Eva Jinek vermorzeld door Arjen Lubach: ‘Ze is zwaar de pineut’

Eva Jinek ziet de kijkcijfers van haar talkshow vollédig instorten nu directe concurrent Arjen Lubach weer terug op de buis is. De afname is zeer fors. “Ze heeft echt héél veel last van hem.”

Arjen Lubach en Eva Jinek © VPRO, RTL

Het is ongelooflijk slikken voor Eva Jinek. Het nieuwe seizoen van haar talkshow begon vorige week maandag zeer voortvarend met meer dan een miljoen kijkers voor de aflevering met Nick & Simon. Ook de tweede aflevering trok een dag later veel bekijks met een score van 754 duizend kijkers.

Eva Jinek stort in

Hoe anders zien de kijkcijfers van Jinek er deze week uit: na de 585 duizend kijkers van maandag, zaten er gisteren nog maar 438 duizend mensen (12 procent) klaar voor de talkshow op RTL 4. Met deze score wist de presentatrice niet eens een plekje te veroveren in de dagelijkse top 25 van meest bekeken programma’s.

Wie het een stuk beter doet? Haar directe concurrent Arjen Lubach. Hij is deze week begonnen met een nieuw seizoen van De Avondshow met Arjen Lubach en weet veel meer kijkers te bekoren op NPO 1. Zo keken er maandag 981 duizend mensen (27 procent) en zaten er gisteren 899 duizend kijkers (20 procent) klaar.

Wat zegt Tina?

Kijkcijferautoriteit Tina Nijkamp vindt het ontzettend vervelend voor Eva. “Eva Jinek is de pineut. Zij heeft HEEL veel last van Lubach. Voor haar is deze score even flink: schrikken: 438 duizend kijkers en in de commerciële doelgroep 20 tot 54 jaar slechts 10,6 procent. Dat is de helft van het marktaandeel van wat ze vorige week scoorde. Jeeminee.”

Hoe kán dit? “Jinek heeft heel veel last van Arjen Lubach op NPO 1, van Op1 en ook van lage instroom. Het nieuwe programma van Robert ten Brink scoorde direct ervoor nog 50 duizend kijkers minder dan vorige week en komt uit op maar 423 duizend kijkers. Ai. Dit programma is dus definitief geflopt.”

Robert flopt

Die slechte score van Robert ten Brink – hij kwam niet verder dan 9 procent marktaandeel – zorgt ervoor dat RTL 4 dinsdag op prime time bijna uit de kijkcijfer top 25 valt. De zender is zomerhit B&B Vol Liefde héél erg aan het missen. “De zon schijnt de afgelopen dagen iets minder hard voor RTL4 dan de afgelopen zomer.”

De winnaars op prime time waren NPO 1’s We Zijn Er Bijna (1,2 miljoen en 24 procent), NPO 3’s Nederland – IJsland (1 miljoen en 22 procent), NPO 1’s Opsporing Verzocht (754 duizend en 17 procent) en SBS 6’s Vandaag Inside (621 duizend en 13 procent). Familie Gillis keerde terug met 563 duizend kijkers (12 procent).

Kijkcijfers

De kijkcijfers van dinsdag 6 september 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.546.00001. NPO1 / 22.8%
02. We zijn er bijna (NPO1) 1.153.00002. RTL4 / 15.0%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.082.00003. NPO3 / 13.2%
04. Voetbal KW WK NLD ISL dames (NPO3) 1.026.00004. SBS6 / 10.1%
05. Journaal 18:00 (NPO1) 961.00005. NPO2 / 7.1%
06. De Avondshow met Arjen Lubach (NPO1) 899.00006. Vero / 3.7%
07. EenVandaag (NPO1) 761.00007. NET5 / 3.5%
08. Opsporing Verzocht (NPO1) 754.00008. RTL7 / 3.5%
09. RTL Boulevard (RTL4) 720.00009. RTL5 / 3.4%
10. Editie NL (RTL4) 676.00010. RTL8 / 2.7%
11. Op1 (NPO1) 674.00011. Eurosp / 1.5%
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 655.00012. Ziggo / 1.4%
13. Vandaag Inside (SBS6) 621.00013. Discov / 1.1%
14. Voetbal WK KW NB (NPO3) 595.00014. TLC / 0.9%
15. Familie Gillis Massa is Kassa (SBS6) 563.00015. Paramount / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 43,1%
02. RTL Nederland 25,4%
03. Talpa TV 17,8%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Krabbé Zoekt Kahlo (515 duizend), Hart van Nederland (452 duizend), Nieuwsuur (426 duizend), Khalid & Sophie (384 duizend), HLF8 (283 duizend), Een jaar van je leven (271 duizend) en Lingo (190 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Waar kijkt u liever naar?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen