Wéér Slimste-record: 2,4 miljoen voor ‘onsportieve eikel’ Tijl Beckand

De kijkcijfers van dinsdag 19 januari 2021 (SKO) – De Slimste Mens laat in zijn finaleweek niets heel van de concurrentie. Voor de tweede avond op rij zette de monsterhit van NPO 2 gisteren een record neer.

Tijl Beckand en Rob Kemps © NPO

Na de ruim 2,2 miljoen kijkers van maandagavond, wist De Slimste Mens op dinsdagavond bijna 2,4 miljoen kijkers (34 procent marktaandeel) te bekoren op NPO 2. Nog niet eerder in de geschiedenis van de spelshow met Philip Freriks en Maarten van Rossem keken er zóveel mensen naar het programma.

Tijl Beckand boos

Al deze miljoenen kijkers zagen Tijl Beckand behoorlijk uitvallen tegen medekandidaat Rob Kemps. De derde kandidaat, de naar huis gespeelde Frank Evenblij, kreeg een vraag over het Eurovisie Songfestival. Hij kreeg foto’s van Songfestival-kandidaten voorgeschoteld, maar had niet door dat hij de landen moest opnoemen die zij vertegenwoordigden.

Pas aan het eind van Franks beurt werd duidelijk dat de bijbehorende landen werden gezocht. Daarna was Rob aan de beurt en hij begon gewoon random allerlei Europese landen op te noemen. Daardoor had hij bijna alle antwoorden goed. Het leidde tot enorme ergernis bij Tijl.

‘Boeee!’

Tijl sprak zijn ongenoegen niet onder stoelen of banken. “Boeeee! Boeeee! Cynisch applausje, cynisch applausje”, zei hij. Rob: “Omdat ik er zo veel goed heb of wat?” Tijl: “Je hebt gewoon de hele kaart van Europa opgenoemd!” Rob: “Dat is toch goed?”

Heel flauw, vond Tijl het. “Er zitten anderhalf miljoen mensen te kijken, misschien wel meer. Die willen gewoon kwaliteit!” Rob daarop: “Oh, nou sorry! Sorry dat ik het wist! Luister nou, ik dacht bij Duncan Laurence meteen: Nederland.”

Tijl: “Ja, uiteindelijk weet je het door Portugal en Israël, je danst op zijn graf en je pakt eigenlijk alles af van iedereen nu, waardoor er een volledige frictie in de stand ontstaat en je laat voor mij één kruimeltje over. Die pak ik niet.”

Rob vond het gewoon een prima speltactiek. “Nou, ik heb tien maanden geen inkomsten en jij kan gewoon presenteren op tv.”

‘Onsportieve eikel’

Het AD heeft allemaal boze reacties over Tijl opgesomd. “Ik dacht dat je bij zogenaamd schurende humor nog enigszins grappig moest zijn. Goeiedag, wat is Tijl Beckand een onsportieve eikel bij De Slimste Mens”, zegt tv-kijker Jordy.

Nina: “Wat een ontiegelijke kleuter is die Tijl. Ze zouden hem voor onsportieviteit moeten schappen uit de wedstrijd.”

En Julia: “Ik irriteer me echt kapot aan Tijl. Ga alsjeblieft naar huis.”

Dionne pakt zilver

Terug naar prime time: de meest bekeken alternatieven voor De Slimste Mens waren Dionne Stax’ DNA Onbekend met 1,3 miljoen kijkers (18 procent) op NPO 1, Married At First Sight met 1,2 miljoen kijkers (18 procent) op RTL 4 en E.O.D. Explosieven Opruimingsdienst met 351.000 kijkers (5 procent) op RTL 5.

Married At First Sight was om half tien nog bezig. De meest bekeken titels die om half tien begonnen waren Nieuwsuur met 1 miljoen kijkers (17 procent) op NPO 2, Opsporing Verzocht met 891.000 kijkers (15 procent) op NPO 1 en Crisis in de Tent met 375.000 kijkers (7 procent) op SBS 6.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Je zal het maar hebben: 373.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met EOD Explosieven Opruimingsdienst: 351.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Bourne Identity: 339.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Love Locks: 171.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Fifty Shades Darker: 170.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met 21 Jump Street: 146.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Half acht nieuws (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Editie NL (1,1 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen), M (989000), Zes uur nieuws (936.000), BinnensteBuiten (785.000) en Tijd voor MAX (781.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (1 miljoen), Op1 (1 miljoen), Hart van Nederland (660.000), Journaal laat (616.000) en Shownieuws (456.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 21 procent en NPO 2 brons met 14 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.587.00001. NPO1 / 22.5%
02. De Slimste Mens (NPO2) 2.369.00002. RTL4 / 21.3%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.663.00003. NPO2 / 13.6%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.438.00004. SBS6 / 7.1%
05. EenVandaag (NPO1) 1.317.00005. NPO3 / 4.3%
06. DNA Onbekend (NPO1) 1.263.00006. Vero / 4.3%
07. Married at first sight (RTL4) 1.178.00007. RTL5 / 3.6%
08. Editie NL (RTL4) 1.091.00008. RTL7 / 2.5%
09. RTL Boulevard (RTL4) 1.071.00009. NET5 / 2.4%
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.058.00010. ESPN / 2.3%
11. Jinek (RTL4) 1.030.00011. RTL8 / 2.2%
12. Nieuwsuur (NPO2) 1.018.00012. FOX / 1.4%
13. Op1 (NPO1) 1.009.00013. SBS9 / 1.3%
14. M (NPO1) 989.00014. RTLZ / 0.9%
15. Zes uur nieuws (RTL4) 936.00015. TLC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 40,4%
02. RTL Nederland 30,6%
03. Talpa TV 15,1%

Wat vindt u?

Alle polls

Moet SBS 6 waken voor een Meilandjes-overkill?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen