Martien Meiland in roze karaokepak wint kijkcijferstrijd van Ajax
De kijkcijfers van donderdag 18 maart 2021 (SKO) – Ajax mocht het gisteren dan wel tot de kwartfinales van de Europa League schoppen, toch was het Martien Meiland die de meeste kijkers wist te boeien.
Ondanks de concurrentie van het voetbal, was Chateau Meiland ook op donderdagavond weer de winnaar op prime time. De SBS 6-soap over Martien Meiland en zijn gezin kwam uit op ruim 1,4 miljoen kijkers (21 procent), terwijl de voetbalwedstrijd Young Boys – Ajax 1,2 miljoen kijkers (20 procent) scoorde op RTL 7.
Roze karaokepak
Ajax heeft zich eenvoudig geplaatst voor de kwartfinales van de Europa League. In de return van de achtste finale tegen Young Boys kwam de 3-0 zege van de week ervoor op geen enkel moment in gevaar. Het bezorgde RTL 7 mooie kijkcijfers, maar niet genoeg om Martien Meiland en zijn roze karaokepak te verslaan.
Mr Frank Visser Doet Uitspraak, dat na Chateau Meiland op het menu stond, wist met 822.000 kijkers (13 procent) een iets minder groot publiek te bekoren.
NPO 1 en RTL 4
Het brons op prime time is voor NPO 1. Daar wist Onze Boerderij in Europa 1,2 miljoen kijkers (18 procent) te bekoren en kwam Dragons’ Den aansluitend uit op 769.000 kijkers (13 procent).
RTL 4 kwam met de prime-timevullende Robert ten Brink-show All You Need Is Love uit op 846.000 kijkers (13 procent). Verder haalden alleen nog twee programma’s van de publieke omroep op prime time de kijkcijfer top 25.
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 676.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met KVW: 556.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Big Brother: 336.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Sweet Home Alabama: 270.000 kijkers,
- Veronica scoorde met SWAT: 206.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Silent Witness: 185.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,6 miljoen), EenVandaag (1,5 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), De Vooravond (1,2 miljoen), RTL Boulevard (942.000), Tijd voor MAX (854.000), Editie NL (804.000), GTST (760.000) en BinnensteBuiten (706.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (923.000), Jinek (872.000), Journaal laat (679.000) en Hart van Nederland (594.000) het meest in trek. Shownieuws trok 504.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 12 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.490.000 | 01. NPO1 / 22.9% |
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.635.000 | 02. RTL4 / 15.9% |
03. EenVandaag (NPO1) 1.508.000 | 03. SBS6 / 12.3% |
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.411.000 | 04. RTL7 / 11.0% |
05. Chateau Meiland (SBS6) 1.405.000 | 05. NPO2 / 6.0% |
06. Young Boys – Ajax (RTL7) 1.232.000 | 06. NPO3 / 4.9% |
07. Onze boerderij in Europa (NPO1) 1.227.000 | 07. RTL5 / 3.5% |
08. De Vooravond (NPO1) 1.154.000 | 08. NET5 / 3.3% |
09. RTL Boulevard (RTL4) 942.000 | 09. Vero / 2.6% |
10. Op1 (NPO1) 923.000 | 10. RTL8 / 2.6% |
11. Jinek (RTL4) 872.000 | 11. ESPN2 / 1.5% |
12. Tijd voor MAX (NPO1) 854.000 | 12. SBS9 / 1.2% |
13. All you need is love (RTL4) 846.000 | 13. BBC / 1.1% |
14. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 822.000 | 14. RTLZ / 1.0% |
15. Editie NL (RTL4) 804.000 | 15. TLC / 0.9% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. RTL Nederland 34,1% | |
02. Publieke Omroep 33,8% | |
03. Talpa TV 19,4% |