SBS 6 stort volledig in met Britt Dekker: -77 procent
De kijkcijfers van maandag 4 november 2019 (SKO)
De maandagavond van SBS 6 is volledig ingestort nu Chateau Meiland door het paardenprogramma van Britt Dekker is opgevolgd. Ze hield gisterenavond met Opgezadeld met Britt slechts 23 procent van de Meiland-kijkers over. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar Chateau Meiland vorige week afsloot met ruim 1,4 miljoen kijkers (24 procent), wist Opgezadeld met Britt er gisteren slechts 336.000 kijkers (6 procent) te vermaken. Het betekent een enorme kijkcijferval voor SBS 6.
Ook de halftientitel Cultuurshock stort in door de weggevallen lead-in van Chateau Meiland. Waar er vorige week nog 540.000 mensen (11 procent) keken, waren dat er gisteren 258.000 (5 procent).
SBS 6 was vorige week nog de nummer één op prime time. Ditmaal, met Britt aan het roer, moet de zender genoegen nemen met de zevende plek. Ook het avondmarktaandeel daalt flink: van 12,5 procent vorige week maandag naar 7,0 procent nu (-44 procent).
De meeste mensen keken maandag op prime time naar NPO 1. Radar scoorde 1,6 miljoen kijkers (27 procent) en Droomhuis Gezocht had er 1,5 miljoen (29 procent).
Op afstand volgt NPO 3, dat met Hunted uitkwam op 709.000 kijkers (12 procent). Direct erna zette Ellie in de Handel 334.000 kijkers (6 procent) neer.
Het brons is voor Veronica. Het mannentrio van Veronica Inside zet met 669.000 kijkers (12 procent) opnieuw een mooie score neer.
Op de vierde plek volgt de nieuwe maandagavond van RTL 4 met Voor Hetzelfde Geld (615.000 kijkers en 11 procent) en Bureau Burgwallen (550.000 kijkers en 11 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Harry Potter: Order of the Phoenix: 431.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met 2DOC: 349.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Opgezadeld met Britt: 336.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Final Score: 273.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model: 225.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met The Mask of Zorro: 106.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), RTL Boulevard (799.000), GTST (713.000), Tijd voor MAX (669.000), Editie NL (658.000) en Lingo (602.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen (1,7 miljoen), Pauw (862.000), Journaal laat (538.000) en Hart van Nederland (484.000) het meest in trek. Beau trok 305.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.073.000 02. Geheime Dagboek van Hendrik Groen (NPO1) 1.668.000 03. Radar (NPO1) 1.593.000 04. Droomhuis Gezocht (NPO1) 1.504.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.413.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 29.9% 2. RTL4 / 12.8% 3. SBS6 / 7.0% 4. Vero / 6.5% 5. NET5 / 6.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 42,1% 2. RTL Nederland 22,2% 3. Talpa TV 21,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS, William Rutten