LINDA. met dubbelinterview: witte Gwen wél op cover, zwarte Frenna niet

LINDA.meiden is in opspraak vanwege de keuze voor het covermodel. Het tijdschrift heeft deze maand een dubbelinterview met Gwen van Poorten en Frenna, maar alleen Gwen is op de cover gezet.

Frenna © LINDA., Instagram

Het zit Frenna niet lekker. “Zoals sommigen van jullie misschien al hebben gezien heb ik onlangs een shoot en dubbelinterview met Gwen van Poorten gedaan voor LINDA.meiden-magazine, dit was een gezellige dag en de foto’s zijn hard geworden. Toch is er gekozen voor een solofoto met alleen Gwen op de cover.”

‘Makes you think’

Een merkwaardige keuze, vindt Frenna. “Terwijl bij eerdere dubbelinterview-features beide personen op de cover verschenen. Dit is geen egoding, maar sinds de cover gepubliceerd is ben ik hier over na gaan denken.”

Het is een patroon bij de LINDA. om mensen van kleur niet op de cover te zetten, stelt hij. “Als alle duo-interviews voorheen covers opleverden van de twee personen, en toevallig die van mij, maar ook van Dio en Bilal in de vorige LINDA.meiden niet, makes you think.”

“Het is teleurstellend dat anno 2021 dit soort keuzes worden gemaakt binnen het Nederlandse mainstream-medialandschap, want dit is niet de eerste keer dat dit soort situaties plaatsvinden. Het is makkelijk om een Black Lives Matter-square te posten maar kansen om verandering aan te brengen laat men vaak liggen. Ben klaar hiermee…”

Veronica kritisch

Frenna wordt gesteund door RTL Boulevard-bekendheid Veronica van Hoogdalem. Ook zij is kritisch. “Nauurlijk is dit geen incident. Ze denken bij bladen zorgvuldig na over de cover en dat maakt dit zo pijnlijk. Ze zeggen dat ze verandering willen brengen, zwarte vakjes posten, maar wanneer ze voor verandering kunnen zorgen door deze man op de cover te zetten, gebeurt het niet.”

Het is opvallend dat Frenna ruim twee keer zo veel volgers heeft op Instagram dan Gwen van Poorten en dus ontegenzeggelijk een grotere doelgroep aanspreekt, al is dit mogelijk niet de doelgroep van de LINDA.meiden. “Frenna is een van de grootste artiesten van Nederland met meer dan een miljard streams!!”, zegt Veronica.

Eerder in opspraak

Karin Swerink, de hoofdredacteur van LINDA., raakte in 2017 al eens in opspraak over dit onderwerp toen zij werd gevraagd naar de reden dat zij zo weinig donkere modellen op de covers van Vogue zette, waar ze toen nog hoofdredacteur was. Ze gaf toen aan dat er te weinig goede ‘donkere meisjes’ zijn.

Het leidde tot een storm van kritiek, waarna ze ook haar excuses aanbood. Juist aan deze rel werd Karin Swerink vanmiddag herinnerd op de multiculturele zender FunX, waar ze telefonisch reageerde op de nieuwe ophef.

LINDA. reageert

Karin Swerink gaf aan dat de keuze om alleen Gwen op de cover te plaatsen puur inhoudelijk is. “Het thema was #ikgaoffline en Gwen van Poorten is daar ervaringsdeskundige in. Het was van tevoren al bepaald dat we haar alleen op de cover zouden plaatsen, maar dit is niet helemaal goed gecommuniceerd naar Frenna.”

“Het ligt heel erg aan het thema van de maand. Je staat vaker niet op de cover vanuit het dubbelinterview dan wel. We willen niemand kwetsen, het is echt een fout in de communicatie geweest. Maar het heeft onze ogen wel geopend om het nog bewuster te benoemen. Wij moeten inclusief zijn, ik wil niet anders.”

Fragment

De reactie van Karin Swerink:

84 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Momo
januari 8, 2021 15:56

De tekst op cover zegt:

Linda MEIDEN

MIJ niet bellen
#IKgaoffline

Beetje raar om dan ook nog een kerel op de cover te zetten…

Gast
Uw Belofte
januari 8, 2021 14:19

Moet er nou overal over gemiept worden?

Gast
Paul
januari 8, 2021 12:58

Twee maten.

Laatst bewerkt 14 dagen geleden door Paul
Gast
Paul
januari 8, 2021 12:53

Ach, Frenna, sommige voetballers, als Leroy Fer, nodigen alleen gekleurde Oranje-spelers uit voor een selfie. Uiteraard is dát geen racisme. Maar iets anders. En slaat twee vliegen in zijn gemene klap: wel wetende dat er altijd wel een paar gekke racisten zullen reageren onder zo’n foto, kan hij dáár heisa over gaan maken, en Nederland als racistisch wegzetten. Maar wat dacht jij? Dat wij wat aan ons geheugen hadden? Of te dom zijn dit te doorzien? https://www.linda.nl/nieuws/straf-voor-racistische-opmerkingen-bij-selfie-van-leroy-fer/

Gast
MolTalk
januari 8, 2021 10:48

Karin Swerink is full of shit. Heel Linda is full of shit. Schijnheilig gedoe, ook beetje mooi weer spelen met een Foundation voor het goede doel om vervolgens de eigen zakken te vullen. Bah!

Gast
sanne
januari 8, 2021 09:45

Volgens mij zetten ze alleen vrouwen op de cover, toch?

Gast
The Gordon Daily
januari 8, 2021 09:17

Als het magazine Linda je zo bezig houdt dan mis je wat in je leven, bijvoorbeeld een leuke hobby. Sta je niet op de foto? En je vermoedt dan dat daar meer achter zit? Bij Linda? Voordat je zo beledigd doet in de media had je toch ook gewoon even met Linda kunnen schakelen, maar nee, het levert meer op om dit op deze manier te doen. Ergerlijke figuren allemaal.

Gast
Tracy
januari 8, 2021 07:42

Meneer Fernando is nog een onbenul in de televisie wereld en hij begin nu al
de grote bink uit te hangen te veel ego en kapsones omdat hij donker is
denk hij gelijk ik wil allen bepalen

Gast
Jan R.
januari 8, 2021 01:01

Ik denk als het duo-interview met Jan Jaap v/d Wal was geweest, dan had hij ook niet op de cover gestaan. Had iedereen dan ook boos geweest.

Gast
Josefien
januari 8, 2021 00:38

Het is een meidenblad dus vind ik het logisch dat ze een meid op de cover zetten.

Gast
Iemand
januari 8, 2021 11:13
Antwoord op  Josefien

Mmmmm bij mannenbladen zetten ze toch ook altijd halfnaakte vrouwen op de cover.

Gast
Josefien
januari 8, 2021 12:34
Antwoord op  Iemand

Die mannenbladen hebben een andere doelgroep.

Gast
Jaap Aap
januari 8, 2021 00:17

Frenna en Veronica (who the fuck??!) zijn in ieder gevallen enge gezwellen binnen deze samenleving. Hun zieke eenzijdige jaloerse gedachtengoed is heel gevaarlijk voor onze samenleving.

Gast
neutrale lezer
januari 7, 2021 23:45

Net het reclameblad van de racistische AH gelezen. Twee donkere kinderen op de cover en in het blad zelf een stuk of vier keer die kinderen met een nog bruinere vader een een blanke moeder. Zo geforceerd en neppig.

Gast
Koekwaus
januari 8, 2021 17:41
Antwoord op  neutrale lezer

Dat is het lekkere van albert heijn

Gast
Harry:-D
januari 7, 2021 23:35

Mogen nu ook al de bladenmakers hun

eigen covers niet meer zelf bepalen?
Waar eindigt dit?!…

Gast
Karin
januari 7, 2021 23:20

Guttegut. Valt Linda de Mol hier even door de mand. Ik dacht dat de De Molletjes zo woke waren tegenwoordig. Hier verbleekt (hihi) dat grapje van Johan Derksen totaal bij. Na deze enórme faux pas zullen ze vast snel weer boze zwarte vrouw Natacha Harlequin van stal halen om hun straat schoon/wit te vegen…

Gast
blanco
januari 7, 2021 22:53

Ze zijn gewoon zakelijk en kiezen wat het meest aanspreekt bij hun doelgroep. Waarschijnlijk bestaat de doelgroep van De Linda voor het overgrote deel uit blanken. Heeft er nog niemand geklaagd over het feit dat op het merendeel van de vrouwenbladen vrouwen op de cover staan? Blijkbaar verkoopt een damesblad niet goed met ’n man op de cover.

Gast
Poef
januari 7, 2021 21:34

En daar hebben we Veronica weer… Het heeft niks met haar te maken, maar ze trekt het zich weer enorm persoonlijk aan.

En ik heb de eerdere covers bekeken, en er staan genoeg donkere mensen op. Hij mag blij wezen dat hij in de Linda meiden staat. En niet op de cover, dat heeft niks met kleur te maken, hij is gewoon een engerd.

Laten we nu maar weer wachten waar Veronica, Akwasi en Sylvana morgen weer mee komen, want ze vinden altijd wel iets.

Gast
aammehoela
januari 7, 2021 21:15

Wat een gezeur om niets.

Gast
scott
januari 7, 2021 21:08

Zal lekker verkopen, zo’n zwarte op de cover.

Gast
Sjekkie Sjen
januari 7, 2021 19:24

Black privilege,altijd de racismekaart spelen

Gast
Donald Dumped
januari 7, 2021 18:48

Frenna? Bekend van?
Alleen beroemd bij tieners?
Ik ken hem niet…

Gast
Akwasi
januari 7, 2021 18:38

Frenna jankbal je mag op de koffer van ons nieuwe programmablad van Omroep Zwart,alleen zal je niet echt opvallen

Gast
Blinde Herdershond
januari 7, 2021 18:32

Hahaha. Nou Linda, dat wordt stof happen meid! Bekken vol. Lol.
En zo vreet de hele deugwereld zichzelf op. Er zal altijd iemand nóg meer deugen, nog politiek correcter zijn en nog nog NOG meer deugen.
Tijd voor chips en cola. Kostelijk.

Gast
Bigi Blakka
januari 8, 2021 01:15
Antwoord op  Blinde Herdershond

Frenna is vooral bekend in Suriname, omdat hij daar een kind verkracht heeft.

Samen met zijn toenmalige vrienden van de Haagse rapgroep SFB (Strictly Family Business) is hij toen gearresteerd en heeft 100 dagen in de gevangenis van Paramaribo doorgebracht.

Maar daar hoor je de deuggleuven van de Linda niet over.

Afbeelding

Gast
Gerard
januari 7, 2021 18:27

De mensen bij de damesbladen hebben hun perfect gestifte monden vol van inclusiviteit, maar op die redacties is het nog steeds een witte enclave. Ook hebben ze in hun privéleven vrijwel geen vrienden uit bijvoorbeeld de Marokkaanse of Surinaamse gemeenschap. Daarom blijven ze hun neus stoten. Ze snappen er niets van. Het blijft voor hen allemaal een ver-van-mijn-bedshow.

Gast
allochtoon
januari 7, 2021 18:35
Antwoord op  Gerard

Het zou de Mol’s sieren als ze sociale woningen op hun landgoed bouwen en asielzoekers, arbeidsmigranten, allochtonen zouden huisvesten. Zij hebben macht om dit te doen. Maar het zal NIMBY worden!

Gast
Doei
januari 7, 2021 19:32
Antwoord op  Gerard

Ja want vriendschap baseer je nu eenmaal op afkomst in plaats van gemeenschappelijke interesses en een goede klik. Wat?

Gast
Mark
januari 8, 2021 10:19
Antwoord op  Gerard

Waarom zie je dan ook bijna geen gekleurde mensen op de school voor journalistiek? Als je de opleiding niet volgt, kom je ook niet in die wereld.

Gast
Nick
januari 7, 2021 18:16

Johan Derksen zei ooit dat wanneer er een zwarte voetballer op de cover van Voetbal International stond de verkoop gewoon minder was.

Gast
anoniem
januari 7, 2021 18:23
Antwoord op  Nick

Daarom was hij ook ongeschikt voor die functie? ;-)

Gast
Sjakie hoekvlag
januari 7, 2021 22:14
Antwoord op  anoniem

TV verdient 6x meer

Gast
Mark
januari 8, 2021 10:20
Antwoord op  anoniem

Daarom is hij 20 jaar hoofdredacteur geweest?

Gast
UhKwakkie
januari 7, 2021 18:12

En nu zijn er te weinig goede…..

Gast
Sjakie hoekvlag
januari 7, 2021 18:11

Okay hier komt de echte reden,elke bladenman/vrouw kan je vertellen dat een zwarte op de cover….NIET verkoopt,zo dat is er uit (en het is 100% waar)

Gast
Gerard
januari 7, 2021 18:28
Antwoord op  Sjakie hoekvlag

Domme comment. Ik werk voor bladen en het is je reinste onzin.

Gast
Giovannieo
januari 7, 2021 19:41
Antwoord op  Gerard

Je werkt helemaal niet voor bladen, sneue steuntrekker.

Gast
Sjakie hoekvlag
januari 7, 2021 19:51
Antwoord op  Gerard

Als je echt voor de bladen werkt weet je dat ik gelijk heb,dat jij dat zelfs niet anoniem durft toe te geven is nogal vreemd,of je werkt niet voor bladen maar met blaadjes (gem plantsoenen dienst)

Gast
Paul
januari 8, 2021 15:39
Antwoord op  Gerard

Dat is geen onzin.

Gast
Anaal_digitaal
januari 7, 2021 18:04

Huilie Huilie, Racisme Racisme

Gast
Frenna
januari 7, 2021 17:58

Ik heb geen oog dichtgedaan, het valt niet mee zo een bericht, maar ik zal het laten gaan. #Frenna

Gast
Lil Kleine
januari 7, 2021 19:32
Antwoord op  Frenna

Nice Frenna, 4 titels van je liedjes verwerken in je tekst, woordkunstenaar

Gast
Huib
januari 7, 2021 17:55

Ja, het is een grote schande! Laten we allemaal op de dam gaan demonstreren, alle beelden bekladden, straatnaambordjes verwijderen, auto’s in brand en winkels plunderen. De maat is meer dan vol!

Gast
Koen
januari 7, 2021 17:52

Racisme, racisme, racisme, racisme, je hebt het in vele vormen maar je kan niet bij alles maar de racisme kaart trekken als je denkt een patroon te zien of je afgewezen voelt.

Gast
Paul
januari 8, 2021 15:42
Antwoord op  Koen

Hoe lager je raciaal zelfbeeld, des te vaker ‘zie’ je ‘racisme’. En hoe linkser een blanke, des te zieliger vindt hij nog steeds negers en zal optrekken bij die malle racisme-claims met negers. Maar Black is Beautiful, not Pityful.

Gast
Roderick
januari 7, 2021 17:51

Stop eens met dat kinderachtige en hypocriete racisme gejank.
In zwarte landen is meer racisme naar blanken toe dan in blanke landen naar zwarten.

Gast
anoniem
januari 7, 2021 17:54
Antwoord op  Roderick

De blanken hebben zich daar ook wel erg misdragen toen ze op rooftocht waren..

Gast
Piet Zwart
januari 7, 2021 17:57
Antwoord op  anoniem

Met ondersteuning van hele grote rijke zwarte familie,s vraag maar aan Akwasi

Gast
anoniem
januari 7, 2021 18:08
Antwoord op  Piet Zwart

Ja, dat hebben wij als Nederlanders in de oorlog ook meegemaakt..

Gast
Paul
januari 8, 2021 15:43
Antwoord op  anoniem

En de zwarten gaan gewoon door in Afrika.

Gast
Juist
januari 7, 2021 17:40

Lees het blad niet, ken Frenna niet en ken ook Gwen niet. Vind wel dat bij een dubbelinterview ze dan ook alle twee op de foto moeten komen.
Waar moet ik Veronica van Hoogdalem van kennen. Komt ze vaak op tv?

Gast
Karbonade
januari 7, 2021 17:54
Antwoord op  Juist

Hal fbl oedje Van Hoogdalem is zo’n BLM k u tje die cancelen als hobby heeft.
Totdat br uintje zelf gecanceld werd. Toen was voor haar de lol er af.

Gast
Sjakie hoekvlag
januari 7, 2021 17:36

Pfffffff allemachtig 💩💩💩

Gast
Hans
januari 7, 2021 17:34

Begrijp zijn woede wel, maar kap eens met de racismekaart.

Gast
zo zeg!
januari 7, 2021 17:33

Blanke Gwen…

Gast
Jantje
januari 7, 2021 17:33

Zwart verkoopt niet. Zijn wetmatigheden in de bladen markt. Al voldoende onderzoek naar gedaan. Al voor BLM discussies over bij Pauw en zo . Ze willen wel maar durven niet. Kopers willen herkenning en er zijn nu eenmaal nog steeds meer witte mensen in Nederland en kapitaal krachtiger en meer in de doelgroep

Gast
Donald Dumped
januari 7, 2021 18:51
Antwoord op  Jantje

Zwart verkoopt best wel. Maar dan moeten het aansprekende echt bekende mensen zijn. De doelgroep waarin deze Frenna bekend is leest een blad als Linda niet…

Gast
Karbonade
januari 7, 2021 19:10
Antwoord op  Donald Dumped

Zw art verkoopt nog steeds niet.
Daarom laat een Beyoncé bijvoorbeeld zich lichter, bijna als bl anke, afbeelden.
Zowel op haar cd’s, magazinecovers of in haar videoclips.
Om nog maar te zwijgen of dat lange nephaar van d’r.
En ondertussen maar dwepen met A fri ka.

Gast
Nelis
januari 7, 2021 17:30

Ach daar gaan we weer, uiteraard is het de schuld van de boze blanke (man) , schoolvoorbeeld van white privilege en blabla, ligt het niet aan meneer zijn wanstaltige “muziek”?

Gast
J. Rietbergen
januari 7, 2021 17:24

Linda is ook blank

Gast
Paul
januari 8, 2021 15:44
Antwoord op  J. Rietbergen

Ik ook.😊

Gast
Jeroen Smit
januari 7, 2021 17:19

Punt van Linda, Punthoofd, Punt ti#ten, Punt T#pels, geen punt. Linda bladen gaat nergens over geen punt dus.

Gast
kelly
januari 7, 2021 17:13

Frenna, wie is Frenna?

Gast
What
januari 7, 2021 17:18
Antwoord op  kelly

Eén van de meest gestreamde artiesten in Nederland van de afgelopen jaren. Maar dat kan je goed ontgaan zijn als je 40+ bent.

Gast
willem
januari 7, 2021 17:35
Antwoord op  What

Okay, voor 40+ niet interessant genoeg dus, ja dan kom je niet op de cover. Point taken! Helder!

Gast
What
januari 8, 2021 11:23
Antwoord op  willem

Het betreft Linda Meiden he, niet de gewone Linda ;-)

Gast
Opa
januari 7, 2021 18:13
Antwoord op  What

Maar ik ken gelukkig Willy Walden.

Gast
Donald Dumped
januari 7, 2021 18:54
Antwoord op  What

Ik ben 40+ en stream ook. Heb een abonnement van Spotify…
Maar Frenna…??

Gast
What
januari 8, 2021 11:21
Antwoord op  Donald Dumped

Ik zeg niet dat 40+ers geen spotify hebben. Maar in z’n algemeenheid kan je toch wel zeggen dat verschillende generaties grotendeels naar verschillende soorten muziek luisteren. Ik denk het aantal 40+ers dat naar Frenna luistert (of hem kent) behoorlijk laag is terwijl bij mensen onder de 30 het een zeer populaire artiest is. Daar is verder niets mis mee natuurlijk, dat is normaal. Het is ook totaal geen sneer naar 40+ers, gewoon een constatering. Prima toch. Ik leg alleen even uit aan mevrouw wie hij is aangezien ze er naar vraagt.

Gast
Kees klapmongool
januari 7, 2021 17:12

Hahahahhahahahahahhahhaahaahha

Gast
Pietpiet
januari 7, 2021 17:09

Ehh…in de autoweek staan toch ook geen dames? In de Libelle staan toch ook geen heren? Het failliet van het racismedebat.

Gast
Mark
januari 7, 2021 17:06

Ik heb geen interesse in de Linda, maar zou het eerder kopen met een bekende Gwen op de cover, dan Frenna waar ik nog nooit van gehoord heb.

Gast
Ellebel
januari 7, 2021 17:00

Bij voorkeur is het wit want blank roept associaties op met rein en schoon en zwart is dat blijkbaar niet dit vinden de Akwasi aanhangers

Gast
Ger
januari 7, 2021 16:57

Wat een gezeik, ik zie de hele dag zwarten voorbij komen op de tv. Tot vervelends aan toe alsof elke blanke vrouw een zwarte partner heeft.maar andersom zie ik het niet. Geldt ook voor de moslims ik zie in al die reclames geen één moslima met een blanke hollander.

Gast
Lilly Labiamus
januari 7, 2021 16:52

Wat is een Frenna? En is ze een LINDA-meid. En wie is Gwen? Vragen. Vragen. Vragen.

Gast
tobias
januari 7, 2021 17:35
Antwoord op  Lilly Labiamus

Ja, ik dacht precies hetzelfde. Wie zijn dat in godsnaam nou weer? Ik wil het ook niet weten eigenlijk. Ze zoeken het maar uit met hun geruzie.

Gast
Leoknots
januari 7, 2021 16:50

Wat een onzin. Gewoon een leuke foto. Wat zijn mensen tegenwoordig toch snel boos en wordt er direct de racisme kaart getrokken. Neem toch aan dat bij het artikel wel beide foto’s staan?

Gast
Frederik
januari 7, 2021 16:50

Sommige covers verkopen, sommige niet. Gwen is nou eenmaal bekender én vrouw, en in de doelgroep speelt dat mee, jammer voor Frenna. Heeft niets met kleur te maken.

Gast
Pettie Fart
januari 7, 2021 16:48

Ondanks dat ik het gejank van de BLM kneuzen strontzat ben heeft hij wel gelijk als je even zoekt op andere uitgaven van dit pauperblaadje. Zelfs Lil’Dick kreeg een plek op de cover met dat mormel van hem. Dan zie ik liever Frenna, wie dat ook mag zijn.

Gast
M. Kreukhoven
januari 7, 2021 16:44

Nooit verwacht van Linda de Mol, Ze is een intelligente, bewust vrouw! Jammer dit!!!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen