma Staatsloterij Puur Geluk, goed voor 1 miljoen kijkers (16 procent). Zwarte Tulp trok aansluitend slechts 574.000 kijkers (9 procent).

NPO 3 deed het redelijk met 402.000 kijkers (6 procent) met De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld en 353.000 kijkers (6 procent) voor Dream School.

Net5 trok met de combinatie vtwonen: Verbouwen of verhuizen en OverWinnaars respectievelijk 237.000 kijkers (3 procent) en 189.000 kijkers (3 procent).

RTL 5 scoorde bijna 400.000 kijkers met een film, RTL 7 scoorde bijna 300.000 kijkers met een film, Veronica scoorde ruim 200.000 kijkers met buitenlands drama en RTL 8 scoorde ruim 100.000 kijkers met een film.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), GTST (1,4 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), RTL Boulevard (892.000), Editie NL (791.000) en Utopia (507.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (1,1 miljoen), Jinek (933.000), Shownieuws (872.000) en RTL Late Night (577.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.349.000
02. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.694.000
03. Vera (NPO1) 1.671.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.404.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.393.000


06. De Slimste Mens (NPO2) 1.339.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.315.000
08. EenVandaag (NPO1) 1.291.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.231.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 1.076.000


11. Staatsloterij Puur Geluk (RTL4) 1.045.000
12. Gestalkt (SBS6) 936.000
13. Jinek (NPO1) 933.00
14. RTL Boulevard (RTL4) 892.000
15. Shownieuws (SBS6) 872.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)1. NPO1 / 27.8%
2. RTL4 / 15.3%
3. SBS6 / 10.7%
4. NPO2 / 8.5%
5. RTL7 / 4.0%


6. NPO3 / 3.9%
7. NET5 / 3.8%
8. RTL5 / 3.7%
9. Vero / 2.3%
10. RTL8 / 1.9%


11. TLC / 1.2%
12. SBS9 / 1.0%
13. RTLZ / 0.8%
14. Comedy / 0.8%
15. N.geog / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,2%
2. RTL Nederland 24,9%
3. SBS Groep 17,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen