Robert ten Brink niet tevreden met kijkcijfers: ‘Het moet omhoog’

Robert ten Brink is niet tevreden met de kijkcijfers van zijn programma VriendenLoterij Miljonairs. Hij vindt dat de première afgelopen weekend wel een beetje zuinigjes scoorde, laat hij weten.

Robert ten Brink © RTL

VriendenLoterij Miljonairs, voorheen bekend als BankGiro Loterij Miljonairs en het vroegere Lotto Weekend Miljonairs, is zaterdagavond van start gegaan met 795.000 kijkers (19 procent marktaandeel). En dat terwijl de spelshow van Robert ten Brink werd voorafgegaan door Oh Wat Een Jaar, dat 1,1 miljoen kijkers (26 procent) neerzette.

1,7 miljoen?!

Robert zat gisteren bij Koffietijd en daar waren ze wel héél creatief met cijfers. “Afgelopen weekend was dus weer de eerste aflevering. 1,7 miljoen mensen hebben gekeken”, aldus presentatrice Quinty Trustfull.

Daarop zei Robert verbaasd: “Is dat zo?”

Zij: “Ja.” Robert: “Nou…” Quinty: “Als onze redactie dat zegt, dan geloven wij dat.”

‘Dat klopt niet’

Robert: “Nou, dat klopt niet helemaal denk ik. Het waren er iets minder, maar het is heel vriendelijk. Nee, het vorige seizoen hebben er zoveel mensen gekeken. We moeten nu nog een beetje naar boven gaan.”

Quinty: “Ik hoor net in mijn oor van de redactie dat het met uitgesteld kijken 1,7 miljoen is. Die heb je in je zak zitten.”

Dyscalculie

Het is niet bekend welke Koffietijd-redactrice met dyscalculie dit nou weer heeft geroepen, maar daar klopt dus helemaal niets van. Die 1,7 miljoen kijkers is het bereikcijfer, oftewel: werkelijk alles met ogen dat even langszapte en minstens 1 minuut bleef hangen. Het gemiddelde was toch echt die 795.000 kijkers.

Robert nam gretig genoegen met de uitleg van Quinty: “Robert: “Oh, op die manier. Oké, oké, oké, nou prima.”

Sponsor

Het ging ook nog even over het feit dat VriendenLoterij Miljonairs een zwaar gesponsord programma is. Vroeger, in 1999 toen het begon, was dat wel anders. “We zijn helemaal zonder loterij begonnen. Het te winnen bedrag was toen ook verzekerd bij Lloyd’s of London.”

Die wilden altijd bij de opnames zijn. “Toen zat er elke keer een mannetje met een koffer bij de regie. Die werd speciaal ingevlogen om te kijken of alles wel volgens de regels ging.”

VriendenLoterij

Een jaar later kwam er een sponsor, de Lotto, en werd die naam in de programmatitel verwerkt. Sinds dit seizoen heet het programma VriendenLoterij Miljonairs.

Wat vindt Robert daarvan? “In Engeland is het Who Wants To Be A Millionaire?. Dat klinkt nog steeds het allerlekkerst en het geeft ook het beste weer wat de bedoeling is.”

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen