Edson da Graça dé belofte van RTL 4: ‘Hij maakt John de Mol blij’
Edson da Graça geldt plotseling als dé grote belofte van RTL 4. Hij zit in de lift omhoog met zijn eerste eigen grote tv-show The Floor. “John de Mol zal daar als producent heel erg blij mee zijn.”
Het is een wetmatigheid in televisieland: de meeste nieuwe tv-programma’s verliezen kijkers na de eerste aflevering. Dat geldt niet voor de nieuwe tv-show The Floor van Edson da Graça. Waar de show in première ging met 816 duizend kijkers (14 procent marktaandeel), zaten er gisteren voor de tweede aflevering 957 duizend mensen (17 procent) klaar.
Topprestatie van Edson
Het is een hele mooie prestatie van Edson en producent John de Mol zal in zijn nopjes zijn. Dit is het eerste programma in jaren dat hij niet op zijn eigen SBS 6 uitzendt, maar heeft verkocht aan RTL 4.
Kijkcijferexpert Tina Nijkamp: “Edson da Graça en John de Mol zullen zeer, zeer blij zijn. Voor John de Mol is het alweer lang geleden, maar The Floor lijkt wel echt een kijkcijferhitje te gaan worden. Het programma scoort zelfs 140 duizend kijkers meer dan vorige week en is de nummer twee van half negen.”
John scoort wél op RTL
John heeft jarenlang geen programma’s gemaakt voor RTL, omdat er sprake was van een verstoorde zakelijke relatie. Daarmee heeft hij zichzelf wel in de vingers gesneden, constateert Tina nu.
Tina: “Feit is dat John de Mol op RTL 4 wél weer weet te scoren, iets wat hem op SBS 6 in elf jaar tijd slechts met vier of vijf formats is gelukt uit de vijftig à zestig formats die hij daar heeft geprobeerd. Met de fusie op komst is dus duidelijk waar zijn formats geplaatst moeten gaan worden: beter op RTL 4 dan op SBS 6.”
Heel Holland Bakt
De grote winnaar op prime time was NPO 1 dankzij de 2,9 miljoen kijkers (47 procent) voor Heel Holland Bakt. Direct erna hield De Stamhouder er nog 1,2 miljoen (25 procent) over.
SBS 6 hield prima stand tegenover Heel Holland Bakt en The Floor: de Brigitte Kaandorp-voorstelling Eh… kwam uit op 828 duizend kijkers (15 procent), waarna Stegeman op de Bres nog 683 duizend kijkers (18 procent) neerzette.
Kijkcijfers
De kijkcijfers van zondag 15 januari 2023 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Heel Holland Bakt (NPO1) 2.861.000 | 01. NPO1 / 33.7% |
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.790.000 | 02. SBS6 / 14.4% |
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.018.000 | 03. RTL4 / 14.2% |
04. De Stamhouder (NPO1) 1.202.000 | 04. NPO2 / 5.2% |
05. Studio Sport (NPO1) 1.161.000 | 05. Vero / 3.7% |
06. The Floor (RTL4) 957.000 | 06. NPO3 / 3.1% |
07. Half acht nieuws (RTL4) 859.000 | 07. RTL5 / 2.9% |
08. Brigitte Kaandorp Eh (SBS6) 828.000 | 08. NET5 / 2.5% |
09. RTL Boulevard (RTL4) 695.000 | 09. RTL7 / 2.5% |
10. Stegeman op de bres (SBS6) 683.000 | 10. ESPN2 / 1.4% |
11. Hart van Nederland (SBS6) 622.000 | 11. RTL8 / 1.3% |
12. Shorttrack EK (NPO1) 615.000 | 12. BBC / 1.0% |
13. Studio Voetbal (NPO1) 580.000 | 13. Ziggo / 1.0% |
14. vtwonen (SBS6) 574.000 | 14. Comedy / 0.8% |
15. Buitenhof (NPO1) 560.000 | 15. Paramount / 0.8% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 42,0% | |
02. RTL Nederland 21,6% | |
03. Talpa TV 21,2% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Renze op Zondag (515 duizend), Ivo op Zondag (466 duizend), WNL op Zondag (430 duizend) en Shownieuws (384 duizend).