Week na Slimste-finale: The Voice stijgt licht, Flikken stijgt flink

De kijkcijfers van vrijdag 29 januari 2021 (SKO) – Een week na de historisch goed bekeken finale van De Slimste Mens, wint met name de NPO 1-serie Flikken Maastricht veel kijkers.

Flikken Maastricht © Marc de Blok

Tv-kijkend Nederland zat vorige week vrijdag massaal voor de buis om te kijken naar de ontknoping van De Slimste Mens; er keken maar liefst 3,3 miljoen mensen naar. Een week later zien de kijkcijfers van NPO 2 er heel anders uit: op hetzelfde uitzendmoment wist Twee voor Twaalf gisteren 1,2 miljoen kijkers (15 procent) te bekoren.

Flikken in de lift

Waar zijn al die Slimste-kijkers gebleven? De grootste stijger is de NPO 1-serie Flikken Maastricht: die stijgt van 1,5 miljoen kijkers vorige week naar 1,9 miljoen kijkers (24 procent) deze week. Ook de aansluitend uitgezonden MAX Pubquiz zit in de lift: van 954.000 kijkers vorige week naar 1,1 miljoen kijkers (18 procent) deze week.

NPO 1 moest gisteren op prime time alleen RTL 4 voor zich dulden: The Voice of Holland zette een score neer van 2,2 miljoen kijkers (30 procent). Vorige week waren dat er nog 2,1 miljoen (28 procent).

SBS 6 onderaan top 25

Dankzij Twee voor Twaalf is het brons op prime time voor NPO 2. Nieuwsuur wist erna 705.000 kijkers (11 procent) te boeien.

SBS 6 bungelt onderaan de kijkcijfer top 25 met De Alleskunner, waar 560.000 mensen (7 procent) naar keken. Direct erna wist Iedereen Is Van De Wereld 499.000 kijkers (8 procent) te bekoren.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Reizen Waes Vlaanderen: 547.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 514.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Big Brother: 340.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Poirot: 228.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Blood Diamond: 208.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Iceman: 192.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Half acht nieuws (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,6 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Gesprek met premier (1,2 miljoen), M (1 miljoen), RTL Boulevard (974.000), Tijd voor MAX (788.000) en Editie NL (788.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (1,2 miljoen), Op1 (895.000), Journaal laat (844.000), Hart van Nederland (744.000) en Shownieuws (594.000) het meest in trek.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.558.00001. RTL4 / 25.1%
02. The Voice of Holland (RTL4) 2.219.00002. NPO1 / 23.1%
03. Flikken Maastricht (NPO1) 1.883.00003. NPO2 / 9.0%
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.589.00004. SBS6 / 8.5%
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.589.00005. Vero / 4.5%
06. EenVandaag (NPO1) 1.338.00006. NPO3 / 4.2%
07. Gesprek met premier (NPO1) 1.220.00007. RTL5 / 3.1%
08. Jinek (RTL4) 1.191.00008. RTL8 / 2.9%
09. Twee voor twaalf (NPO2) 1.177.00009. RTL7 / 2.7%
10. MAX Pubquiz (NPO1) 1.146.00010. BBC / 0.9%
11. M (NPO1) 1.005.00011. Discov / 0.8%
12. RTL Boulevard (RTL4) 974.00012. RTLZ / 0.8%
13. Op1 (NPO1) 895.00013. FOX / 0.7%
14. Journaal laat (NPO1) 844.00014. SBS9 / 0.7%
15. Tijd voor MAX (NPO1) 788.00015. Spike / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 36,3%
02. RTL Nederland 34,5%
03. Talpa TV 16,5%

Dit bericht wordt nog aangevuld.

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen