Tweede kerstdag: BN’ers en hun LEGO-blokjes bovenaan kijkcijferlijst

De kijkcijfers van zaterdag 26 december 2020 (SKO) – Slechts één tv-programma was op tweede kerstdag een kijkcijferhit op prime time, namelijk de BN’er-special van LEGO Masters op RTL 4.

Heleen van Royen © RTL

De kerstspecial van LEGO Masters, met daarin onder meer Heleen van Royen en Nicolette Kluijver, kon bij familiezender RTL 4 rekenen op 1,2 miljoen kijkers (23 procent). Een mooie score, aangezien het meest bekeken alternatief niet eens boven de grens van 800.000 kijkers uitkwam.

NPO 1 pakt zilver

NPO 1 pakt zilver op tweede kerstdag met de combinatie Kamp van Koningsbrugge (750.000 kijkers en 15 procent) en Van der Laan en Woe: Peseta’s (763.000 kijkers en 16 procent). De nummer drie op prime time was NPO 3, dat met De Nationale 2020 een prima 701.000 kijkers (14 procent) neerzette.

Verder was NPO 2’s 150 Jaar De Bijenkof het meest in trek met 457.000 kijkers (9 procent). Buiten LEGO Masters om kende tweede kerstdag dus nauwelijks kijkcijferhits.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Net5 scoorde met Love Actually: 384.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met The Grinch: 311.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Desperately Seeking Santa: 229.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Karate Kid Part 2: 208.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Die Hard 2: 158.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Luchtpolitie: 154.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Half acht nieuws (988.000), Echte leven in de dierentuin (702.000), Top 2000 a gogo (635.000), Circus van Monte Carlo (588.000) en RTL Boulevard (574.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (615.000), Tienuurjournaal (544.00), Shownieuws (458.000) en late RTL Nieuws (427.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 18 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 17 procent en NPO 3 brons met 10 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.711.00001. RTL4 / 17.8%
02. Lego Masters (RTL4) 1.202.00002. NPO1 / 17.2%
03. Half acht nieuws (RTL4) 988.00003. NPO3 / 10.0%
04. Van der Laan en Woe Pesetas (NPO1) 763.00004. NPO2 / 7.2%
05. Kamp van Koningsbrugge (NPO1) 750.00005. SBS6 / 7.0%
06. Echte leven in de dierentuin (NPO1) 702.00006. NET5 / 5.9%
07. Nationale 2020 Test (NPO3) 701.00007. RTL7 / 3.8%
08. Schaatsen WK Afstanden 5KM H (NPO1) 650.00008. RTL8 / 3.4%
09. Top 2000 a gogo (NPO3) 635.00009. Vero / 2.7%
10. Hart van Nederland (SBS6) 615.00010. RTL5 / 2.6%
11. Schaatsen WK KW 500M H (NPO1) 600.00011. Ziggo / 1.4%
12. Circus van Monte Carlo (NPO1) 588.00012. RTLZ / 1.2%
13. RTL Boulevard (RTL4) 574.00013. BBC / 0.9%
14. Journaal 22:00 (NPO2) 544.00014. N.geog / 0.7%
15. Editie NL (RTL4) 539.00015. Discov / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 34,4%
02. RTL Nederland 29,1%
03. Talpa TV 16,2%

Wat vindt u?

Alle polls

Groeit Jan Versteegh ooit uit tot een A-ster?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen