Jeangu Macrooy scoort miljoenen kijkers met onthulling Songfestival-liedje

De kijkcijfers van donderdag 4 maart 2021 (SKO) – Jeangu Macrooy wist donderdagavond meer dan twee miljoen tv-kijkers te bereiken met de onthulling van zijn nieuwe Songfestival-liedje.

Jeangu Macrooy © AvroTros

Het liedje Birth Of A New Age werd onthuld tijdens een livestream van AvroTros, waarin Jeangu optrad met een band en een koor. Die livestream werd doorgezet in de tv-programma’s De Vooravond op NPO 1 en RTL Boulevard op RTL 4. Beide programma’s wisten bijna 1,1 miljoen kijkers te boeien (21 en 24 procent marktaandeel).

Surinaams

Jeangu’s Surinaamse roots komen in Birth Of A New Age duidelijk naar voren. Naast Engels zingt hij in het Sranan Tongo, de overkoepelende taal van Suriname. Dit gedeelte is geïnspireerd op een oud Surinaams gezegde: ‘Mi Na Afu Sensi, No Wan Man E Broko Mi’. De letterlijke vertaling hiervan is: ‘Ik ben een halve cent, je kan me niet breken’.

De halve cent was destijds in Suriname het kleinste betaalmiddel en dus letterlijk niet te breken. In de context van de song staat het voor eigenwaarde, veerkracht en vastberadenheid. Het nummer gaat over veerkracht en de viering van het begin van een nieuw tijdperk.

Liedje

Het nieuwe Songfestival-liedje van Jeangu:

Marble Mania

De grote winnaar op prime time was de seizoensfinale van de knikkershow Marble Mania met een score van 1,3 miljoen kijkers (21 procent) op SBS 6. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak, dat erna werd uitgezonden, was met 1,1 miljoen kijkers (20 procent) de nummer twee op prime time.

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief voor de SBS 6-hits. All You Need Is Love ging op die zender van start met 988.000 kijkers (16 procent). Verder waren de NPO 1-combinatie Nieuwe Boeren (925.000 en 15 procent) en Dragons’ Den (976.000 en 17 procent) en de NPO 3-titel KVW (815.000 en 13 procent) het meest in trek.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Erik Scherder Onderzoekt: 611.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Big Brother: 391.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met SWAT: 272.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Birth of the Dragon: 234.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 227.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Harten Strijd: 157.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), De Vooravond (1,1 miljoen), GTST (839.000) en Editie NL (833.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (887.000), Op1 (884.000), Hart van Nederland (857.000) en Journaal laat (634.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 15 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.478.00001. NPO1 / 22.3%
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.412.00002. RTL4 / 18.3%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.360.00003. SBS6 / 15.0%
04. Marble Mania (SBS6) 1.296.00004. NPO2 / 7.4%
05. EenVandaag (NPO1) 1.208.00005. NPO3 / 5.6%
06. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 1.110.00006. RTL5 / 4.7%
07. RTL Boulevard (RTL4) 1.075.00007. Vero / 3.7%
08. De Vooravond (NPO1) 1.065.00008. RTL8 / 3.2%
09. All you need is love (RTL4) 988.00009. RTL7 / 2.6%
10. Dragons’ Den (NPO1) 976.00010. NET5 / 2.0%
11. Nieuwe Boeren (NPO1) 925.00011. TLC / 1.7%
12. Jinek (RTL4) 887.00012. FOX / 1.0%
13. Op1 (NPO1) 884.00013. RTLZ / 0.9%
14. Hart van Nederland (SBS6) 857.00014. SBS9 / 0.9%
15. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 839.00015. N.geog / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 35,3%
02. RTL Nederland 30,0%
03. Talpa TV 21,6%

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat Wendy van Dijk in het echt een sympathieke vrouw is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen