Barcelona helpt SBS 6 aan Meiland-achtige kijkcijfers
De kijkcijfers van vrijdag 14 augustus 2020 (SKO)
De historische afgang van FC Barcelona tegen Bayern München in de kwartfinale van de Champions League – het werd 2-8 – wist vrijdagavond veel kijkers te boeien: het verslag trok 1,2 miljoen kijkers (27 procent) naar SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is SBS 6 gelukt om voor het eerst sinds de seizoensfinale van Chateau Meiland twee maanden geleden weer eens boven de één miljoen kijkers te scoren. Een flinke opsteker voor het station van John de Mol.
Bayern München heeft zich wel héél overtuigend geplaatst voor de halve finale van het voetbaltoernooi. De Duitse club plaatste zich met een zelden vertoonde score in Europees verband.
In de halve finales wacht woensdag een confrontatie met Manchester City of Olympique Lyon. Die twee clubs nemen het vanavond tegen elkaar op in de kwartfinales.
Overigens trok die seizoensfinale van Chateau Meiland twee maanden geleden, op 15 juni, nét iets meer kijkers, namelijk 1,3 miljoen (24 procent). De familie van Martien Meiland behoort samen met Linda de Mol, Frank Visser en het voetbal tot de grootste kijkcijferhits van Talpa.
Overigens was de Champions League-kwartfinale níet de winnaar op prime time: De Slimste Mens deed het nét iets beter op NPO 2. Daar keken 1,3 miljoen mensen (28 procent) naar.
NPO 1 pakt brons met Ik Vertrek (805.000 kijkers en 17 procent), al stortte de zender om half tien volledig in met de seizoensfinale Op Vrijdag: daar keken slechts 420.000 mensen (9 procent) naar.
De nummer vier op prime time bleef op afstand: RTL 4 trok met Het Beste van 10 Jaar The Voie of Holland 346.000 kijkers (8 procent).
Tv-zender Veronica was de minst bekeken top-tien-zender van de avond en betaalt een flinke prijs voor het verliezen van de Champions League. Dat station kwam met een filmherhaling niet verder dan 82.000 kijkers.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- RTL 8 scoorde met Poirot: 234.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Louis Theroux: 227.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Banana Joe: 223.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Criminal Minds: 167.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Londen Heathrow: 154.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Goodfellas: 82.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (938.000), Half acht nieuws (807.000), EenVandaag (756.000), RTL Boulevard (472.000), Editie NL (466.000) en Op1 Beiroet (437.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (903.000), Op1 (801.000), Journaal laat (765.000), Hart van Nederland (760.000) en Shownieuws (406.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 17 procent en RTL 4 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.653.000 02. De Slimste Mens (NPO2) 1.329.000 03. FC Barcelona – Bayern München (SBS6) 1.216.000 04. Journaal 18:00 (NPO1) 938.000 05. Voetbal CL NB (SBS6) 903.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 20.2% 2. SBS6 / 17.2% 3. RTL4 / 10.4% 4. NPO2 / 9.5% 5. RTL5 / 4.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 33,7% 2. Talpa TV 24,2% 3. RTL Nederland 22,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS