Mark Rutte verbaasd over nieuwe plopkap Jaïr Ferwerda

Minister-president Mark Rutte vindt het opvallend dat verslaggever Jaïr Ferwerda momenteel met een rode plopkap rondloopt in Den Haag, terwijl dat vorige maand nog een blauwe was.

Jaïr Ferwerda en Mark Rutte © RTL

Nu Eva Jinek is verhuisd naar RTL 4, werkt Jaïr Ferwerda niet alleen meer voor haar programma, maar ook voor dat van Beau van Erven Dorens. Als Beau op de buis is, doet hij met een blauwe plopkap verslag vanuit Den Haag en als Jinek op de buis is met een rode plopkap. De plopkap is namelijk afgestemd op de huisstijl van beide tv-programma’s.

Plopkap

Mark Rutte greep Jaïrs plopkap gisteren aan om moeilijke vragen over het al dan niet vallen van het kabinet over de toeslagenaffaire te vermijden. “Meneer Rutte, de grote vraag natuurlijk: zit het kabinet er vrijdag nog?”

De premier: “Het heeft niet zo veel zin om die vraag ieder half uur te beantwoorden natuurlijk. Ik heb daar niets nieuws aan toe te voegen na gisterenavond.”

Jaïr: “Ik moet zeggen dat u het wel zelf suggereerde. Tijdens die persconferentie had u het ook al over een demissionair kabinet, dat dan wel door kon in deze coronatijd.”

Rutte: “Nee, iedereen weet dat er een groot vraagstuk op tafel ligt en ik wil dat Nederland zich realiseert dat wat er ook precies politiek gebeurt, dit kabinet alles kan doen voor de coronabestrijding, missionair of demissionair.”

‘Rode microfoon!’

Jaïr bleef het proberen: “Ziet u het als een grote nederlaag als het kabinet zou vallen?”

Rutte: “Ja, maar ik wil helemaal niet praten over die politieke vraag. Het zijn als-dan-vragen.”

Vervolgens uit het niets over Jaïr plopkap: “Je hebt nou een rode microfoon! Je had eerst een blauwe.”

Jaïr: “Ja, het is nu Jinek.”

Rutte: “Oh, sorry, natuurlijk.”

Afleidingsmanoeuvre

“Het is weer een uitstekende afleidingsmanoeuvre van Rutte”, merkte Jaïr op.

Rutte: “Ha ha ha. Het werkt wel hè?”

Aan de talkshowtafel van Jinek reageerde de Amerikaanse ambassadeur Pete Hoekstra jaloers op deze tactiek van Rutte. “Ik vond het antwoord van Mark Rutte wel goed. Hij draaide om de hete brei heen en ik dacht: goh, hij doet dat wel heel goed, daar kan ik nog wel iets van leren.”

Geen antwoord

Al met al kreeg Jaïr geen antwoord op zijn vragen. Rutte: “Alle vragen die ik nu voor jou ga beantwoorden, zijn als-dan en wat ik nu zou voelen. Dat heeft echter geen zin, zolang we er in het kabinet niet over gesproken hebben.”

“Ik wil er niet over speculeren, omdat collega’s van het kabinet mij dan vanavond bij jou in de uitzending zien bij Eva en die zeggen dan: ‘Waarom zit Mark nou te speculeren over dit of dat?’”

Fragment

Het fragment met Jaïr en Rutte:

29 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Black Panther
januari 15, 2021 09:42

Jair die uren staat te wachten daar om stom grijnzend wat slijmerige vragen te stellen. Elke dag in Jinek, onmisbaar :’)

Gast
Vroem broem
januari 15, 2021 03:07

Tostibroodjes met mayo zijn best lekker

Gast
Geneuzel
januari 14, 2021 23:42

Landverrader Marc Rutte weer. Anton Mussert van de 21ste eeuw.

Gast
Jabloka
januari 15, 2021 03:05
Antwoord op  Geneuzel

Schaam je

Gast
Koekwaus
januari 14, 2021 20:48

Verder buitenlands nieuws

Gast
Laadklep Rutjes geeft de miljarden aan zuid europa
januari 14, 2021 20:33

De huizenmarkt is een nachtmerrie, een waar VVD maaksel.

Gast
Laadklep Rutjes geeft de miljarden aan zuid europa
januari 14, 2021 20:30

Zeg NEE tegen die Jaïr, met zn pro VVD Kabouter Plop kap.

Gast
anoniem
januari 14, 2021 18:48

Eigenlijk is het een te ernstige situatie om grapjes over te maken..
Dus leer ik liever niets van deze tactiek.. :-)

Gast
Nelis
januari 14, 2021 18:41

Ik heb Jaïr nog nooit op een kritische vraag kunnen betrappen, maar wel met iedere politcus neurotisch meelachen en quasi lollige items draaien, voor de (serieuze) journalistiek helaas te licht.

Gast
J.P Coen
januari 14, 2021 16:52

Kan beter die plopkap achter in zijn strot duwen zal de kleur me niet eens uitmaken .
10 jaar Rutte betekent einde Nederland
Man verteld alleen maar leugens na 17 maart zit hij er weer dat is nog het trieste .
17 maart STEM PVV

Gast
Mark
januari 14, 2021 18:18
Antwoord op  J.P Coen

Vertel: welke leugens? Dan leer ik ook wat.

Gast
🗣17 maart Stem PVV
januari 14, 2021 22:42
Antwoord op  Mark

Beste Mark
Pak je pen en je schriftje.

Les :Leugens Rutte

-Pensioenen zouden worden
verlaagd voor zware beroepen.
-Geen cent meer naar Griekenland
-Afblijven hypotheekrente
-1000 euro voor iedereen
-Overvolle ziekenhuizen door
Corona ( nee bezuinigen )
-Respecteren Oekraine overleg.
-Belasting fraude affaire

Les 2 Rutte achter de feiten

-100 000 duizenden tekort aan
woningen .
-10 tallen miljarden kwijt aan
Europa
-Subsidies wind turbines .
-regeling Groningen
-migratiebeleid

Tot nu 10 jaar Rutte 7 opgestapte ministers en 5 staatsecretarissen .
Behalve daar heb ik geen herinnering aan Premier Mark Rutte.

Vriendelijk groet

Gast
Sloopkogel
januari 14, 2021 15:33

Hete BRIJ, hoe vaak moet ik het nou nog zeggen

Gast
Mark
januari 14, 2021 18:19
Antwoord op  Sloopkogel

Claudia de Breij?

Gast
Lodewijk Ascher
januari 14, 2021 15:21

Luistert allen………Ik ben opgestapt en opgepleurd nu de rest van het zootje in Den Haag ook nog

Gast
Jan
januari 14, 2021 17:28
Antwoord op  Lodewijk Ascher

Je moet je eigen naam eens leren schrijven.

Gast
Kevin frikandel
januari 14, 2021 14:42

Beter een zwarte plopkap, dat is veel “inclusiever”, maar owee als ik een witte plopkap zie!

Die rode bevalt mij ook niet; kleur van de commies en extreem links!

Gast
Zalmneusje
januari 14, 2021 14:38

Laten we hopen dat we Rutte nooit meer in een plopkap zien praten, van welke kleur dan ook.

Gast
Grotere Onzin Bestaat Niet
januari 14, 2021 14:27

Jeetje
Een RODE plofkap.
Daar moet je een nieuwsbericht van maken.

Wat is er gebeurt met de BLAUWE?
Stop de persen.

Gast
Ne-ll-y Veen-en-daal
januari 14, 2021 14:22

Is hij al weg als lijsttrekker maart 2021!

Gast
Zoloto
januari 14, 2021 14:13

Rutte moet op-rotte.
Zo snel mogelijk, dus vandaag nog.

En daarna strafrechtelijke vervolging.
Met Asscher, Hoekstra en Wiebes.

Gast
Sport 7 kijker
januari 14, 2021 14:23
Antwoord op  Zoloto

Goed zo Anita! En nu weer lekker een sjekkie opsteken

Gast
Mark
januari 14, 2021 18:20
Antwoord op  Zoloto

Waarvoor?

Gast
Donald
januari 14, 2021 14:07

“Ha ha ha het werkt wel hè”. Liegende smeerlap. Ga smeerzak Asscher maar gauw achterna en donder voorgoed op.

Gast
Mark
januari 14, 2021 18:20
Antwoord op  Donald

Wat voor leugens dan?

Gast
Donald
januari 15, 2021 09:44
Antwoord op  Mark

Alleen de vraag al stellen zorgt dat je af bent.

Gast
Meester
januari 14, 2021 14:05

Luister naar The Gygs (Youtube) over het aftreden kabinet.
Morgen zal dit kabinet aftreden volgens De Vlieger/Gijrath.
Medegedeeld door kamerleden van de coaltie.
En luister naar de rol van Kaag, Hoekstra en Rutte.
Alvast, volgens het kartel, geregeld. Met misschien een rolletje voor Klaver.
En “peiling van de NPO” ? Te lachwekkend voor woorden.

Gast
Koorddanser
januari 14, 2021 14:09
Antwoord op  Meester

Ga nu maar weer terug in je hok en denk verder na over de ‘ coaltie’.

Gast
Strey
januari 14, 2021 13:54

Bedankt voor dit nieuws!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen