Elfde seizoen Boer Zoekt Vrouw sluit af met record
De kijkcijfers van zondag 10 mei 2020 (SKO)
Het elfde seizoen van Boer Zoekt Vrouw is zondagavond ten einde gekomen met bijna 3,8 miljoen kijkers (55 procent) op NPO 1. Daarmee noteerde de datingshow van Yvon Jaspers een seizoensrecord. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het seizoen van Boer Zoekt Vrouw begon in februari heel voorzichtig. Voor het eerst in twaalf jaar trok de seizoensopener minder dan 3 miljoen kijkers, namelijk 2,9 miljoen. Een week later daalde de score tot 2,6 miljoen.
Gemiddeld keken er naar dit elfde Boer Zoekt Vrouw-seizoen bijna 3,4 miljoen kijkers. Ter vergelijking: het tiende seizoen in het najaar van 2018 trok gemiddeld 3,3 miljoen kijkers, het negende seizoen in de lente van 2017 trok gemiddeld 3,8 miljoen kijkers.
De finales van de voorgaande drie seizoenen (tiende, negende en achtste seizoen) scoorden ruim 3,9 miljoen kijkers, ruim 4,0 miljoen kijkers en ruim 3,9 miljoen kijkers.
Het kijkcijferhoogtepunt van Boer Zoekt Vrouw werd bereikt in het vijfde seizoen. Op 30 januari 2011 keken er maar liefst 5,2 miljoen (60 procent) lineaire kijkers naar het programma. Uitgesteld kwam de score uit op 5,4 miljoen kijkers (60 procent).
Boer Zoekt Vrouw heeft de 5-miljoengrens lineair in totaal vier keer doorbroken. De 4-miljoengrens is lineair al 27 keer doorbroken. Dit en vorig seizoen lukte het niet om de 4-miljoengrens op de uitzendavond zelf te doorbreken.
Direct na Boer Zoekt Vrouw wist het programma Dragons’ Den 1,4 miljoen kijkers (25 procent) te boeien. Aankomende zondag begint op het tijdstip van Boer Zoekt Vrouw een serie specials van de datingshow.
NPO 2 was dankzij Nieuwsuur (777.000 kijkers en 13 procent) de tweede zender op prime time. RTL 4 volgt op de derde plek met de combinatie Weet Ik Veel (664.000 en 10 procent) en Het Zijn Net Mensen (640.000 en 12 procent).
SBS 6 volgt op de vierde plek: Mr. Frank Visser Doet Uitspraak scoorde 597.000 kijkers (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- Net5 scoorde met Hawaii Five-O: 431.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Gevaarlijkste Wegen: 419.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Dark Knight Rises: 258.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 198.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Dierenkliniek UK: 177.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 164.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,8 miljoen), Half acht nieuws (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (989.000), Studio Sport (807.000), RTL Boulevard (651.000) en vtwonen (520.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (1,4 miljoen), Hart van Nederland (653.000), Shownieuws (479.000) en Draadstaal (469.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 36 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Top 15 01. Boer Zoekt Vrouw (NPO1) 3.786.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.843.000 03. Dragons’ Den (NPO1) 1.421.000 04. Op1 (NPO1) 1.394.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 1.315.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 35.6% 2. RTL4 / 11.9% 3. SBS6 / 8.4% 4. NPO2 / 6.3% 5. NET5 / 4.7%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 46,6% 2. RTL Nederland 19,8% 3. Talpa TV 18,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: KRO-NCRV