Op1 houdt tijdens lockdown vast aan niet-essentiële talkshowgasten

Op1 blijft ondanks de toenemende kritiek op de volle talkshowtafels tijdens de coronalockdown vasthouden aan niet-essentiële talkshowgasten. Dat zegt hoofdredacteur Bert Huisjes in De Telegraaf.

Kees Tol © NPO

Talkshowtafels zijn een van de weinige plekken waar groepen mensen nog mogen samenkomen, en ook nog eens zonder mondkapje. Als het over belangrijke zaken gaat vinden veel mensen dat wel te rechtvaardigen, maar gisteren zat bijvoorbeeld de Volendamse tv-presentator Kees Tol aan de Op1-tafel. Hij kwam praten over zijn kijkcijferflop op Net5.

Kees Tol

Kees Tol en Edsilia Rombley begonnen vorige week woensdag met hun programma Over Gewicht op Net5. Er keken slechts 235.000 mensen naar. Ze kunnen dus wel wat media-aandacht gebruiken en Op1 bood hen dat gisteren aan. Ze mochten uitgebreid praten over hun Net5-show, maar zo’n item is natuurlijk totaal niet essentieel.

Toch wil Bert Huisjes wel vasthouden aan dit soort niet-essentiële talkshowgasten. “De kijker wil, zeker in deze tijden, geen loodzwaar programma. Er moet ook ruimte zijn voor een lichtere noot, dat hoort bij het format van de talkshow.”

Strakke bubbels

Bert sluit niet uit dat het aantal gasten in Op1 toch omlaag gaat als bijvoorbeeld de Britse coronavariant heel hard om zich heen gaat slaan in Nederland, maar vooralsnog zijn de gedragsregels al heel streng, zegt hij. “We werken al enige tijd met minder gasten, en in de studio werken we met strakke bubbels.”

Het is belangrijk dat Op1 gewoon op de buis blijft, zegt hij. “Een programma als Op1 heeft een maatschappelijke taak. Het is zeker in deze crisis heel belangrijk dat het debat wordt gevoerd en dat experts duiding geven aan het nieuws van de dag.”

38 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
realist
januari 13, 2021 13:15

Alle maatregelen zijn bedoeld om de “grote reset” mogelijk te maken. Het is puur show. De elite weet dit.
jensen.nl/mc-schwab-the-great-resist-ft-technocratic-overlord/

Gast
critikast
januari 12, 2021 21:58

En wat vindt deze mijnheer dan van de “show” van maandagavond waarin Blaasbalg Rottenberg fel in debat ging met Peter R. de Vries? Op het moment dat Op1 eindelijk eens een keer spannend en opzienbarend dreigde te worden werd er snel overgeschakeld naar “het volgende onderwerp” . Mooie debattv werd in de kiem gesmoord vanwege een overvolle studiotafel ! Mijnheer Huisjes, ook “strategie” zeker? De PvdA (lees Rottenberg) werd in het nauw gebracht en dat kan natuurlijk niet in een VARA programma !

Gast
Wappie van het Eerste Uur
januari 12, 2021 21:02

Toch wil Bert Huisjes wel vasthouden aan dit soort niet-essentiële talkshowgasten. “De kijker wil, zeker in deze tijden, geen loodzwaar programma. Er moet ook ruimte zijn voor een lichtere noot, dat hoort bij het format van de talkshow.”

Er was een wel heel lichte noot afgelopen zondag bij OP1. De drie puberaal grijnzende nuts Harm Edens, Jan Jaap van der Wal en Peter Pannekoek.
Loodzwaar waren ze intellectueel gezien niet. Eerder zo gek als een looien deur.

Gast
LLRV
januari 12, 2021 19:26

En wat te denken van Peter-R.-wir-schaffen-das-de-Vries, NSB-sportschoolhouder en Allemaal-in-totale-lockdown-Hertzberger? Die Hertzberger die boodschappen doen misdadig vindt, want vreten halen hoeft niet en water komt (nog) uit de kraan. Die Hertzberger die WEL met de door woke-NPO bestelde taxi naar de studio rijdt en zich niet aan de Rutte doctrine houdt. Nee, niet alles zwart lakken en de WOB afschaffen! “Bek houden!”
Zelfs op Mallorca doen ze het nu, althans in het OV. Ik wil de spertijd terug van mei 1940. Samen! Nog even volhouden!

Laatst bewerkt 13 dagen geleden door LLRV
Gast
Wappie van het Eerste Uur
januari 12, 2021 21:06
Antwoord op  LLRV

Gewoon mondkapje niet opzetten in de supermarkt. Mensen zijn tegenwoordig toch laf. De meesten durven er niets van te zeggen en degene, die er toch wat van zegt, krijgt te horen “Maar UW mondkapje werkt toch wel voor twee?”

Gast
Tuinkabouter Geronimo
januari 12, 2021 18:49

Waarom kijkt Jaap Reesema zo boos op die foto?

Gast
bastiaandv85
januari 12, 2021 18:22

OP1 schaam je, Kees Tol? wat kan een programma dan ineens diepzinken om dit kansloze type die werkelijk niks te melden heeft aan tafel te zetten!

Gast
Jeroen Smits
januari 12, 2021 17:45

Kees is inmiddels op tv ook helemaal overtollig.

Gast
Frank
januari 12, 2021 15:51

Ik heb wel gekeken, en het was best een interessant format. Dus jammer dat er niet meer promotie filmpjes zijn geweest. Je leert gelijk hoe je in de zeik genomen wordt door al die zogenaamde gezondere etenswaren die er in de schappen ligt

Gast
Sjakie hoekvlag
januari 12, 2021 14:51

Depressieve mensen gaan eten,snaaien…VEEL snaaien,in deze barre tijden gewichtverlies programma’s op de buis knallen getuigt van weinig tv visie

Gast
Zwarte Piet
januari 12, 2021 14:44

Het beste wat je nu kan doen om geld en en essentieel te zijn is NPO 1 2 3 OPHEFFEN !!!! TOTAAL GEEN MEERWAARDE . We hebben bij de Commerciële al zat puin van het zelfde en te veel mensen

Gast
Flauwe Kul
januari 12, 2021 13:43

En wie zaten er aan tafel bij Jinek toen het Capitool bestormd werden? Clown Hugo & Carlo Boshardt….

De essentiële gasten zaten toen bij OP1. Goed opgelet Bert Huisjes!

Gast
R.broes
januari 12, 2021 13:21

Waar moet ik commentaar voor leveren?

Gast
Ferry King
januari 12, 2021 12:52

De BBC vindt haar Breakfast Show ook heel essentieel. En toch hebben ze al 10 maanden geen enkele gast in hun studio ontvangen. Alles gaat via videoverbindingen (Skype, Zoom, etc.). Dat kan bij Op 1 ook!

Gast
Ne-ll-y Veen-en-daal (de echte)
januari 12, 2021 12:03

Als je het verschil niet weet tussen essentiële en essentiële gasten dan kijk je niet.
Dat is dan namelijk te hoog gegrepen voor de RTL kijkertjes.

Gast
John
januari 12, 2021 12:16

Je blijft maar zeiken over RTL teken van afgunst!!!!!

Gast
Ne-ll-y Veen-en-daal (de echte)
januari 12, 2021 16:20
Antwoord op  John

Ik weet wie het schrijft!

Gast
René van Gellekom
januari 12, 2021 12:01

“Essentiële talkshowgast” = contradictio in terminis.
Ook wel als pleonasme geduid.

Gast
Kutwijf
januari 12, 2021 16:45
Antwoord op  René van Gellekom

🤮🤮🤮

Gast
Theo
januari 12, 2021 12:00

Je zou toch zeggen dat de meeste interviews met een videoverbinding tot stand kunnen komen. Zelfs leerlingen in het PO en het VO werken zo, of proberen het in ieder geval. Als ik als docent die non informatie in talk shows zie, weet ik dat het ook online kan.

Of is dat te moeilijk voor de NPO?

Gast
Norvo
januari 12, 2021 11:56

Over Gewicht promoten was juist heel essentieel bij Op 1. Het programma gaat over gezond leven en afvallen en da’s best handige informatie in coronatijd. Volgens de heren doktoren lagen er namelijk vooral dikkerds op de IC.

Gast
Umberto
januari 12, 2021 12:07
Antwoord op  Norvo

Edselia heeft al jaren een dikke reet dus dat heeft niets met corona te maken.
Het overgewicht van de meeste Nederlanders is sowieso een groot probleem en dat in combinatie met corona.
Op de IC ’s heeft 90 procent van de mensen met covid ernstige overgewicht.

Gast
Kutwijf
januari 12, 2021 16:47
Antwoord op  Umberto

Oja? Dat wisten we helemaal niet. Bedankt voor deze essentiële info.

Gast
Vrolijke Frans
januari 12, 2021 21:14
Antwoord op  Kutwijf

Dan zal je mijn opmerking ook wel interessant vinden.

Gast
Vrolijke Frans
januari 12, 2021 21:14
Antwoord op  Umberto

Wel handig zo’n Afrikaanse reet. Handig als bijzettafeltje voor een grote zak chips bijvoorbeeld.
Van blanke vrouwen wordt juist gezegd dat die geen reet hebben.
Nogal racistisch opgemerkt door hun eigen mannen.

Gast
youri
januari 12, 2021 11:52

Powered by Linda.

Gast
Wim
januari 12, 2021 11:43

Gisteren een Top uitzending van OP1 met oa een schrijnend verhaal van een vluchteling uit Ethiopië die al 27 jaar in ons land woont en werkt en nog steeds geen NL paspoort heeft. Chapeau Nederlandse overheid. Goed dat OP1 hier aandacht aan gaf.

Gast
Bartje
januari 12, 2021 12:13
Antwoord op  Wim

En dat noem ik dan ‘essentieel’ nieuws.

Gast
robb
januari 12, 2021 11:42

Telegraaf WNL zondag , dit was het nieuws wat is het verschil met over gewicht .

Gast
Woordkunstenaar Sjors van Kempen
januari 12, 2021 11:41

Daar dicht iemand het format talkshow een iets belangrijkere rol toe dan gerechtvaardigd.

Gast
wim heitinga [de echte]
januari 12, 2021 11:33

Een maatschappelijke taak? Serieus? Met clowns als TB en Wyberen van Hagaa als gasten?

Gast
man pan
januari 12, 2021 11:45

.. geïnterviewd door zijn vriendje Jort en giechelbekkie Welmoed, die nauwelijks goede vragen stelden waardoor andere gasten zich geroepen voelden om het wel te doen.

Gast
Bartje
januari 12, 2021 12:18

Wimmie , als die ‘clowns’ niet in de media verschijnen , kunnen intelligentia als jij daar geen ordeel over vellen ,toch ?

Gast
wim heitinga [de echte]
januari 12, 2021 12:31
Antwoord op  Bartje

Hup bidden voor de brune bonen kereltje….!

Gast
Vrolijke Frans
januari 12, 2021 21:18

Jij bent nog leuker dan Hugo de Jonge.

Gast
anonymous
januari 12, 2021 11:31

Gewoon 2 gasten, meer niet.
Wordt het ook een stuk interessanter.

Gast
willem
januari 12, 2021 11:50
Antwoord op  anonymous

Idd A, zoals gisteravond, zet de discussie maar even voort met Rottenberg en de Vries , over Asscher, over de vluchteling die na 27 jaar Nederlander wil worden , volgende gasten, voorstel Lilian Marijnesen en Neelie Kroes, over de burocratie enz .

Gast
willem
januari 12, 2021 12:01
Antwoord op  willem

Zit nu, OP 1 terug te kijken , en je krijgt na de ,, vluchteling,,( zo goed geintregeerd ), wat een tragedie, wat een burocratie , wat een oproep van hem aan de politiek en daarna ….. komt Kees Tol , je ervaart het als een schok.

Als burger val je van je stoel, dat dit in Nederland kan gebeuren.
Het pleit voor Peter de Vries , en de SP dat ze dit samen oppakken ,
Wel heel goed dat Edsilia dit drama zich sterk aantrok en ermee begon , dat siert haar !

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen