Harm Edens naar SBS 6 voor revival van Tien voor Taal

Verrassend tv-nieuws: Harm Edens gaat voor SBS 6 de vroegere televisiehit Tien voor Taal nieuw leven inblazen. De opnames moeten nog beginnen. Dat heeft de zender laten weten aan Shownieuws.

Harm Edens © Elvin Boer

Tien voor Taal begon in 1989 bij de publieke omroep VARA met Robert Long als presentator. Later verhuisde het programma naar de TROS, waar Tineke Verburg de presentatie verzorgde. In 2010 was het programma voor het laatst te zien, toen bij de KRO met Anita Witzier aan het roer. En nu gaat Tien voor Taal naar de commerciëlen.

Twee BN’er-duo’s

Het taalprogramma wordt een SBS 6-titel met Dit Was Het Nieuws-presentator Harm Edens als quizmaster. “Het klopt dat SBS 6 Tien voor Taal dit jaar gaat brengen. Het betreft een panelquiz waarin iedere aflevering twee BN’er duo’s tegen elkaar strijden. De teams spelen diverse taal- en woordspellen”, aldus een woordvoerder van de zender.

Harm Edens is een goede keuze, oordeelde Albert Verlinde gisteren in Shownieuws. “Dat is een man die van de taal zijn werk gemaakt heeft en de taal als geen ander beheerst. Er komt een heel bijzondere man deze kant op voor de nieuwe reeks.”

Tv-trend

Albert vindt het slim dat SBS 6 deze show nieuw leven inblaast. “Het leuke is: dit kun je thuis ook meedoen. Ik vind het echt heel slim. Het past in een trend, hè? Je hebt ook Wie van de Drie, Wie Ben Ik en al die andere formules die worden teruggehaald. Ook Tien voor Taal nu. Ik ben er heel blij mee, het is echt fantastisch.”

Welke gevolgen deze presentatieklus heeft voor Harms rol in het NPO 1-programma Dit Was Het Nieuws is nog niet bekend.

83 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Mick
januari 16, 2021 01:47

Ik vind SBS6 de laatste tijd veel leuker geworden, maar deze sla ik over. Walgelijke vent die Edens.

Gast
NBC
januari 14, 2021 05:23

Wei keiken graag na de sb6 programa aas med inhout laad ze maar lulen de aanhauder wind!

Gast
Tuinkabouter Geronimo
januari 13, 2021 22:50

Ah, die schijtlollige autocuelezer met zijn schorre stem heeft ook weer een klusje.

Gast
Arie
januari 13, 2021 14:55

Raar ventje ook joh die Edens. Met zn flutprogramma’s.
Hij is getrouwd met een man en heeft 2 lesbo’s als moeder voor zijn kinderen.
Wat een levenswijze.
En nog kinderbijslag ook ?
Niveau loos kereltje gedroeg zich bij een interview van Baudet bij Nop1 , als een valse linkse mime speler.

Gast
Roger
januari 13, 2021 15:20
Antwoord op  Arie

Wat heeft zijn geaardheid en gezinssamenstelling nou te maken met wat dan ook?

Gast
Theo
januari 13, 2021 19:55
Antwoord op  Arie

Je klinkt gefrustreerd, jaloers?

Gast
Annie van Achteren
januari 14, 2021 13:47
Antwoord op  Arie

Arie, Arie toch,…..ik zag jouw auto met kinderzitje achterin vorige week nog staan bij ontmoetingsplek de Nieuwe Meer! Kom eens uit die kast, Aar!!!!

Gast
Bente
januari 13, 2021 13:44

Cijfers&letters komt ook terug bij sbs 6

Gast
Fox Mulder
januari 13, 2021 12:51

Tien voor Taal bij SBS? Die weten werkelijk niet waaruit de eigen achterban bestaat. Is het wachten nu op Per Seconde Wijzer of Twee Voor Twaalf? Men is daar bij SBS totaal de weg kwijt.

Gast
Henk
januari 13, 2021 14:55
Antwoord op  Fox Mulder

Ik denk dat je teveel blijft hangen in het idee waar SBS6 in de jaren negentig voor stond. Men is een compleet nieuwe weg ingeslagen omdat men juist van dit imago af wil. Transformatie naar een ander dna dus.

Gast
Bart
januari 13, 2021 22:14
Antwoord op  Henk

Dan moet men eerst de zender een andere naam geven, een duidelijk profiel geven en zorgen dat de zender urgent is.

Gast
Annie van Achteren
januari 14, 2021 13:48
Antwoord op  Bart

Wat die naam betreft: volledig met je eens! Die is te besmet. Nieuw logo’tje zou onderhand ook eens geen kwaad kunnen. Deze dateert ongeveer uit 1893.

Gast
Axel-F
januari 14, 2021 04:12
Antwoord op  Fox Mulder

tien voor taalf word toch kwart voor twaalf bij sbs6 ;-) ?

Gast
Josefien
januari 13, 2021 12:33

Echt een vernieuwende zender SBS6. Top of flop?

Gast
Mick
januari 13, 2021 12:27

Edens heeft zijn gunfactor bij Op1 wel verspild denk ik zo. Wat een pedant figuur…

Gast
Annie van Achteren
januari 14, 2021 13:49
Antwoord op  Mick

Wrom? Omdat ie Tierry de Slingeraap en die huisjesmelker belachelijk maakte? Dat doen ze zelf sowieso al, dus waarom niet??

Gast
Zomaar een persoon
januari 13, 2021 12:24

SBS ziet het succes van de S.P.E.L.-show, wil een graantje mee pikken, en reanimeert een van de voorgangers maar eens. Zelf iets succesvols verzinnen lukt ze niet zo goed.

Gast
tonio
januari 13, 2021 12:24

Mooi programma voor Albert zelf hoeft hij niet de hele dag aan zijn zaakje te krabben……………..

Gast
Bart
januari 13, 2021 11:42

Pffffffffff en nog eens pffffffffff
Inderdaad zijn optreden bij op1 was ook pffffffffffff

Gast
Sender
januari 13, 2021 11:02

Micro?????
Hij was/is micro (klein).
Ik hoop dat je weet waarom hij niet Micro maar Mikro heette.
Met de KRO achteraan naar de gelijknamige omroep. Een concurrent voor het grotere, duurdere broertje ‘Studio gids’

Gast
Laurens
januari 13, 2021 10:59

Talpa moet heel snel Net5 ombouwen tot commerciele ouderenzender.
Lingo, Tien voor Taal, maar ook een Get the Picture enzovoort kunnen hier prima geplaatst worden.
Dit trekt echt een oudere groep kijkers. Prima, maar SBS6 richt zich op deze manier niet meer op de gehele familie, maar teveel op de ouderen.

Gast
Herr Mann
januari 13, 2021 10:41

Dat zendermanagement haalt de inspiratie uit een microgids uit 1978 geloof ik. Toonaangevend en vernieuwend…

Gast
Tim
januari 13, 2021 10:48
Antwoord op  Herr Mann

Er is een doel en een missie bij Talpa toch? Volgens snuifje

Gast
Roger
januari 13, 2021 10:38

Best een leuke kerel die Harm Edens maar is soms net iets minder geestig als hij zelf denkt en zijn stemgeluid gaat op den duur vermoeien. Heel zwaar en schrapend. Hij zou eens logopedie moeten overwegen.

Gast
Pul
januari 13, 2021 10:35

Weer zo een leeghoofd op de buis
Uitzendbureau SBS helpt je wel aan een baantje, we gaan straks lekker knikkeren met die schubbenkoppen uit Volendam.

Gast
Robbiegay
januari 13, 2021 10:34

Liflafjes, opgewarmde kliekjes, en Meiland. DE steekwoorden waar SBS op loopt

Gast
Mark
januari 13, 2021 10:29

Dit zet SBS 6 natuurlijk op een zondag neer, om half 9. Ik voorzie nog veel meer oude spelletjes op de zondag. Hints zou kunnen. Doe 5 Tegen 5 ook maar terug, met Gordon! Als het straks weer allemaal met publiek mag: grote studioshows terug, zoals Staatsloterij Show / 100.000 Euro Show. Love Letters natuurlijk ook, met Linda!

Gast
Garry glamour
januari 13, 2021 13:32
Antwoord op  Mark

Pleasse , geen Gordon , help

Gast
6 inside op de achterkant
januari 13, 2021 17:22
Antwoord op  Mark

5 tegen 5 terug? Nee, weinig aan. Breng dan idd Love Letters, Wedden dat…?, Vergeet je tandenborstel niet!, Doet-ie ’t of doet-ie ’t niet en de 100.000 Euro Show terug. Nog beter, kom met een nieuwe grote show.

Gast
Garry glamour
januari 13, 2021 10:29

De creativiteit bij Sbs is ver te zoeken , waar worden die directeuren eigenlijk voor betaald ? .

Gast
Mark
januari 13, 2021 10:23

Klinkt leuk. Als Harm maar net zo cynisch is als in Dit Was Het Nieuws. En misschien zit er ook wel een taalmissers rubriekje tussen. Dit soort programma’s zijn gewoon een hit, kijk naar De S.P.E.L. Show, elke week boven 1 miljoen.

Gast
Wendy's dealertje
januari 13, 2021 10:10

Leuk, weer een bn-er show, dat hadden we nog niet, pfff.

Gast
Henk
januari 13, 2021 09:57

Nu Hints nog; benieuwd wanneer ze dat weer gaan opstarten.

Gast
Marjan
januari 13, 2021 09:44

Als niets of niemand je meer wil, kun je altijd nog terecht bij het afvoerputje van medialand.

Gast
Huismaker
januari 13, 2021 09:32

Edens , de nationale trekpop van de NPO. Werd constant in het beeld geplaatst naast Baudet om uitsluitend NEE te knikken.
En die man moet ik verder serieus nemen ? Deze trekpop hoopt om een baantje. Dat kun je alleen nog bereiken met “Trump, Trump en Trump, Die-Wilders en Baudet (inclusief alle vormen van -ismen, omdat dat bij Pim ook zo lekker werkte). Daarmee ben je een gecertificeerde Deugmensch en mag je meedoen.

Gast
Frans
januari 13, 2021 10:58
Antwoord op  Huismaker

Helemaal mee eens. Ik zal ook niet naar die zak kijken.

Gast
Elphor
januari 13, 2021 09:30

Maar wie moet dan bij DWHN de grappen van de autocue oplezen om ze minder grappig te laten zijn?

Laatst bewerkt 4 dagen geleden door Elphor
Gast
Pippa
januari 13, 2021 09:24

Het betreft een panelquiz waarin iedere aflevering twee BN’er duo’s tegen elkaar strijden”
Wat origineel!

Gast
Rene
januari 13, 2021 09:24

Het betreft een panelquiz waarin iedere aflevering twee BN’er duo’s tegen elkaar strijden.” Dan hoeft het voor mij niet

Gast
Greet
januari 13, 2021 09:27
Antwoord op  Rene

SBS6 BNers, dan weet je het wel, Gordon en Patty en dan nog 2 “sterren” van Shownieuws…….dat wordt lachen(not).

Gast
By the way
januari 13, 2021 09:22

Maak een programma als dit om te beginnen gewoon met mensen die geen BN-er zijn. Dat zorgt er nou juist voor dat mensen thuis liever mee willen spelen met de kandidaten dan dat er een paar schnabbelaars een toneelstukje zit op te voeren.

Gast
Bart
januari 13, 2021 09:21

Volgens John de Mol zelf laatst ging hij weer doen waar hij goed in is. Formats bedenken.

Wat een armoede dit. Niets mis mee dat Tien voor taal terugkomt maar dit past natuurlijk totaal niet bij SBS6. Harm zal het best goed doen maar alweer een nieuw gezicht op de zender die al op vele andere plekken te horen en te zien is.

Gast
John
januari 13, 2021 12:29
Antwoord op  Bart

Zijn hele idee voor de zender is dit:

Vooravond
Populair programma
Nieuw programma
Nieuwsblok

Gast
Chiel
januari 13, 2021 09:05

Op maandag na de tokkie Familie Gillis plannen, of na het knikkerprogramma… Je ziet echt dat er een duidelijke koers in de zender SBS6 zit. einde sarcasme

Gast
Sander
januari 13, 2021 09:04

Top! Alweer zo’n origineel idee! En dat terwijl de gemiddelde SBS6 kijker gemiddeld een één voor taal had! Dat beloofd wat!

Gast
Koen Jongen
januari 13, 2021 09:08
Antwoord op  Sander

*belooft

Gast
Midi
januari 13, 2021 09:12
Antwoord op  Sander

Zo te zien heb jij ook nog nooit een 10 voor taal gekregen … Ben je toevallig toch een stiekeme SBS-kijker?

Gast
Anaal_digitaal
januari 13, 2021 09:04

Ik voel een Talpa flopje aankomen.

Gast
anonymous
januari 13, 2021 09:04

Twee BN’er-duo’s…. 🙈
alweer bn’ers 🙈

Gast
Ernestine
januari 13, 2021 09:36
Antwoord op  anonymous

Nee een SBS’er, dus alle presentatoren van SBS mogen aantreden!

Gast
Layka
januari 13, 2021 08:56

Zo blijft SBS 6 een samenraapsel van geflopte en overgenomen formats, aangevuld met programma’s van buitenproducenten. Wanneer gaat Talpa eens zelf iets succesvols doen?

Gast
Marjan
januari 13, 2021 09:46
Antwoord op  Layka

Met meest succesvolle wat ze kunnen doen is de stekker eruit trekken.

Gast
Zoloto
januari 13, 2021 08:55

Harm Edens = Totaal-lul

Gast
Jolanda
januari 13, 2021 09:37
Antwoord op  Zoloto

Hij zal geld nodig hebben🤓

Gast
Albert Verhinderd
januari 13, 2021 08:55

Het leuke is: dit kun je thuis ook meedoen.

Rustig aan Albert, het is SBS. Publiek kan nauwelijks z’n eigen naam foutloos spellen.

Gast
anonymous
januari 13, 2021 09:05
Antwoord op  Albert Verhinderd

😂🤣😂🤣😂🤣

Gast
Greet
januari 13, 2021 09:29
Antwoord op  Albert Verhinderd

😅

Gast
philip
januari 13, 2021 08:54

Wat een creatieve armoede bij Talpa. Het komt niet verder dan het opwarmen van kliekjes. Geen visie, geen ziel, bittere armoede.

Gast
Marjan
januari 13, 2021 09:48
Antwoord op  philip

Geen visie, wel vriendinnetjes slaan!

Gast
Harmonie
januari 13, 2021 08:52

Harm: links lullen, rechts vullen.
hypocriet.

Gast
oja
januari 13, 2021 08:51

Albert die het slim vind. Weet je wat slim is: op de payroll van Talpa staan en nauwelijks iets doen…das pas slim Albert. Ten voor taal, heerlijk, vernieuwend, weer 2 BN’ers…kan niet wachten. Nu al slapeloze nachten van…en een trend die SBS oppakt. Hosanna voor de kijkcijfers binnenkort, Talpa wordt marktleider….denken ze, not.

Gast
Mocro Flavor
januari 13, 2021 08:47

Weer een homofiel naar SBS6. Wordt vast een warme nichtenboel daar.

Gast
Marcktv
januari 13, 2021 08:53
Antwoord op  Mocro Flavor

Zitten meer Mocro’s in de gevangenis dan homo’s 😜

Gast
Vrolijke Frans
januari 13, 2021 15:36
Antwoord op  Marcktv

Homo’s zijn niet voor 1 gat te vangen. Zo blijven ze van straat en uit de gevangenis.

Gast
COkijkers
januari 13, 2021 08:56
Antwoord op  Mocro Flavor

Ga jij eens snel terug naar Mekka

Gast
Sjakie hoekvlag
januari 13, 2021 11:35
Antwoord op  Mocro Flavor

Ik heb grote PIM “at your service” ooit horen zeggen dat vrijwel alle Schandknapen die hij kende mocro waren/zijn,dus in jail is het dan idd een nichtenboel

Gast
Pim
januari 13, 2021 12:47
Antwoord op  Mocro Flavor

Ook op Bullchat stikt het van de mocros’s homo’s die zich graag laten pijpen of een kontje willen neuken en vrouwtje zit thuis terwijl mocro mannen buiten de deur liggen te neuken met een man of…met een shemale. Dus ga nou niet doen als of .homos iets vies is zelfs in jullie cultuur gebeurt het haha en maar ontkennen haha. Heel veel jonge mocro mannen verdienen zelfs hun geld ermee ff gepijpt worden en kontje neuken hoppa weer 100 of 150 euro !!!!!!😂😀

Gast
Sjakie hoekvlag
januari 13, 2021 08:45

Dus alle oude presentatoren zijn dood…ik wens je alle succes Harm…echt

Gast
Iemand
januari 13, 2021 09:03
Antwoord op  Sjakie hoekvlag

Nee hoor Anita Witzier leeft nog alhoewel ze al aardig op weg is.

Gast
Huib
januari 13, 2021 08:44

De man die zo leuk op de achtergrond bij op1 afkeurend kan kijken als een politicus aan het woord is die niet zijn voorkeur heeft. Let op mensen, ik deug!

Gast
Iemand
januari 13, 2021 09:04
Antwoord op  Huib

Ja inderdaad even laten zien dat hij ook deugt. Nou hij heeft voor mij afgedaan.

Gast
Henk
januari 13, 2021 08:44

Holy shit! Welke afslag is dit? Een elitair taalspel van de NPO naar SBS6 halen? Ik snap m niet

Gast
jan````````````````````````
januari 13, 2021 08:57
Antwoord op  Henk

RTL doet precies hetzelfde
Maar wel ergens logisch, je moet steeds meer inzetten als zender op een ouder publiek Jongeren kijken steeds minder televisieprogramma`s , Maar als de rechten worden betaald ,is er geen probleem . je ziet toch ook heel veel series die vroeger op de P.O. waren ,en nu bij RTL en Talpa

Gast
Jeremiah
januari 13, 2021 08:40

Leuk!

3 banen: TV Gelderland – NPO – SBS6.

Die zit niet op de bank zoals veel BN’ers.

Gast
Nel-ly Veen-en-daal
januari 13, 2021 08:53
Antwoord op  Jeremiah

Een sneer naar Matthijs van Nieuwkerk! Treffend!

Gast
Ne-ll-y Veen-en-daal
januari 13, 2021 08:56
Antwoord op  Nel-ly Veen-en-daal

Verklaar je nader!

Gast
Bart
januari 13, 2021 09:17
Antwoord op  Jeremiah

En bij BNR en de podcast Dit was de radio

Gast
Nel-ly Veen-en-daal
januari 13, 2021 08:38

Alweer een npo programma recyclen?

Gast
Ne-ll-y Veen-en-daal (de echte)
januari 13, 2021 08:41
Antwoord op  Nel-ly Veen-en-daal

Ze lopen nog ver achter bij RTL.

Gast
COkijkers
januari 13, 2021 08:57

Dom mens, je krijgt zeker betaald door John de Mol.

Gast
Ne-ll-y Veen-en-daal
januari 13, 2021 09:00
Antwoord op  COkijkers

Tegen wie heb je het?

Gast
jan````````````````````````
januari 13, 2021 09:07
Antwoord op  Nel-ly Veen-en-daal

maakt toch niets uit waar het op komt als het goed gedaan wordt en het slaat aan, dan volgt RTL ook die komen met een soort slimste mens, DE DRIE WIJZEN ,,

com zenders zien de NPO scoren met kwissen dus zou je gek zijn als je er zelf niet mee komt . dat is gezonde concurrentie ook com zenders moeten knokken voor hun bestaan, ander gaat iedereen de straat op en is het geen lockdown maar closing down. Eens kijken wat de reactie zal zijn als RTL in Nederland zou stoppen dat staat iedereen weer op zijn achterste poten

Gast
Henk K.
januari 13, 2021 13:53

RTL heeft De Slimste Mens al gehad in 2009 nadat Talpa er in 2006 mee begon.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen