Getergde NPO: ‘Eva Jinek trok redactie leeg met portemonnee RTL’

De NPO raakte een flink deel van de gedeelde Jinek- en Pauw-redactie kwijt toen Eva Jinek naar RTL vertrok. Ze stond namelijk flink met de RTL-portemonnee te rammelen, klinkt het bij de NPO.

Op1 en Jinek © RTL

Eva Jinek maakte laat in september 2019 bekend dat ze per januari 2020 de overstap zou maken naar RTL. Dat was een strategische beslissing: door haar vertrek zo laat mogelijk aan te kondigen, zadelde ze de NPO op met een enorm probleem: in slechts twee maanden tijd moest een opvolger worden gevonden. Dat is uiteindelijk Op1 geworden.

Slim spelletje

Remko van Westerloo, netmanager van NPO 1, vertelt in een groot VARAgids-artikel over de eerste verjaardag van Op1 dat Eva Jinek een slim spelletje heeft gespeeld. Ze liet de NPO in de waan dat ze gewoon zou blijven, terwijl ze al wist dat ze voor de miljoenen van RTL zou gaan.

De zenderbaas vertelt: “Begin september hadden Frans Klein, directeur video van de NPO en ik nog uitgebreid met Eva geluncht en dachten: die blijft wel. Dat liep anders.”

Jinek trekt redactie leeg

Het was voor de NPO extra lastig dat Jinek met de dikke portemonnee van RTL haar redactieleden meekreeg, vertelt eindredacteur Herman Meijer. Eva deelde een redactie met Jeroen Pauw. “Nu ving de boedelscheiding aan. Eva begon onmiddellijk aan vrijwel elke redacteur te trekken die daar werkte. Er werd flink met de geldbuidel gezwaaid.”

Jeroen Pauw maakte al snel bekend ook te stoppen, maar net als Herman Meijer vond hij de situatie te onrechtvaardig aanvoelen om het schip helemaal te verlaten. Pauw is nu als producent betrokken bij Op1. “De nieuwe situatie voelde als onrechtvaardig. We laten ons de zaak niet onder de kont wegkapen, vonden we. Toen is ieder voor zich aan de slag gegaan om de boel te redden.”

Op1 is succes

Dat is gelukt: Op1 is een succes gebleken, terwijl niemand dacht dat vijf verschillende duo’s goed zouden werken. “Aan het begin bedenkt geen zinnig mens dat. Het was meer geluk dan wijsheid, omdat wij ook wel wisten dat zo’n keuze een aanval betekende op sommige wetmatigheden van de talkshow”, zegt Remko.

Waarom eigenlijk vijf duo’s? Eén iemand was er niet te vinden. “Iemand van de statuur van Jeroen Pauw, een logische opvolger, diende zich niet aan.”

Het artikel ‘1 jaar Op1: hoe werd de talkshow een succes?’ kunt u ook lezen op de VARA-site.

34 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
allochtoon
januari 8, 2021 10:14

Op1 een samenwerking van verschillende omroepen. Dit toont aan dat aparte omroepen op NPO onnodig zijn. Hef ze op flink geld bespaart. Als de coronamiljarden terugbetaald moeten worden is dit een goede optie.
Wat RTL en SBS 6 doen moeten ze zelf weten. Zij verdienen het geld zelf

Gast
Louis
januari 8, 2021 09:12

Nergens wordt er zo ongerechtvaardigd veel verdiend als bij de TV. Veel TV mensen zijn het aanzien niet waard maar leven toch allemaal in extreme luxe.
Zenders als RTL en SBS betalen giga bedragen en laten de kijkers er voor opdraaien door hen de meest vervelende advertenties 3 keer per uur verplicht te laten volgen. Daarnaast bieden deze zenders nauwelijks voldoende programma’s voor kijkers die ook culturele uitzendingen zoeken in plaats van die laag bij de grond programma’s zoals Big Brother en Temptation Eiland of zoiets.

Gast
Timor
januari 8, 2021 08:08

Niet “de omroepen” betalen maar u en ik, de kijkers. Zij verdienen via ons geld, waar mee gesmeten wordt alsof het pepernoten zijn. Denk maar eens aan de zes(!)ton van meneer Derksen en het vervoer naar zijn huis.

Gast
JoopH
januari 7, 2021 20:44

Eigenlijk is Eva een enorm vals kreng. Zij heeft alles geleerd van Jeroen Pauw die ongetwijfeld nog steeds de beste is maar samen met Paul Witteman, en ze doet niet anders als om zich heen slaan. O.a. naar diezelfde NPO.

Gast
Lies
januari 7, 2021 19:48

Maar is er iemand die er na een jaar uit springt? Een journalistiek pareltje? Iemand waar van je denkt, nou daar ga ik eens lekker voor zitten? Een persoonlijkheid? stelt goede vragen, andere sfeer, andere aanpak? Nope……

Gast
Frans
januari 7, 2021 17:41

Die Jinek die deugt niet, is al bekend of de schoonzoon van Trump vanavond weer aanschuift, of kiest ze toch weer de Vos

Gast
Discuswerper
januari 7, 2021 17:41

Meerdere presentatoren is ook het gevolg van de Balkenendenorm. Op deze manier is het namelijk mogelijk om elk van hen het maximale salaris te geven terwijl ze daarvoor maar een uur per week op tv hoeven te zijn. Op papier hebben ze dan nog heel wat uren redactie en kantoorwerk en voila, de Balkenende norm is ineens geen issue meer.

Ik zeg niet dat ze alle 10 het maximale bedrag krijgen, maar bij elkaar zijn de loonkosten nu ern stuk hoger dan wanneer er een vast duo zou zitten. Daar hoor je niemand over, de NPO zit niet te wachten op de volgende salarisrel.

Gast
Frans
januari 7, 2021 17:40

Die

Gast
teuntje
januari 7, 2021 16:38

Kan je zien hoe een gluiperd die Janknek is ze wordt met de dag arroganter

Gast
Discuswerper
januari 7, 2021 17:43
Antwoord op  teuntje

Gluiperd? Als ze jou een dik pak geld voor houden ga jij je principes zwaarder laten wegen en nee zeggen?

Dit heet marktwerking. En een falend omroep beleid.

Gast
Noveau
januari 7, 2021 16:17

Over 2 jaar is Eva vertrokken bij RTL. Haar journalistieke hart ligt daar niet.

Het geld is binnen (na 3 jaar). De enige reden dat ze voor RTL heeft gekozen.

Kan mij, gezien het artikel met haar in het blad Noveau, niet aan die indruk onttrekken.

Gast
jan````````````````````````
januari 7, 2021 16:04

1 x adverteren is wel genoeg zeker

Gast
jan````````````````````````
januari 7, 2021 16:02

Als bobo van een multinational zijn wij reeds afgehaakt bij RTL als het om reclame commercials gaat
Wij als wereld bedrijf ,willen niet voor een doelgroep zoals Jan met de pet , of Tante Sjaan uit de Schilderwijk adverteren adverteren . want het kijkers publiek holt in aanzien achteruit

Gast
Rukker
januari 7, 2021 15:51

Eva trok de redactie leeg?Ik snap het niet meer hoor,daar was Ferry toch voor?

Gast
Bart
januari 7, 2021 15:46

Waarom eigenlijk vijf duo’s? Eén iemand was er niet te vinden. “Iemand van de statuur van Jeroen Pauw, een logische opvolger, diende zich niet aan.”

Die was (en is) er wel en hij heet Sven Kockelman. Van de duo’s zijn Charles en Carrie het beste.

Gast
Luister
januari 7, 2021 16:18
Antwoord op  Bart

Helemaal mee eens! Ik blijf ook hopen op Sven Kockelmann, een goede en scherpe journalist.

Gast
Zomaar een persoon
januari 7, 2021 16:43
Antwoord op  Bart

Maar die is zogenaamd niet aaibaar en aantrekkelijk genoeg om prominent in beeld te brengen.

Gast
Sarien Helgers
januari 8, 2021 10:46
Antwoord op  Zomaar een persoon

Ik ga voor Sven Kockelmann, altijd scherp, hij heeft pit en een leuke, sympathieke uitstraling!

Gast
Ruud
januari 7, 2021 18:45
Antwoord op  Bart

Laten Carrie en Charles het maar vijf dagen in de week doen

Gast
Kees
januari 7, 2021 15:25

Is het echt een succes? Met 10 presentatoren en Jeroen Pauw aan het roer denk ik dat de cijfers wat tegen vallen. We moeten niet vergeten dat het de DUURSTE talkshow in de Nederlandse geschiedenis is geworden.

Gast
Zomaar een persoon
januari 7, 2021 16:43
Antwoord op  Kees

Ik denk niet dat deze 10 een topsalaris ontvangen. Ze zullen er goed van kunnen leven, maar bij lange na niet op het niveau van Matthijs van Nieuwkerk in z’n hoogtijdagen. Dat scheelt alvast in de kosten.

Gast
Peter
januari 7, 2021 14:55

En dan nog het tv event verpassend

Gast
edbever
januari 7, 2021 14:32

Ik wil seks met Eva.

Gast
Roger
januari 7, 2021 16:00
Antwoord op  edbever

En ik wil seks met jou?! Gaat ook nooit lukken…. 🎭

Gast
edbever
januari 7, 2021 16:12
Antwoord op  Roger

Hoezo niet? Het is dat je een man bent, maar anders had ik goeie seks niet afgeslagen. Lang leve de lol en de vrijheid toch!

Gast
ZwabberKak
januari 7, 2021 16:43
Antwoord op  edbever

Ik moet er niet aan denken maar ik ben dan ook niet edbeffer.

Gast
willembever
januari 7, 2021 14:31

De kijkcijfers vallen misschien niet tegen, mede door het bijzonder nieuwsjaar dat 2020 was. Verder kun je toch moeilijk van een geslaagde talkshow spreken. Maar dat kun je van M en De Vooravond ook niet trouwens. Misschien moet de lat een tikkie hoger gelegd worden?

Gast
Blake
januari 7, 2021 14:30

Petertje betaal miljoenen voor een handje vol kijkers.

Gast
Kees
januari 7, 2021 15:25
Antwoord op  Blake

Op1 betaald meer miljoenen voor gemiddeld minder kijkers.

Gast
Niels
januari 7, 2021 14:28

En dan Remko? We leven in een vrij land, het zijn geen slaafjes die bij de NPO MOETEN blijven omdat ze net toevallig bij jullie kansen gekregen hebben. Dat staat niet gelijk als tot het einde van je loopbaan verplicht bij de NPO te moeten blijven werken. Waarom word er steeds zo lelijk gedaan als iemand zich financieel kan verbeteren op werk gebied? Ik ben nu 28 jaar , al zes maal van job veranderd omdat ik een beter, maar vaak ook leuker aanbod kreeg. Tweemaal ging mijn toen huidige werkgever financieel boven het aanbod van de concurrentie en ben ik gebleven, maar telkens spijt van gehad. Want je veranderd ook niet alleen voor het financiële plaatje. Vaak ook voor de uitdaging op zich om in een nieuwe omgeving en structuur te kunnen knallen.

Gast
willembever
januari 7, 2021 15:16
Antwoord op  Niels

Nielsje-nooit-genoeg..

Gast
Darius
januari 7, 2021 14:10

Nou let maar op, als Eva het zat is wordt zij weer met open armen en een mooi bedrag ontvangen want ons helpt ons. Zie Toine en Umberto

Gast
Trotsie
januari 7, 2021 14:09

Redelijke succes was alleen in het begin van Coronatijd. Nu heeft het programma dag na dag kijkcijfers die (ver) onder miljoen duiken en verliezen ze regelmatig van Jinek en Beau.

Gast
Ruud
januari 7, 2021 18:48
Antwoord op  Trotsie

Twee keer per jaar is ook regelmatig…

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen