John de Mol richting de uitgang? ‘Hij heeft SBS 6 gewoon besmet!’

John de Mol heeft zijn imago flink zien kantelen. Waar hij vroeger het tv-wonderkind was dat wereldhits afleverde, lacht men hem nu uit om lachwekkende shows als Avastars. “Hij heeft SBS 6 besmet.”

Avastars en John de Mol © SBS, William Rutten

Mediakenner Victor Vlam is het eens met de critici van John de Mol. Hij vindt Avastars hét bewijs dat de mediamiljardair zijn gevoel voor tv-maken verloren is. “Eigenlijk zie je al binnen een paar minuten waarom het niet zo slaagt. Dat komt omdat die poppetjes gewoon niet realistisch bewegen”, zegt hij in de podcast De Communicado’s.

Flopmerk

John levert flop na flop af, aldus Victor. “We Want More, House of Talent, De Hollandse Nieuwe, Ministars, I Want Your Song, The Next Pop Talent, Beat Me, The Next Boy/Girl Band, DanceSing. En dat zijn nog maar een paar van de talentenjachten die hij heeft uitgeprobeerd. Allemaal geflopt. Echt allemaal geflopt inderdaad.”

De kijker heeft daardoor geen vertrouwen meer in het merk Talpa, denkt hij. “Ik denk dat dat een van de redenen is waarom ook Avastars geflopt is. Omdat Talpa helaas gewoon nu een soort van flopmerk is. Het imago van het bedrijf, de zender, is besmet geraakt door al die flops.”

De nieuwe Voice

Er wordt volgens Victor afgerekend met het beeld van John als creatieve genie. “Ik denk dat er heel vaak in het verleden hoog van de toren is geblazen van: dit gaat de nieuwe The Voice worden. En dat mensen dan gingen kijken en dachten bij zichzelf: ja, dit is eigenlijk gewoon een heel slecht programma.”

“En als dat één, twee of drie keer gebeurd is in het verleden, ja, dan ben je op een gegeven moment natuurlijk ook niet meer zo geïnteresseerd in wat er op die zender te zien is. Dus dan geef je het ook geen kans meer.”

Big deal

Johns visitekaartje is besmeurd, meent Victor. “Vroeger was het echt een big deal als John de Mol een nieuw programma aankondigde. Dan was het de man van Big Brother en The Voice die met iets nieuws kwam.”

“Tegenwoordig kijken we daar niet meer van op. En dat is wel het gevolg van deze strategie die er al meer dan tien jaar voert met zoveel mogelijk dingen uitproberen. Zijn zender is feitelijk besmet.”

Communicado’s

De podcast De Communicado’s:

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen