Italië wint na Songfestival ook EK Voetbal: megacijfers op NPO 1

De kijkcijfers van zondag 11 juli 2021 (SKO) – Voor de eerste keer heeft een land in één jaar tijd zowel het Eurovisie Songfestival als het EK Voetbal gewonnen: Italië. Het levert torenhoge kijkcijfers op.

EK Voetbal © NOS

De grote finale van het EK Voetbal tussen Engeland en Italië, die eindigde in strafschoppen, trok gisteren enorm veel kijkers naar NPO 1. De eerste helft kwam uit op 3,8 miljoen kijkers (65 procent marktaandeel), waarna de tweede helft, verlenging en strafschoppen gemiddeld 4,1 miljoen kijkers (78 procent) scoorde.

Recordcijfers

Het is daarmee ook gelijk de meest bekeken wedstrijd van het afgelopen EK Voetbal, als die van Oranje niet worden meegerekend. De meest bekeken wedstrijd met Oranje was de achtste finale tegen Tsjechië. Daar keken 5,7 miljoen mensen naar. De EK-finale van 2016, tussen Portugal en Frankrijk, trok 4,2 miljoen kijkers.

Direct na de EK-finale, om twaalf uur ’s avonds, wist de nabeschouwing nog 1,3 miljoen kijkers (58 procent) te boeien. De Avondetappe begon pas iets voor 1.00 uur ’s nachts en daar keken nog 336.000 mensen (51 procent) naar.

Caroline Tensen op twee

Het meest bekeken alternatief voor het voetbal was de Caroline Tensen-show Eén tegen 50 met 421.000 kijkers (9 procent) op RTL 4. Uitstel van Executie trok erna 205.000 kijkers (3 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren NPO 3’s De Toscaanse Bruilloft met 395.000 kijkers (7 procent) en NPO 2’s Nieuwsuur met 280.000 kijkers (5 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Humberto: 200.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Back to the future: 124.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 110.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Dierenkliniek Down Under: 103.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Hulk: 85.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Coroner: 80.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Studio Sport (889.000), Half acht nieuws (806.000), De Oranjezomer Vooravond (628.000), Floortje (613.000), Editie NL (592.000), Zes uur nieuws (557.000), Voor hetzelfde geld (390.000) en vtwonen (317.000) scoorden het best in de vooravond.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,3 miljoen), De Oranjezomer (435.000), Hart van Nederland (380.000) en De Avondetappe (336.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 58 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 7 procent en SBS 6 brons met 6 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. EK Voetbal Italië – Engeland (NPO1) 4.146.00001. NPO1 / 58.4%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.069.00002. RTL4 / 7.4%
03. Studio Europa (NPO1) 1.405.00003. SBS6 / 5.8%
04. EK Voetbal: nabeschouwing (NPO1) 1.272.00004. NPO3 / 3.9%
05. Studio Sport (NPO1) 889.00005. NPO2 / 3.8%
06. Tour de France (NPO1) 886.00006. Vero / 1.9%
07. Half acht nieuws (RTL4) 806.00007. RTL8 / 1.8%
08. De Oranjezomer Vooravond (SBS6) 628.00008. RTL7 / 1.4%
09. Floortje naar het einde (NPO1) 613.00009. NET5 / 1.4%
10. Editie NL (RTL4) 592.00010. RTL5 / 1.4%
11. Zes uur nieuws (RTL4) 557.00011. Ziggo / 0.9%
12. De Oranjezomer (SBS6) 435.00012. Eurosp / 0.7%
13. Een tegen 50 (RTL4) 421.00013. Discov / 0.7%
14. De Toscaanse Bruiloft (NPO3) 395.00014. RTLZ / 0.7%
15. Voor hetzelfde geld (RTL4) 390.00015. Comedy / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 66,1%
02. RTL Nederland 12,7%
03. Talpa TV 9,3%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

De Avondetappe begon vanwege de verlengde EK-finale pas om 1.00 uur. Een gotspe?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen