Oei: Marieke Elsinga’s misdaadshow Crime Desk stort in op RTL 5

De kijkcijfers van maandag 8 februari 2021 (SKO) – Helaas voor Marieke Elsinga en haar team van misdaadjournalisten: hun RTL 5-show Crime Desk is gisteren ingestort tot 224.000 kijkers.

Crime Desk © William Rutten

RTL had de ambitie om van Crime Desk hét misdaadprogramma van Nederland te maken. De première-aflevering deed het vorige maand al magertjes met 362.000 kijkers (5 procent marktaandeel), maar het was geen slechte uitgangspositie om verder aan het programma te bouwen. Helaas blijkt Crime Desk in de kijkcijferlift naar beneden te zitten.

Slechte kijkcijfers

Crime Desk doet het buitengewoon teleurstellend op de maandagavond van RTL 5. De vijfde aflevering kwam gisteren niet verder dan 224.000 kijkers en wist daarmee slechts 3,2 procent van alle tv-kijkers op dat moment te bereiken. Big Brother deed het aansluitend iets beter met 344.000 kijkers (6 procent).

De televisie profiteert momenteel enorm van de zogeheten coronabonus: vanwege de lockdown zitten er meer mensen voor de buis dan gewoonlijk. Als Crime Desk mét die coronabonus al zo beroerd scoort, dan belooft dat niet veel goeds voor een eventueel tweede seizoen.

Antoinette aan kop

De grote winnaar op maandagavond prime time was de Antoinette Hertsenberg-klassieker Radar met 1,6 miljoen kijkers (23 procent) op NPO 1. De meest bekeken alternatieven om half negen waren Married At First Sight met 1,2 miljoen kijkers (18 procent) op RTL 4 en Hunted VIPS met 1,1 miljoen kijkers (16 procent) op NPO 3.

Hunted VIPS verbetert nét zijn eigen record van vorige week. Het programma blijkt met bekende Nederlanders als kandidaten een stuk beter te scoren dan in voorgaande seizoenen.

Bert wint half tien

Het meest bekeken programma dat om half tien begon was de EO-classic Het Familiediner met presentator Bert van Leeuwen. Daar keken 1,1 miljoen mensen (18 procent) naar. Het meest bekeken alternatief om half tien – Married At First Sight op RTL 4 was toen nog bezig – was Nieuwsuur met 730.000 kijkers (12 procent) op NPO 2.

SBS 6 scoorde niet verkeerd met de combinatie Familie Gillis: Massa is Kassa (703.000 kijkers en 10 procent) en URK! (627.000 kijkers en 11 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Familie Gillis: 703.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 559.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Big Brother: 344.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Good People: 247.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Matching Hearts: 204.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Hunger Games Catching Fire: 178.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,8 miljoen), Half acht nieuws (1,7 miljoen), EenVandaag (1,6 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), M (1,1 miljoen), Editie NL (1,1 miljoen), GTST (1 miljoen), Tijd voor MAX (873.000), Zes uur nieuws (852.000) en BinnensteBuiten (780.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,1 miljoen), Jinek (966.000), Journaal laat (731.000) en Hart van Nederland (685.000) het meest in trek. Shownieuws trok 452.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.726.00001. NPO1 / 25.5%
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.773.00002. RTL4 / 20.1%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.739.00003. SBS6 / 9.8%
04. Radar (NPO1) 1.580.00004. NPO2 / 7.4%
05. EenVandaag (NPO1) 1.558.00005. NPO3 / 7.0%
06. Married at first sight (RTL4) 1.225.00006. Vero / 4.4%
07. Hunted VIPS (NPO3) 1.141.00007. RTL5 / 3.3%
08. Het Familiediner (NPO1) 1.099.00008. RTL7 / 2.9%
09. RTL Boulevard (RTL4) 1.092.00009. NET5 / 2.6%
10. Op1 (NPO1) 1.081.00010. RTL8 / 2.1%
11. M (NPO1) 1.074.00011. Discov / 1.7%
12. Editie NL (RTL4) 1.053.00012. BBC / 1.3%
13. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.036.00013. Spike / 1.0%
14. Jinek (RTL4) 966.00014. TLC / 0.9%
15. Tijd voor MAX (NPO1) 873.00015. RTLZ / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 39,9%
02. RTL Nederland 29,7%
03. Talpa TV 17,6%

Het is niet meer mogelijk om te reageren onder artikelen van Mediacourant. Voor meer informatie bekijk dit artikel.

Meer in Kijkcijfers

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Paul de Leeuw ligt behoorlijk onder vuur als presentator van Op1. Moet hij blijven of wieberen?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Meest gelezen in februari

Alle artikelen
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen