‘Vreselijk elitair’ Matthijs Gaat Door scoort met traan André van Duin

De kijkcijfers van zaterdag 23 januari 2021 (SKO) – Matthijs van Nieuwkerk en de tv-traan van zijn gast André van Duin wisten gisterenavond veel kijkers te boeien na Wie is de Mol op NPO 1.

Matthijs van Nieuwkerk en André van Duin © NPO

De tv-comeback van Matthijs van Nieuwkerk in het nieuwe programma Matthijs Gaat Door wist op oudejaarsavond bijna 1,1 miljoen kijkers te scoren. Daarna lag de NPO 1-ster er een paar weken uit vanwege het coronavirus, maar gisteren keerde het programma terug voor een gehele serie afleveringen op de zaterdagavond van NPO 1.

Matthijs pakt 1,4 miljoen

Matthijs heeft een felbegeerde tijdslot in handen gekregen: direct na kijkcijfermonster Wie is de Mol. Na de 3,3 miljoen kijkers (42 procent marktaandeel) van dat programma, hield Matthijs Gaat Door er 1,4 miljoen (22 procent) over. “Het lijkt me een heel breed te omarmen programma, dus ik denk een miljoen”, voorspelde hij vrijdag zelf in Op1.

Op1-ster Paul de Leeuw zette in op 1,3 miljoen kijkers en zijn host Astrid Joosten op 1,2 miljoen kijkers. Het zijn er dus iets meer geworden. Matthijs was de nummer twee om half tien: alleen de Robert ten Brink-show BankGiro Miljonairs deed het beter met 1,6 miljoen kijkers (25 procent) op RTL 4.

Tv-traan

Het hoogtepunt van Matthijs Gaat Door was een interview met André van Duin, die in het geheim is geopereerd aan darmkanker. Een jaar geleden verloor hij zijn man Martin aan kanker. “Je had niet het gevoel van: ik ga snel naar Martin toe, of zoiets? Je had er niet een romantisch idee bij van: dan is het lot zo bepaald”, vroeg Matthijs.

André beaamde dat. Martin speelt nog altijd een centrale rol in zijn leven. “Je overlegt ook dingen met Martin thuis. Zijn foto staat er en de hele dag praat ik met hem. Dat hoort hij waarschijnlijk niet, maar dan denk je: misschien hoort hij het ook wel. En misschien heeft hij zich ook bemoeid met die hele operatie”, zei de komediant.

Er volgde een tv-traan. Met brekende stem zei André: “Als het goed afloopt, denk je dat ja.”

Elitair

Matthijs krijgt positieve reacties, maar er is ook kritiek op het grachtengordelgehalte van zijn nieuwe show. “Als DWDD al het stempel kreeg soms te veel ‘grachtengordel’ te zijn, of te ‘highbrow’, wat moeten we dan over Matthijs Gaat Door wel niet zeggen, mensen? Mijn hemel nogantoe. Mijn jeuk gaat overal”, zegt Qmusics muziekbaas Rob Ester.

Rob kijkt nog liever naar Marble Mania. “Liever pulp dan zweverig gewauwel en interessantdoenerij”, zegt hij. En het interview met André dan? “André van Duin is een prachtkerel maar Matthijs zat wel erg naar de traan te vissen.”

Story-baas Guido den Aantrekker is nog feller: “Het smerige aanvliegen op een traan bij André door smotsige Matthijs. Klasseshowtje hoor, dit Matthijs Gaat Door.”

Tv-journalist Jef Willemsen: “Het is een mix van DWDD-onderwerpen en onderdelen waar Matthijs mee door wilde, plus een enorme band. Je moet er van houden, maar het past beter op de zondagmiddag van NPO 2. Podium Witteman meets De Plantage.”

Top zes

Terug naar de kijkcijfers op prime time. De meest bekeken alternatieven voor Wie is de Mol waren Weet Ik Veel met 1,6 miljoen kijkers (22 procent) op RTL 4 en Verborgen Verleden met 543.000 kijkers (7 procent) op NPO 2.

Tegenover BankGiro Miljonairs en Matthijs Gaat Door wist MolTalk op NPO 3 een mooie 1,2 miljoen kijkers (17 procent) te bekoren.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Patrick Laureij Nederlands Hoop: 371.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI NY: 236.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Helden van hier door het vuur: 227.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Flodder: 192.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Predator: 156.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 148.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Half acht nieuws (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), Kassa (1,4 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), Editie NL (1 miljoen), Zes uur nieuws (781.000) en Blauw Bloed (505.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Studio Sport (706.000), De TV Kantine (682.000), Shownieuws (639.000) en Hart van Nederland (610.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 22 procent en SBS 6 brons met 7 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Wie is de Mol (NPO1) 3.271.00001. NPO1 / 30.3%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.620.00002. RTL4 / 21.8%
03. Weet Ik Veel (RTL4) 1.624.00003. SBS6 / 7.0%
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.610.00004. NPO2 / 6.5%
05. BankGiro Miljonairs (RTL4) 1.595.00005. NPO3 / 4.5%
06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.500.00006. RTL8 / 2.5%
07. Kassa (NPO1) 1.386.00007. RTL5 / 2.5%
08. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.385.00008. Vero / 2.4%
09. Matthijs Gaat Door (NPO1) 1.384.00009. NET5 / 2.3%
10. MolTalk (NPO3) 1.174.00010. RTL7 / 2.1%
11. EenVandaag (NPO1) 1.147.00011. ESPN / 2.0%
12. RTL Boulevard (RTL4) 1.090.00012. ESPN2 / 1.6%
13. Editie NL (RTL4) 1.011.00013. FOX / 1.0%
14. Schaatsen WB (NPO1) 943.00014. Discov / 0.9%
15. Zes uur nieuws (RTL4) 781.00015. RTLZ / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 41,3%
02. RTL Nederland 30,1%
03. Talpa TV 12,3%

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat SBS 6 ook na de zomer een dagelijkse talkshow met de VI-mannen moet uitzenden?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen