Wie is de Mol-kijkers zappen Matthijs van Nieuwkerk massaal weg
De kijkcijfers van zaterdag 30 januari 2021 (SKO) – De kijkers van Wie is de Mol zappen massaal weg als Matthijs van Nieuwkerk erna in beeld verschijnt met zijn nieuwe tv-show Matthijs Gaat Door.
Matthijs van Nieuwkerk weet qua kijkcijfers niet echt indruk te maken met zijn tv-comeback in Matthijs Gaat Door. Na de 1,4 miljoen kijkers van vorige week, zaten er gisteren voor de tweede reguliere aflevering 1,2 miljoen kijkers (20 procent) klaar. Op zich prima cijfers, maar het steekt wel mager af bij de score die lead-in Wie is de Mol neerzet.
Veel wegzappers
Matthijs van Nieuwkerk bezorgt NPO 1 behoorlijk wat wegzappers. Het programma dat voorafgaand aan hem wordt uitgezonden is één van ’s lands meest bekeken tv-programma’s: Wie is de Mol. Die show was met 3,2 miljoen kijkers (40 procent) de grote winnaar van de avond.
Toen Matthijs in beeld kwam, zapten maar liefst 2 miljoen mensen weg, oftewel 61 procent van alle Mol-kijkers. Van die grote groep wegzappers, ging een groot deel naar NPO 3. Die zender wist met de nabeschouwing MolTalk tweeduizend kijkers meer te boeien dan Matthijs, afgerond bijna 1,3 miljoen kijkers (18 procent).
Robert wint van Matthijs
Waar NPO 1 tijdens Wie is de Mol de absolute winnaar was, moest ze tijdens Matthijs Gaat Door niet alleen MolTalk, maar ook tijdslotwinnaar BankGiro Miljonairs voor laten gaan. De spelshow van Robert ten Brink kwam bij RTL 4 uit op een zeer mooie 1,7 miljoen kijkers (28 procent).
De meest bekeken alternatieven voor Wie is de Mol waren Weet Ik Veel met 1,7 miljoen kijkers (23 procent) op RTL 4, Verborgen verleden met 814.00 kijkers (10 procent) op NPO 2 en Lenette van Dongen: Paradijskleier met 562.000 kijkers (8 procent) op SBS 6.
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- SBS 6 scoorde met Lenette van Dongen Paradijskleier: 562.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Eraser: 373.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Dr. Bull: 158.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Deurwaarders: 146.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Infiltrator: 132.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI NY: 127.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,6 miljoen), Half Acht Nieuws (1,4 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), RTL Boulevard (813.000), Editie NL (710.000) en Zes uur nieuws (540.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Hart van Nederland (742.000), Shownieuws (734.000) en De TV Kantine (561.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 21 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Wie is de Mol (NPO1) 3.206.000 | 01. NPO1 / 29.2% |
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.490.000 | 02. RTL4 / 20.5% |
03. BankGiro Miljonairs (RTL4) 1.744.000 | 03. SBS6 / 8.5% |
04. Weet Ik Veel (RTL4) 1.710.000 | 04. NPO2 / 7.6% |
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.599.000 | 05. Vero / 4.6% |
06. Half acht nieuws (RTL4) 1.445.000 | 06. NPO3 / 4.3% |
07. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.355.000 | 07. ESPN / 2.6% |
08. EenVandaag (NPO1) 1.301.000 | 08. NET5 / 2.4% |
09. Kassa (NPO1) 1.281.000 | 09. RTL5 / 2.2% |
10. MolTalk (NPO3) 1.251.000 | 10. RTL7 / 2.1% |
11. Matthijs Gaat Door (NPO1) 1.249.000 | 11. RTL8 / 2.0% |
12. Studio Sport (NPO1) 1.082.000 | 12. Discov / 0.8% |
13. Verborgen Verleden (NPO2) 814.000 | 13. FOX / 0.7% |
14. RTL Boulevard (RTL4) 813.000 | 14. Spike / 0.7% |
15. Hart van Nederland (SBS6) 742.000 | 15. SBS9 / 0.7% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 41,1% | |
02. RTL Nederland 27,6% | |
03. Talpa TV 16,2% |