De Slimste Mens voor eerste keer in historie door 3-miljoengrens

De kijkcijfers van vrijdag 22 januari 2021 (SKO) – De Slimste Mens heeft zijn meest bekeken seizoen ooit gisteren afgesloten met de meest bekeken aflevering ooit. Voor het eerst is de 3-miljoengrens verbroken.

De Slimste Mens © NPO

De grote finale van De Slimste Mens, die door Snollebollekes-zanger Rob Kemps is gewonnen, wist maar liefst 3,3 miljoen kijkers (37 procent) te bekoren. Het is een ongekend hoge score voor een programma op NPO 2. Sterker nog: het is de meest bekeken score van NPO 2 sinds de herprofilering van de publieke omroep in 2006.

Beste seizoen ooit

De Slimste Mens heeft dit seizoen werkelijk alle records verbroken, mede vanwege de coronalockdown in ons land. Tot dit seizoen wist het programma slechts één keer de 2-miljoengrens te verbreken, namelijk met de finale van het vorige seizoen in augustus, waar bijna 2,1 miljoen mensen naar keken.

Dit seizoen werd het verbreken van de 2-miljoengrens de gewoonste zaak van de wereld. Het is De Slimste Mens in de afgelopen serie maar liefst elf keer gelukt. Daarmee kan het programma terugkijken op een topseizoen. De quiz keert komende zomer weer terug op de buis, hopelijk zonder kijkcijferrecords en dus zonder lockdown.

Rob Kemps verrast

De opnames van De Slimste Mens zitten er al een tijdje op. “Ik heb het ongeveer een maand geheimgehouden”, vertelde Rob Kemps gisteren in Op1 over zijn overwinning. “Ik had de prijs verstopt in de kelder, dat mijn bonusdochters ’s ochtends niet dachten van: hé, wat is dit nou weer?”

Paul de Leeuw prees de speech van Rob, die erop wees dat je zelfs met een ‘lts zwakstroom’ heel ver kunt komen. “We hebben natuurlijk de speech van Biden gehad en een prachtig gedicht, maar dit is zo belangrijk jongen. Ik vind het de belangrijkste speech van de laatste tijd.”

Rob: “Nou ja, het kwam ook uit mijn hart. Ik wilde het zeggen, omdat het ook zo is. Ik heb De lts zwakstroom was een grapje, daar is ook niets mis mee, maar ik heb een horeca-opleiding gedaan. Een heel nette mbo-opleiding.”

Voice op tweede plek

Het meest bekeken alternatief voor De Slimste Mens was The Voice of Holland met 2,1 miljoen kijkers (28 procent) op RTL 4, gevolgd door Flikken Maastricht met 1,5 miljoen kijkers (17 procent) op NPO 1.

De meest bekeken titels om half tien waren The Voice op RTL 4, de MAX Pubquiz met 954.000 kijkers (16 procent) op NPO 1 en Nieuwsuur met 915.000 kijkers (15 procent) op NPO 2.

De nummer vier op prime time was Veronica Inside met 455.000 kijkers (6 procent) op Veronica.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met De Alleskunner: 442.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Reizen Waes Japan: 428.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Big Brother: 333.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Poirot: 174.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Deepwater Horizon: 172.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Vet Hard: 160.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Gesprek met premier (1,2 miljoen), M (1,1 miljoen), RTL Boulevard (923.000), Editie NL (804.000) en Tijd voor MAX (733.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,1 miljoen), Jinek (1 miljoen), Eredivisie op vrijdag (866.000), Journaal laat (734.000), Hart van Nederland (579.000), Shownieuws (511.000) en De Strijd om het Binnenhof (488.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 23 procent en NPO 2 brons met 15 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. De Slimste Mens (NPO2) 3.260.00001. RTL4 / 23.6%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.500.00002. NPO1 / 23.0%
03. The Voice of Holland (RTL4) 2.072.00003. NPO2 / 15.4%
04. Flikken Maastricht (NPO1) 1.465.00004. SBS6 / 7.5%
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.443.00005. Vero / 4.1%
06. Half acht nieuws (RTL4) 1.425.00006. NPO3 / 3.2%
07. EenVandaag (NPO1) 1.265.00007. RTL5 / 2.9%
08. Gesprek met premier (NPO1) 1.173.00008. RTL7 / 2.5%
09. M (NPO1) 1.103.00009. NET5 / 2.2%
10. Op1 (NPO1) 1.088.00010. RTL8 / 2.2%
11. Jinek (RTL4) 1.031.00011. Discov / 0.9%
12. MAX Pubquiz (NPO2) 954.00012. N.geog / 0.9%
13. RTL Boulevard (RTL4) 923.00013. RTLZ / 0.9%
14. Nieuwsuur (NPO2) 915.00014. Spike / 0.7%
15. Studio Sport (NPO1) 866.00015. FOX / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 41,6%
02. RTL Nederland 32,3%
03. Talpa TV 14,5%

Het is niet meer mogelijk om te reageren onder artikelen van Mediacourant. Voor meer informatie bekijk dit artikel.

Meer in Kijkcijfers

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Welk trio ziet u graag meedoen aan de knikkershow Marble Mania?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Meest gelezen in januari

Alle artikelen
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen