Knikkerend Radio 538-trio is meest bekeken alternatief voor Ajax

De kijkcijfers van donderdag 18 februari 2021 (SKO) – Nederland blijft in de ban van de knikkershow van SBS 6. Een knikkerend Radio 538-trio was gisteren het meest bekeken alternatief voor Ajax.

Marble Mania © William Rutten

Marble Mania, de knikkerhit van John de Mol, is al sinds de eerste aflevering een doorslaand succes. Na 1,4 miljoen, 1,4 miljoen, 1,2 miljoen en 1,3 miljoen kijkers, noteerde aflevering vijf donderdagavond bijna 1,1 miljoen kijkers (16 procent marktaandeel) op SBS 6. Mr. Frank Visser: Hoe Is Het Nu Met? trok erna 575.000 kijkers (10 procent).

Ajax aan kop

De SBS 6-knikkershow, waarin ditmaal het Radio 538-trio Frank Dane, Sander Lantinga en Wietze de Jager met elkaar de strijd aanging (terugkijken kan hier), was veruit het meest bekeken alternatief voor het voetbal op RTL 7. Die zender wist met de wedstrijd Lille – Ajax ruim 1,3 miljoen kijkers (22 procent) te vermaken.

NPO 1 moest met de combinatie Nieuwe Boeren en Dit Was Het Nieuws genoegen nemen met brons. Daar keken 928.000 (14 procent) en 961.000 mensen (16 procent) naar. Verder was RTL 4 het meest in trek met 818.000 kijkers (13 procent) voor de seizoensfinale van De TV Kantine. Wie Ben Ik? trok erna 635.000 kijkers (10 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 735.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Keuringsdienst van Waarde: 666.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Big Brother: 367.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 252.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met SWAT: 251.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Hitch: 153.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Half acht nieuws (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RTL Boulevard (910.000), GTST (868.000), De Vooravond (854.000), Editie NL (822.000) en Olympiacos – PSV (783.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (897.000), Jinek (649.000), Hart van Nederland (613.000) en Journaal laat (580.000) het meest in trek. Shownieuws trok 436.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 7 pakte zilver met 16 procent en RTL 4 brons met 15 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.201.00001. NPO1 / 19.5%
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.469.00002. RTL7 / 15.6%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.342.00003. RTL4 / 15.2%
04. Lille – Ajax (RTL7) 1.330.00004. SBS6 / 11.1%
05. Marble Mania (SBS6) 1.060.00005. NPO2 / 6.7%
06. EenVandaag (NPO1) 1.034.00006. NPO3 / 4.6%
07. Dit was het nieuws (NPO1) 961.00007. RTL5 / 3.8%
08. Nieuwe Boeren (NPO1) 928.00008. RTL8 / 3.2%
09. RTL Boulevard (RTL4) 910.00009. Vero / 2.9%
10. Op1 (NPO1) 897.00010. ESPN2 / 2.6%
11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 868.00011. NET5 / 2.1%
12. De Vooravond (NPO1) 854.00012. SBS9 / 1.3%
13. Editie NL (RTL4) 822.00013. BBC / 1.1%
14. De TV Kantine (RTL4) 818.00014. TLC / 0.9%
15. Olympiacos – PSV (RTL7) 783.00015. RTLZ / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. RTL Nederland 38,8%
02. Publieke Omroep 30,8%
03. Talpa TV 17,4%

Het is niet meer mogelijk om te reageren onder artikelen van Mediacourant. Voor meer informatie bekijk dit artikel.

Meer in Kijkcijfers

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Paul de Leeuw ligt behoorlijk onder vuur als presentator van Op1. Moet hij blijven of wieberen?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Meest gelezen in februari

Alle artikelen
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen