Hilversum in shock: Linda de Mol krijgt ongekende kijkcijferklap
Er gaat een enorme schokgolf door Hilversum. De vrouw die jarenlang de tv-koningin van ons land was, Linda de Mol, krijgt een afschuwelijke kijkcijferklap te verwerken. “Dit is een nachtmerrie.”
Linda de Mol beleeft een van de grootste dieptepunten uit haar carrière. Haar dramaserie Five Live zát al in de lift naar beneden – de eerste drie afleveringen scoorden 987, 793 en 670 duizend kijkers – maar er is nu echt geen houden meer aan. De score is gisteren ingestort tot 329 duizend kijkers, goed voor slechts 8 procent marktaandeel.
Nachtmerrie
Five Live stond tot deze week direct na Miljoenenjacht geprogrammeerd, maar die kijkcijferhit is nu met vakantie. Met de extreem tegenvallende score van gisteren zorgt Linda voor een dip in de programmering van SBS 6. Code van Coppens trok ervoor 552 duizend kijkers (11 procent) en Hart van Nederland had er aansluitend 471 duizend (15 procent).
Tina Nijkamp, de voormalig zenderbaas van SBS 6, schrikt zich wezenloos. “Huh? Heb drie keer heen en weer gescrold, maar het is niet te vinden: Five Live, de dramaserie van Linda de Mol, staat NIET in de kijkcijfer top 25. Slechts 329 duizend kijkers. Een kijkcijfernachtmerrie voor Linda de Mol”, zegt ze op haar kijkcijferjuicekanaal.
‘Oh my god!’
Miljoenenjacht heeft Five Live al die weken overeind gehouden, maar: “Zonder de instroom van Miljoenenjacht blijven er nog wel heel weinig van de lineaire kijkers over en is de serie pas de nummer vijf van het 21.30-uur-slot. Omg. Ik denk dat Linda dit nog veel en veel erger vindt dan de 32 duizend kijkers voor de herhaling van Diepe Gronden.”
Five Live werd tegelijkertijd uitgezonden met de Formule 1 op Viaplay. “Maar andere programma’s hadden daar minder last van.”
Beau op één
Beau van Erven Dorens’ programma Weet Ik Veel was met 1,4 miljoen kijkers (27 procent) de grote winnaar op prime time. Tina wijst erop dat Linda’s serie in de commerciële doelgroep slechts 10 procent marktaandeel scoorde, waar het programma van Beau uitkwam op 35 procent.
De andere meest bekeken titels op prime time waren Chansons met 973 duizend kijkers (22 procent) op NPO 1, Eén tegen 50 met 920 duizend kijkers (25 procent) op RTL 4 en Aria met 830 duizend kijkers (16 procent) op NPO 1.
Kijkcijfers
De kijkcijfers van zondag 23 oktober 2022 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.062.000 | 01. NPO1 / 26.5% |
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.840.000 | 02. RTL4 / 23.4% |
03. Weet Ik Veel (RTL4) 1.359.000 | 03. SBS6 / 10.1% |
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.016.000 | 04. NPO3 / 7.1% |
05. Chanons (NPO1) 973.000 | 05. NPO2 / 5.8% |
06. Postcode Loterij Een tegen 50 (RTL4) 920.000 | 06. Vero / 3.1% |
07. Aria (NPO1) 830.000 | 07. RTL5 / 2.8% |
08. RTL Boulevard (RTL4) 804.000 | 08. RTL7 / 1.9% |
09. Studio Sport (NPO1) 799.000 | 09. Ziggo / 1.8% |
10. Autosport F1 GP (NPO1) 703.000 | 10. ESPN / 1.5% |
11. Editie NL (RTL4) 661.000 | 11. NET5 / 1.4% |
12. Studio Voetbal (NPO1) 610.000 | 12. RTL8 / 1.4% |
13. Zes uur nieuws (RTL4) 592.000 | 13. BBC / 1.1% |
14. Gouden Uur (NPO3) 586.000 | 14. N.geog / 0.8% |
15. vtwonen (SBS6) 583.000 | 15. Comedy / 0.8% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 39,4% | |
02. RTL Nederland 30,5% | |
03. Talpa TV 15,0% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Nieuwsuur (502 duizend), WNL op Zondag (491 duizend), Hart van Nederland (471 duizend), Buitenhof (470 duizend), College Tour (433 duizend), Humberto op Zondag (417 duizend) en Media Inside (351 duizend).