Linda de Mol ziet oplage tijdschrift flink inzakken: ‘Wel even schrikken’
Linda de Mol ziet de oplage van haar tijdschrift LINDA. flink inzakken, met name in de losse verkoop. “Wij gaan nu ook naar beneden. Daar schrik je van en dat vind je vervelend.”
De printmarkt krimpt al jaren, maar Linda de Mol en haar tijdschrift waren de uitzondering op de regel. Maar ook zij moet er nu aan geloven: de LINDA. zit in de lift naar beneden. “De markt staat echt onder druk. Dat voelen wij ook”, vertelt hoofdredacteur Karin Swerink in de Adformatie.
‘Daar schrik je van’
Lange tijd bleef de LINDA. stabiel. “Dat was fantastisch. Maar wij gaan nu ook naar beneden. Daar schrik je van en dat vind je vervelend. Maar we zijn daarnaast ook een heel groot merk. Mensen weten ons wel te vinden. Of dat nou print of online is”, zegt Karin.
Louise van Nispen, managing director van de LINDA., benadrukt dat het blad nog steeds ‘by far‘ de nummer 1 glossy voor vrouwen is. “Maar ook wij hebben te maken met de marktomstandigheden. Er zijn veel meer vormen van entertainment. Inflatie helpt ook niet mee.”
‘Echt wel gedaald’
De losse verkoop van LINDA. is sterk gedaald sinds Linda vanwege alle controverse niet meer op de cover staat. “Ja, die is echt wel gedaald. Dat bleek ook uit het lezersonderzoek: mensen missen Linda de Mol”, aldus Karin.
Maar er speelden ook andere factoren, zegt ze. “Door corona namen mensen andere beslissingen. Duurzaamheid kwam ook aan bod: mensen zijn gaan nadenken over wat ze allemaal kopen. Een beetje consuminderen.”
Kaasschaaf
Betekent dit dat de LINDA. moet gaan bezuinigen? Nee, denkt Karin. “Als we kaasschaaf gaan gebruiken, dan gaat de lezer dat merken. Als we de lezer, die de LINDA. pakt en zichzelf wil verwennen, teleurstellen, dan ben je voorbij en verloren.”
Misschien kan het wel tot ‘andere keuzes’ leiden, aldus Karin. Ook de comeback van Linda moet gaan helpen. “In ieder geval is duidelijk dat Linda terugkomt in de derde week van september, na de vakantie. We zijn nu aan het nadenken hoe we dat gaan doen.”
LINDA.
Linda keert eind september terug op de cover: