Big Brother heeft veelbelovende eerste week achter de rug

De kijkcijfers van vrijdag 8 januari 2021 (SKO) – De revival van Big Brother heeft een veelbelovende eerste week achter de rug. RTL 5 heeft ineens een succesvolle vaste waarde op prime time.

Geraldine Kemper © RTL

Van de 1,3 miljoen mensen die op maandag naar de kick-off van Big Brother keken, waren de meeste mensen een dag later al afgehaakt. Dat is ook niet zo gek: als kleine zender moet RTL 5 opboksen tegen de fikse concurrentie van de drie grote familiezenders. Toch weet de zender nu elke avond bijna een half miljoen mensen te bekoren met Big Brother.

Na de kick-off wisten de afleveringen op dinsdag, woensdag en donderdag (liveshow) respectievelijk 558.000, 440.000 en 459.000 kijkers te boeien. Gisteren, op vrijdag, kwam de score uit op 421.000 kijkers en 7 procent marktaandeel. Een prima score voor RTL 5, maar niet genoeg voor een plek in de kijkcijfer top 25.

Slimste Mens

De Slimste Mens is bezig met een monsterzegetocht. Voor de derde dag op rij kijken er meer dan twee miljoen mensen naar de hitquiz en dat is nog nooit gebeurd. De weekafsluiter kwam gisteren uit op ruim 2 miljoen kijkers (26 procent). Nieuwsuur hield er daarvan 876.000 (15 procent) over.

RTL 4 pakt het zilver op prime time dankzij de tv-klassieker The Voice of Holland, ditmaal goed voor 1,9 miljoen kijkers (27 procent). Niet ver daarna volgt NPO 1 met Flikken Maastricht, dat 1,7 miljoen kijkers (22 procent) scoorde. De MAX Pubquiz had aansluitend een veel kleiner publiek: daar keken 862.000 mensen (15 procent) naar.

De nummer vier op prime time was SBS 6 met de combinatie De Alleskunner (494.000 kijkers en 7 procent) en Iedereen Is Van De Wereld (561.000 kijkers en 10 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Reizen Waes Japan: 461.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Big Brother: 421.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Hurricane Heist: 220.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Green Mile: 186.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Happy Death Day: 158.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Poirot: 132.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,7 miljoen), Half acht nieuws (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,6 miljoen), EenVandaag (1,5 miljoen), Gesprek met premier (1,4 miljoen), M (1,2 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), Editie NL (882.000) en Tijd voor MAX (757.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (1,2 miljoen), Op1 (962.000), het late RTL Nieuws (746.000), Hart van Nederland (689.000) en Shownieuws (558.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 24 procent (net een paar duizend kijkers minder) en NPO 2 brons met 12 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.650.00001. NPO1 / 23.7%
02. De Slimste Mens (NPO2) 2.042.00002. RTL4 / 23.7%
03. The Voice of Holland (RTL4) 1.879.00003. NPO2 / 11.7%
04. Flikken Maastricht (NPO1) 1.698.00004. SBS6 / 8.2%
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.614.00005. NPO3 / 4.2%
06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.598.00006. RTL5 / 3.6%
07. EenVandaag (NPO1) 1.488.00007. RTL7 / 3.2%
08. Gesprek met premier (NPO1) 1.397.00008. NET5 / 2.6%
09. M (NPO1) 1.244.00009. RTL8 / 2.3%
10. Jinek (RTL4) 1.206.00010. Vero / 2.1%
11. RTL Boulevard (RTL4) 1.031.00011. RTLZ / 1.2%
12. Op1 (NPO1) 962.00012. BBC / 1.0%
13. Editie NL (RTL4) 882.00013. Discov / 0.9%
14. Nieuwsuur (NPO2) 876.00014. SBS9 / 0.8%
15. MAX Pubquiz (NPO1) 862.00015. Spike / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 39,6%
02. RTL Nederland 34,6%
03. Talpa TV 13,7%

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen