Kippenvel: André van Duin en Danny Vera ontroeren 1,5 miljoen kijkers

De kijkcijfers van zaterdag 20 februari 2021 (SKO) – Het ontroerende optreden van André van Duin in de tv-show Matthijs Gaat Door wist zaterdagavond een mooie 1,5 miljoen kijkers te bekoren.

André van Duin © NPO

De geliefde komediant André van Duin zong een buitengewoon hartroerende ode aan zijn overleden echtgenoot Martin Elferink: Voor Altijd, geschreven door Danny Vera. Ze stonden zaterdagavond samen op het podium in de Matthijs van Nieuwkerk-show en wisten daarmee veel kijkers tot tranen te roeren.

Tranen met tuiten

Ook Carrie ten Napel kon haar tranen niet bedwingen. “Tranen over mijn wangen bij het nummer van André van Duin en Danny Vera bij Matthijs Gaat Door. Wat ontroerend. En knap. Voor Martin. Voor altijd. ❤️”, twittert ze.

En Winston Gerschtanowitz: “Wat is Andre van Duin toch een waanzinnig persoon. Elke keer weet jij me weer te raken! Nu ook weer met je nieuwe liedje Voor Altijd.”

Weekend-baas Bart Ettekoven ’s avonds in Shownieuws: “We stonden net te kijken met de eindredacteur en tranen met tuiten! Het was prachtig.” En Patty Brard: “Ik moet er ook echt heel hard van huilen.”

Fragment

Het bewuste optreden:

Matthijs verslaat Robert

Al met al wist Matthijs Gaat Door dus 1,5 miljoen kijkers te boeien op NPO 1, goed voor 25 procent marktaandeel. Het voorafgaand uitgezonden Wie is de Mol deed het met 3,2 miljoen kijkers (41 procent) veel beter, maar veel Mol-kijkers zapten erna door naar MolTalk op NPO 3. Daar keken 1,3 miljoen mensen (19 procent) naar.

Matthijs was de winnaar van zijn tijdslot. Hij versloeg dus ook de Robert ten Brink-show BankGiro Miljonairs, dat bijna 1,5 miljoen kijkers (24 procent) neerzette. In de kijkcijferstrijd tussen Matthijs en Robert staat het nu 3-2 voor Robert.

Beau op twee

Het meest bekeken alternatief voor Wie is de Mol, en de nummer twee op prime time, was de Beau van Erven Dorens-show Weet Ik Veel met een mooie score van 1,5 miljoen kijkers (22 procent). Hij trok precies tweeduizend kijkers meer dan Matthijs.

De vierde zender op prime time was NPO 2 dankzij Verborgen Verleden (639.000 kijkers en 8 procent) en Nieuwsuur (506.000 kijkers en 8 procent).

SBS 6 komt pas op de zesde plek. De zender zette met Rayen Panday: Fenomeen een buitengewoon teleurstellende 238.000 kijkers (3 procent) neer.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 5 scoorde met MUG: 246.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Rayen Panday Fenomeen: 238.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 228.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI NY: 194.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Total Recall: 163.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Daylight: 148.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (654.000), Blauw Bloed (510.000) en Editie NL (499.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,3 miljoen), Shownieuws (595.000), Hart van Nederland (572.000), Studio Sport (488.000), Late Nieuws (417.000) en De TV Kantine (412.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 7 procent (vorige week 30, 17 en 11).

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Wie is de Mol (NPO1) 3.154.00001. NPO1 / 30.8%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.430.00002. RTL4 / 19.3%
03. Weet Ik Veel (RTL4) 1.548.00003. SBS6 / 7.2%
04. Matthijs Gaat Door (NPO1) 1.546.00004. NPO2 / 6.6%
05. BankGiro Miljonairs (RTL4) 1.472.00005. NPO3 / 4.5%
06. Kassa (NPO1) 1.342.00006. RTL5 / 3.3%
07. MolTalk (NPO3) 1.306.00007. Vero / 2.7%
08. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.295.00008. RTL7 / 2.7%
09. Half Acht Nieuws (RTL4) 1.232.00009. NET5 / 2.6%
10. Journaal 18:00 (NPO1) 1.135.00010. RTL8 / 2.2%
11. EenVandaag (NPO1) 1.099.00011. ESPN / 1.8%
12. RTL Boulevard (RTL4) 654.00012. SBS9 / 1.0%
13. Verborgen Verleden (NPO2) 639.00013. BBC / 0.9%
14. Shownieuws (SBS6) 595.00014. Comedy / 0.9%
15. Hart van Nederland (SBS6) 572.00015. Ziggo / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 41,9%
02. RTL Nederland 28,5%
03. Talpa TV 13,5%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen