Wie is de Mol zorgt voor woede met ‘vervuilende’ ballonnenopdracht

De ballonnenopdracht in de tweede aflevering van Wie is de Mol heeft bij een aantal kijkers geleid tot woede. Het leegprikken van ballonnen op het strand is enorm slecht voor het milieu, zeggen zij.

Wie is de Mol © NPO

Wie is de Mol was gisteren toe aan zijn tweede aflevering van het nieuwe seizoen. Voor een van de opdrachten moesten de kandidaten vanuit een rijdende auto ballonnen leegprikken op het strand. “Ik ben ongetwijfeld een zeur, maar een opdracht met ballonnen aan zee… Hoe slecht voor het milieu 😔”, twittert de teleurgestelde kijker Miranda.

Slecht voor natuur

Ook Allard walgt van de makers van Wie is de Mol. “Wat een ontzettend slechte opdracht met het oog op de natuur, ballonnen kapot prikken op het strand. Je vindt nooit al het afval terug”, zegt hij.

Het is erg ondoordacht, vindt Gilles. “Leuke aflevering van Wie is de Mol! Maar helaas kan die opdracht waarin ballonnen worden geprikt grote gevolgen hebben voor het milieu en dieren, en draagt het bij aan de plastic soep. Al helemaal zo vlak bij zee.”

En Esther: “Jammer van al het plastic door de ballonnen die nu in zee terecht komt. Gemiste kans…”

Miljoenen kijkers

Het nieuwe seizoen van Wie is de Mol begon vorige week met een magistrale 3,1 miljoen kijkers en de tweede aflevering scoorde gisteren bijna evenveel kijkers, namelijk ruim 2,9 miljoen (43%). Daarmee was de NPO 1-show veruit het meest bekeken programma van de avond. Matthijs Gaat Door trok direct erna 1,2 miljoen kijkers (23%).

Het zilver is voor RTL 4, dat met de Beau van Erven Dorens-quiz Weet Ik Veel bijna 1,4 miljoen kijkers (22%) wist te boeien. Better Than Ever scoorde aansluitend 1 miljoen kijkers (20%).

MolTalk is een hit

De nabeschouwing van Wie is de Mol, MolTalk, bezorgde NPO 3 brons op prime time. Dat programma wist 913 duizend kijkers (16%) te vermaken. Verder waren de NPO 2-titels Gort over de Grens (460 duizend en 7%) en Nieuwsuur (534 duizend en 9%) het meest in trek op prime time.

SBS 6 stelde teleur met 307 duizend kijkers (6%) voor de Ronald Goedemondt-voorstelling Numero One. Later op de avond scoorden Hart van Nederland en Shownieuws op die zender 558 en 530 duizend kijkers.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van zaterdag 8 januari 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Wie is de Mol (NPO1) 2.914.00001. NPO1 / 32.1%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.253.00002. RTL4 / 19.9%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.552.00003. SBS6 / 8.0%
04. EenVandaag (NPO1) 1.419.00004. NPO2 / 6.1%
05. Schaatsen EK Afstanden 1500M D (NPO1) 1.417.00005. NPO3 / 5.2%
06. Schaatsen EK Afstanden 5KM H (NPO1) 1.396.00006. RTL5 / 3.4%
07. Weet ik veel (RTL4) 1.363.00007. Vero / 2.9%
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.306.00008. NET5 / 2.5%
09. Matthijs gaat door (NPO1) 1.165.00009. RTL7 / 2.1%
10. Even tot hier (NPO1) 1.152.00010. RTL8 / 2.1%
11. Kassa (NPO1) 1.099.00011. Ziggo / 1.6%
12. Better than ever (RTL4) 1.012.00012. BBC / 1.3%
13. MolTalk (NPO3) 913.00013. N.geog / 0.9%
14. RTL Boulevard (RTL4) 880.00014. TLC / 0.9%
15. Schaatsen EK Afstanden (NPO1) 803.00015. SBS9 / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 43,4%
02. RTL Nederland 28,3%
03. Talpa TV 14,1%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen