Drama dreigt voor winterse B&B Vol Liefde: ‘Sneeuw scoort niet’
RTL 4 komt na het enorme succes van de dagelijkse zomershow B&B Vol Liefde nu ook met een winterse variant. De grote vraag is: gaat dat wel werken? “Sneeuw scoort gewoon niet op televisie.”
Het is flink boffen voor RTL 4 dat de dagelijkse zomershow B&B Vol Liefde zo goed aanslaat. Zo hoeft de tv-zender in de luwere zomermaanden maar één programma te programmeren op prime time en dat scheelt veel geld. Het grote succes leidt nu ook tot een wintervariant, die komend najaar zal worden ingezet.
Zwitsers skigebied
De spin-off heet Winter Vol Liefde en een van de kandidaten is al bekendgemaakt, namelijk de 26-jarige Benjamin, die binnenkort een boutiquehotel overneemt in het Zwitserse skigebied. Geïnteresseerde heren kunnen zich al aanmelden. Later worden de overige kandidaten bekendgemaakt.
Maar gaat dit allemaal wel scoren? Tina Nijkamp, kijkcijferprofeet en voormalig zenderbaas van SBS 6, heeft er een hard hoofd in. “Winter Vol Liefde. Leuk. Hopelijk niet alleen maar beelden met sneeuw”, schrijft ze op haar analysekanaal.
‘Sneeuw scoort niet’
Een winterse variant van B&B Vol Liefde zónder sneeuw? Hoezo dan? “Opvallend genoeg scoren programma’s in de sneeuw namelijk bijna altijd een stuk slechter dan programma’s die in de zon en zonder sneeuw in beeld zijn opgenomen. Heb me altijd afgevraagd waarom.”
Welke redenen kan Tina bedenken? “Wellicht 1) omdat we in Nederland bijna nooit sneeuw hebben, 2) het heel erg opgenomen voelt, 3) mensen altijd in skipakken te zien zijn en 4) omdat het plaatje er qua kleuren een stuk saaier uitziet?”
Overkill
Hans Anoniem, een reageerder op NU.nl, wijst op het gevaar van overkill. “Ik kijk bijvoorbeeld First Dates al heel erg lang niet meer. De verrassing was er namelijk van af. Als Boer Zoekt Vrouw twee keer per jaar komt, bijvoorbeeld met een Nederlandse en een over-de-grens versie, haak ik ook af.”
B&B Vol Liefde is eens per jaar leuk, vindt hij. “Net als Married At First Sight. Maar ik hoef dat niet twee keer te zien. Echter, als RTL extra reclameopbrengsten krijgt hierdoor zullen ze het vast wel doen. Dat levert op de korte termijn succes op, op de langere termijn gaan kijkers beide edities niet meer bekijken.”
‘Kijkt heerlijk weg’
Medereageerder Edmin is het daar niet mee eens. “Leuk! In tegenstelling tot veel negatieve reacties hieronder ga ik hier heerlijk voor zitten. Het kijkt heerlijk weg, even gedachte op nul en lekker kijken hoe anderen de liefde proberen te vinden. Overigens ben ik niet de enige ;-).”
Marie Claire vindt dat RTL meer moeite moet doen om kandidaten die meedoen voor de fame eruit te vissen. “Het zou fijn zijn als RTL de kandidaten goed screent.”