Schrijnend: MolTalk op 3 haalt Paul de Leeuw op 1 in


De kijkcijfers van zaterdag 28 januari 2017 (SKO)

De Wie is de Mol-nabeschouwing MolTalk verhuisde dit seizoen van NPO 1 naar NPO 3 om plaats te maken voor Paul de Leeuw, maar de VARA-ster stelt zo erg teleur dat de verbannen ‘molloten’ inmiddels meer kijkers trekken dan De Leeuws nieuwe programma Wie Steelt Mijn Show? op het vlaggenschip. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Wie Steelt Mijn Show? blijft weinig bekeken, ondanks dat het na een van NPO’s grootste tv-hits geprogrammeerd staat: Wie is de Mol.

Van de 2,4 miljoen kijkers (33 procent) van Wie is de Mol, hield Wie Steelt Mijn Show? er zaterdag slechts 747.000 (12 procent) over. Dat is op zichzelf al een slechte score voor prime time op NPO 1, maar al helemaal voor een programma dat na Wie is de Mol wordt uitgezonden.

MolTalk op het derde net deed het tegelijkertijd beter met 853.000 kijkers (13 procent), wat voor die zender juist weer heel erg hoog is. Dat MolTalk nu beter scoort is een behoorlijke klap voor De Leeuw, die deze week nog werd afgeslacht in eigen krant. Wellicht zijn meer kijkers er bij gebaat als juist De Leeuw degradeert naar 3 en MolTalk weer terugkeert op 1.

RTL 4 was de nummer twee op prime time met de succesvolle combinatie Weet Ik Veel (1,5 miljoen en 21 procent) en All You Need Is Love (1,5 miljoen en 25 procent).

Verder haalde alleen NPO 2 met zijn prime-time-programmering de top 25. Er schakelden 529.000 kijkers (7 procent) in voor Victoria, 526.000 kijkers (8 procent) voor Andere Tijden en 694.000 kijkers (12 procent) voor Nieuwsuur.

RTL 5 scoorde zo’n 150.000 kijkers met herhalingen, RTL 7 zat tegen de 300.000 aan met darts en RTL 8 noteerde zo’n 200.000 kijkers met de CSI-avond.

De zaterdagse animatiefilm van SBS 6 trok zo’n 250.000 kijkers, Net5 trok met NCIS 300.000 kijkers en Veronica deed met Fargo ruim 100.000 kijkers.

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Kassa (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (,11 miljoen), Half Acht Nieuws (910.000), Eigen huis en tuin (790.000), RTL Woonmagazine (686.000) en Blauw Bloed (497.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Studio sport (652.000), Staatsloterij Puur Geluk (519.000), Hart van Nederland (504.000) en Shownieuws (501.000) het meest in trek.

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 7 procent.

Top 15
01. Wie is de Mol (NPO1) 2.366.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.058.000
03. All you need is love (RTL4) 1.476.000
04. Weet Ik Veel (RTL4) 1.474.000
05. Kassa (NPO1) 1.460.000


06. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.421.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.218.000
08. EenVandaag (NPO1) 1.099.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 910.000
10. MolTalk (NPO3) 853.000


11. Eigen huis en tuin (RTL4) 790.000
12. Wie steelt mijn show (NPO1) 747.000
13. Nieuwsuur (NPO2) 694.000
14. RTL Woonmagazine (RTL4) 686.000
15. Studio Sport (NPO1) 652.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.9%
2. RTL4 / 19.6%
3. SBS6 / 6.5%
4. NPO2 / 6.4%
5. NPO3 / 5.5%


6. RTL7 / 3.7%
7. NET5 / 3.6%
8. RTL8 / 3.0%
9. RTL5 / 2.0%
10. Vero / 2.0%


11. FOXEre1 / 1.9%
12. SBS9 / 1.4%
13. Discov / 0.9%
14. FOXEre3 / 0.7%
15. Comedy / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,8%
2. RTL Nederland 28,3%
3. SBS Groep 13,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Marvin Slaats

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen