Tweede kerstdag: BN’ers en hun LEGO-blokjes bovenaan kijkcijferlijst

De kijkcijfers van zaterdag 26 december 2020 (SKO) – Slechts één tv-programma was op tweede kerstdag een kijkcijferhit op prime time, namelijk de BN’er-special van LEGO Masters op RTL 4.

Heleen van Royen © RTL

De kerstspecial van LEGO Masters, met daarin onder meer Heleen van Royen en Nicolette Kluijver, kon bij familiezender RTL 4 rekenen op 1,2 miljoen kijkers (23 procent). Een mooie score, aangezien het meest bekeken alternatief niet eens boven de grens van 800.000 kijkers uitkwam.

NPO 1 pakt zilver

NPO 1 pakt zilver op tweede kerstdag met de combinatie Kamp van Koningsbrugge (750.000 kijkers en 15 procent) en Van der Laan en Woe: Peseta’s (763.000 kijkers en 16 procent). De nummer drie op prime time was NPO 3, dat met De Nationale 2020 een prima 701.000 kijkers (14 procent) neerzette.

Verder was NPO 2’s 150 Jaar De Bijenkof het meest in trek met 457.000 kijkers (9 procent). Buiten LEGO Masters om kende tweede kerstdag dus nauwelijks kijkcijferhits.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Net5 scoorde met Love Actually: 384.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met The Grinch: 311.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Desperately Seeking Santa: 229.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Karate Kid Part 2: 208.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Die Hard 2: 158.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Luchtpolitie: 154.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Half acht nieuws (988.000), Echte leven in de dierentuin (702.000), Top 2000 a gogo (635.000), Circus van Monte Carlo (588.000) en RTL Boulevard (574.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (615.000), Tienuurjournaal (544.00), Shownieuws (458.000) en late RTL Nieuws (427.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 18 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 17 procent en NPO 3 brons met 10 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.711.00001. RTL4 / 17.8%
02. Lego Masters (RTL4) 1.202.00002. NPO1 / 17.2%
03. Half acht nieuws (RTL4) 988.00003. NPO3 / 10.0%
04. Van der Laan en Woe Pesetas (NPO1) 763.00004. NPO2 / 7.2%
05. Kamp van Koningsbrugge (NPO1) 750.00005. SBS6 / 7.0%
06. Echte leven in de dierentuin (NPO1) 702.00006. NET5 / 5.9%
07. Nationale 2020 Test (NPO3) 701.00007. RTL7 / 3.8%
08. Schaatsen WK Afstanden 5KM H (NPO1) 650.00008. RTL8 / 3.4%
09. Top 2000 a gogo (NPO3) 635.00009. Vero / 2.7%
10. Hart van Nederland (SBS6) 615.00010. RTL5 / 2.6%
11. Schaatsen WK KW 500M H (NPO1) 600.00011. Ziggo / 1.4%
12. Circus van Monte Carlo (NPO1) 588.00012. RTLZ / 1.2%
13. RTL Boulevard (RTL4) 574.00013. BBC / 0.9%
14. Journaal 22:00 (NPO2) 544.00014. N.geog / 0.7%
15. Editie NL (RTL4) 539.00015. Discov / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 34,4%
02. RTL Nederland 29,1%
03. Talpa TV 16,2%

81 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Harry:-D
december 28, 2020 09:47

Niks mis mee.

Dit programma voldoet echt aan alle
wensen van de infantiele doelgroep.

Gast
Inbo
december 27, 2020 15:42

De linkse omroep was gisteren weer goed vertegenwoordigd, met leeghoofd Katja, die vreselijke akwasi,dat zo’n man nog een podium krijgt, na alles wat hij veroorzaakt heeft, ik denk dan, hoe dan , waarom heb je dit programma vermoord, maar het ergste was, Emma Worteldoek, hoe lelijk kun je iemand neerzetten van binnen en van buiten, oh ja ik heb het over de nationale debielen test!!!!

Gast
Inbo even wat meer nadenken!!
december 27, 2020 16:24
Antwoord op  Inbo

inbo wat presteer jij eigenlijk. Ik veronderstel dat je na je vmbo diploma fantastisch werk verricht bij de Lidl. Deze mensen zijn los van de ideeen die ze hebben, en waar je het niet mee eens hoeft te zijn, verder gekomen dan jij ooit gaat bereiken. Enig respect voor anderen en denkbeelden lijkt me op zijn plaats. Misschien kun je hier eens over nadenken.

Gast
Bastiaan
december 27, 2020 15:13

Wat slecht dat Lego Master! wat slecht!!! En dan met BN-ers, wat een derde rangs afgang! Doe dit soort met echte Lego bouwers, dat zorgt namelijk wel voor psanning en kunde ipv van het getrut en gegiechel met Lego blokjes!
In het algemeen wordt je toch helemaal schijt ziek van alle programma met die zogenaamde BN-ers of beter gezegd vallende sterren! armoede ten top!

Gast
Ongelooflijk
december 27, 2020 15:22
Antwoord op  Bastiaan

En toch stiekem kijken.
Ik wordt zo schijt ziek van dit soort typetjes!

Gast
martijn
december 27, 2020 16:33
Antwoord op  Ongelooflijk

Misschien was zn afstandsbediening stuk en zat ie vastgebonden op een stoel voor de tv, je weet het niet…

Gast
Michael Vaillant
december 27, 2020 20:13
Antwoord op  Bastiaan

Thnks for watching.
Blijkbaar heb ik niks gemist 😆😂
Wat je zegt.
Het concept klinkt al suf.
Ernaar gaan kijken zou een zware dobber worden ben blij dat ik de hele avond zat te eten

Gast
NPO kijker
december 27, 2020 15:11

Op de late avond waren Hart van Nederland (615.000), Tienuurjournaal (544.00), Shownieuws (458.000) en late RTL Nieuws (427.000) het meest in trek.
—-
Op de late avond bungelt RTL onderaan met oud nieuws!

Gast
Bente
december 27, 2020 15:23
Antwoord op  NPO kijker

Het lijkt me noemenswaardiger dat SBS 6 primetime slechts 190.000 en 311.000 kijkers trekt.

Gast
NPO kijker
december 27, 2020 15:25
Antwoord op  Bente

Ik heb het over RTL a z i j n z e i k e r

Gast
Ongelooflijk
december 27, 2020 15:23
Antwoord op  NPO kijker

U bungelt als staats adapt al jaren onderaan met non nieuws

Gast
NPO kijker
december 27, 2020 15:24
Antwoord op  Ongelooflijk

Bente naam nr 101

Zielig kleutergedrag!

Gast
Ongelooflijk
december 27, 2020 15:32
Antwoord op  NPO kijker

U moet uw electieve staats reacties eens terug lezen.
Over zielig gesproken!

Gast
NPO kijker
december 27, 2020 15:47
Antwoord op  Ongelooflijk

Kijk uw eigen electieve staats reacties eens terug onder Bente en nog honderden namen.

Diep triest.

Gast
Oma den A
december 27, 2020 14:33

Heerlijk die lego. Toen ik een klein meisje was speelde ik hier zo graag mee. Heb genoten weer van RTL 4. Pantoffeltjes aan, voetjes omhoog, kopje thee erbij zalig. John de Mol eat out your heart met die bagger zender van je

Gast
Adhoc
december 27, 2020 13:43

Waar MC gretig uitpakte met het ene zinnetje dat Hugo de jonge zong, zwijgt ze nu in alle talen over het showjasje van Rob Jetten in de Nationale 2020 Test. De ene politieker is de andere niet bij MC.

Gast
Max
december 27, 2020 13:24

Zo sneu al die BNers in dit soort shows……en zo sneu die mensen die hier naar gaan kijken……

Gast
Whitedog
december 27, 2020 12:42

Tja, als je TV moet gaan kijken met de kerst, dan snap ik wel waarom er zoveel mensen zo bitter reageren hier.

Gast
Bart
december 27, 2020 13:12
Antwoord op  Whitedog

Het kan natuurlijk ook zijn dat je graag tv wil kijken en geen zin hebt in al dat familie gebeuren. Ik vind dat laatste meestal wel leuk maar het is ook een beetje verplicht voor iedereen.

Gast
Frans.D
december 27, 2020 12:24

Naar een spannende krimi gekeken bij de de Belg. Het wordt tijd dat je per zender kan betalen en dat je niet voor een hoop geld voor zulke zooitjes als hierboven wat je met een pakket door je strot krijgt geduwd met verlopen BN’ers.

Gast
Mathieu vd P.
december 27, 2020 15:26
Antwoord op  Frans.D

Goed idee, ik wil als jaren van mijn verplichte NSO pakket af.

Gast
de centjes van j'han
december 27, 2020 12:15

Het allerergste hiervan is wel dat er wordt gedacht dat legobouwende BN-ers het nieuwe kijkersgoud is, en dan zijn we daar nog niet van af, het komt wel heel dicht in de buurt van creatief met kurk zo, wat een ongelofelijke armoe is dit zeg. Duploshow? Blokkenbouwbusters? Puzzelpaleis? Barbiekleertjesshow?

Gast
Ken De Feiten
december 27, 2020 15:29

Nee slimbo, dat wordt helemaal niet gedacht.
Het mooie is dat deze Kerstaflevering speciaal voor onze kwetsbare kinderen in Nederland is gedaan

Gast
Bart tv man
december 27, 2020 12:11

Het zijn weer steeds de zelfde hoeren en nymfomanen die je ziet. Op de foto zie je weer 1 staan.

Gast
Bart
december 28, 2020 11:41
Antwoord op  Bart tv man

En toch zou ik haar kei maar dan ook keihard willen palen en wel vaker dan een keer mijn kwakje in haar gulzige keel willen spuiten.

Gast
Jantien Visser
december 27, 2020 11:50

Was geen bal op elke zender. Flauwe oude meuk en ja dan ga je uit verveling naar Lego Masters kijken. Tweede kerstdag, amper tot geen visite, want dat mag niet. Flauw kerstdiner, want dat eten voelt zo met zijn tweetjes/drietjes als een gewone afhaalmaaltijd. Dan kies je al snel voor wat zgn BN-ers die klooien met Legoblokjes.

Gast
Wat een eenzaamheid
december 27, 2020 11:59
Antwoord op  Jantien Visser

Lees eens een goed boek

Gast
Michael Vaillant
december 27, 2020 17:31
Antwoord op  Jantien Visser

Ga lekker wippen Jantien! Scheer je doos kaal, trek een sletterug setje aan en haal al je toys uit de kast en ga op het gezicht van je echtgenoot zitten alsof het de eerste keer is.
Het kan vanavond ook nog!!
Geniet van het leven!

Laatst bewerkt 26 dagen geleden door Michael Vaillant
Gast
Genieten doe je vooral zonder RTL
december 27, 2020 19:03
Antwoord op  Michael Vaillant

Je gaat vanavond toch niet weer oma Tensen zien.

Gast
Bente
december 27, 2020 19:12

Leuk, de opmerking oma Tensen kenden we nog niet!

Gast
Corrector
december 27, 2020 19:07
Antwoord op  Michael Vaillant

Sletterig is het woord dat werd gezocht.

Gast
Bart
december 28, 2020 11:42
Antwoord op  Jantien Visser

Hup Jantien laat je sjaamlippe zien! Benen wijd open en wachten op de opgezwollen paarsgepunte lars die je roze gangetje komt witten.

Gast
Jaapww
december 27, 2020 11:43

Zag vanmorgen met mijn kleinzoon stukjes van die lego onzin. Wat een creatieve armoede van de makers. Trouwens hoezo covinregels?

Gast
Chiel
december 27, 2020 12:26
Antwoord op  Jaapww

Moet je beter kijken. In de eerste minuut onder in beeld: allemaal negatief getest.

Gast
Ongelooflijk
december 27, 2020 15:34
Antwoord op  Chiel

Ach opa Jaap wordt seniel , haha

Gast
Robin Martens Lover
december 27, 2020 11:17

Lego Masters was al in de zomer opgenomen, all together Now was een herhaling van vorig jaar kerst, RTL is weer diep gezonken

Gast
RTL kerk
december 27, 2020 12:00
Antwoord op  Robin Martens Lover

Geen cent teveel.
Kerkgangers zijn bijzaak

Gast
Chiel
december 27, 2020 12:25
Antwoord op  Robin Martens Lover

WAT maakt het uit wanneer een kerstprogramma is opgenomen. Wat een domme reactie!

Gast
Ongelooflijk
december 27, 2020 15:35
Antwoord op  Chiel

Daar staat R M Lover om bekend 🤣

Gast
Kees
december 27, 2020 10:12

Wat een zielig programma met weer die rotkop van die Nicolai.
Knap dat er nog mensen kijken naar deze kleuter show.

Gast
Ongelooflijk
december 27, 2020 15:36
Antwoord op  Kees

Ook stiekem gekeken zeur Kees 👎

Gast
Feitje
december 27, 2020 10:00

Netjes voor een 2e kerstdag waarbij veel mensen nog aan tafel zitten. RTL vorig jaar nog 50% minder met een goedkope film. Dus 1.2 is prima.

Als je kijkt naar vorig jaar dan zijn er 16% meer kijkers. Waarschijnlijk doordat kerst dit jaar in kleine groepjes zijn.

2019
NPO 1 was avondmarktleider met ruim 12 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met bijna 12 procent en NPO 3 brons met 10 procent.

2020
RTL 4 was avondmarktleider met 18 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 17 procent en NPO 3 brons met 10 procent.

Gast
Benthe
december 27, 2020 09:55

Rtl 4 doet het dit jaar toch wel behoorlijk goed, Peter van der Vorst programmeert goed.

Gast
NPO kijker
december 27, 2020 14:12
Antwoord op  Benthe

En je blijft maar zeuren en zuigen!

Gast
Zomer
december 27, 2020 09:54

Genoten van Mathieu van de Poel en de Nederlandse veldrijdsters. Vanmiddag weer op Eurosport.
En, wat een leuke zoon heeft die Frans Bauer (lego-programma).
Frans vertelde eerder: “Mijn ouders waren analfabeet. En dan gaat mijn zoon nu naar de universiteit. Geweldig !”.
Zijn zoon Christian deed het echt leuk en is een sympathieke verschijning !

Gast
Jan
december 27, 2020 09:54

Wat is Akwasi toch een zielig figuur, gisteren tijdens Nationale 2020 Test. Veerde op als het over blacks matter ging verder geen enkele toevoeging. Daarnaast zou hij de woorden op de Dam gewoon weer zeggen. Wat een dom zielig figuur!

Gast
Frans
december 27, 2020 10:05
Antwoord op  Jan

Ongelooflijk om deze mensen steeds weer voor de buis te halen om hun polariserende mening weer te geven.
Walgelijk en dat op tweede kerstdag.

Gast
Greet
december 27, 2020 10:08
Antwoord op  Jan

Een vervelende man zonder humor.Zat er alleen maar argwanend en op zijn hoede.

Gast
Jaapww
december 27, 2020 11:44
Antwoord op  Jan

Het is en blijf een vreselijke man.

Gast
Bart
december 27, 2020 13:13
Antwoord op  Jan

Die loopt nog wel een keer op een verkeerd moment op de verkeerde plek.

Gast
NPO kijker
december 27, 2020 09:24

NPO met 34,4% de winnaar gisterenavond!

Echte leven in de dierentuin (NPO1) 702.000 Ontroerend en wat een liefde die verzorgers/artsen.

Gast
Benthe
december 27, 2020 09:57
Antwoord op  NPO kijker

En over Talpa heb je het ineens niet meer?

Gast
NPO kijker
december 27, 2020 14:12
Antwoord op  Benthe

En je blijft maar zeuren en zuigen!

Gast
Ome Cor
december 27, 2020 09:21

Gelukkig heb ik dit gemist. Wat ‘n treurnis. Wat goed dat er Netflix is en dat er ‘n knop op die TV en afstandsbediening zit.

Gast
Fan
december 27, 2020 09:15

Mooie slotaflevering van Kamp van Koningsbrugge. Met uitgesteld kijken gaat deze wel over het miljoen heen. Wekelijks een programma waar ik naar uit keek. Schitterend in beeld gebracht en respect voor alle deelnemers die werkelijk alles gegeven hebben!

Gast
Ne-ll-y veen-en-daal (de echte)
december 27, 2020 08:25

n a a m j a t t e r e n m i e r e n n e u k e r

Gast
Ne-ll-y veen-en-daal (de echte)
december 27, 2020 08:25

n a a m j a t t e r e n m i e r e n n e u k e r

Gast
Ne-ll-y veen-en-daal (de echte)
december 27, 2020 08:24

m i e r e n n e u k e r

Gast
Jopie
december 27, 2020 10:42

Vindt jij ’t erg om normaal te doen???

Gast
NPO kijker
december 27, 2020 12:03
Antwoord op  Jopie

En dat vraag jij?

Gast
jan````````````````````````
december 27, 2020 08:24

Wacht maar , in maart zullen de cijfers aantonen of RTL zo goed ging in 2020 . Geschatte omzet RTL NEDERLAND onder de 300 miljoen, en in het ergste geval zelfs onder de 250 miljoen , Ook Talpa krijgt een dreun en ziet haar winsten en omzetten flink naar beneden duikelen , met zo`n 50 %

Gast
Berenboor
december 27, 2020 09:01

Was er niet een pandemie die de economie een beetje door elkaar heeft geschud? Door minder reclame zal de winst idd flink dalen maar feit is dat tv dit jaar weer op de kaart staat.

Gast
Mijn goede voornemens voor 2021
december 27, 2020 08:16

Wat een kleuters kijken er toch nog RTL

Gast
N-e-l-l-y
december 27, 2020 08:18

En als straks het knikkerprogramma op SBS 6 begint ben jij zeker wel positief?

Gast
Ne-ll-y veen-en-daal (de echte)
december 27, 2020 08:26
Antwoord op  N-e-l-l-y

n a a m j a t t e r e n m i e r e n n e u k e r

Gast
N-e-l-l-y
december 27, 2020 08:29
Antwoord op  N-e-l-l-y

Dubbelganger ook aanwezig

Gast
Derde Kerstdag
december 27, 2020 09:00
Antwoord op  N-e-l-l-y

En je blijft maar zeuren en zuigen!

Gast
jan````````````````````````
december 27, 2020 08:14

Je mag dan wel de meeste kijkers hebben , maar 1,2 is gewoon slecht als je dat vergelijkt met vorige jaren
Alle zenders hebben gewoon last van Netflix ,Videoland en dergelijke. De kijkcijfers zijn gewoon niet goed voor RTL
TALPA en NPO op kerstdag terwijl iedereen thuis zit ! als Nederland 18 miljoen mensen heeft ,en er zijn 16 miljoen potentiele kijkers dan is je marktaandeel niet zo groot

Gast
Kijkcijfers kerst en oud/nieuw altijd laag/lager
december 27, 2020 08:34

Nederland is dan met andere dingen bezig.

Gast
jan````````````````````````
december 27, 2020 08:57

Zoals ????

Gast
Rob
december 27, 2020 09:31

Met familie eten enzo

Gast
Vienetta en gourmetten
december 27, 2020 12:03
Antwoord op  Rob

Het hoogtepunt voor de gemiddelde RTL kijker

Gast
Jopie
december 27, 2020 10:43

Jan jij mag alles eten maat niet alles weten!!!!!

Gast
2 uur durende reclame voor Lego met kerst
december 27, 2020 08:07

Dieptepunt Nederlandse TV
Blijkbaar niets anders meer te verzinnen.

Gast
jan````````````````````````
december 27, 2020 08:38

Als de publieke omroep het zou uitzenden onder de werktitel Legomasters , krijgen ze een fors boete ( tenzij de reclameregels inmiddels zijn aangepast,
Er was eens een omroep dIe de naam van een platenzaak , (keten) als programma gebruikte. Deze omroep werd wel even op de vingers getikt door het C v d M
RTL kan gewoon hun gang gaan. Het Cv d M kan niet optreden tegen RTL
Wel kunnen ze de EU waakhond aanschrijven bij overtredingen

Gast
jan````````````````````````
december 27, 2020 10:48

De kerken zijn leeg maar men gelooft meer in RTL evangelie , De kerk hield de mensen dom, nu is het RTL
waar men in geloofd , en maakt ze nog dommer
Youp zou daar eens een ouderjaars conference van kunnen maken, je zou je meteen schamen om naar RTL te kijken , wat met het biertje kon, kan ook met RTL
En in een hoop huisgezinnen eindelijk rust !

Gast
Alleen de eenzamen keken Lego masters
december 27, 2020 09:01

Gelukkig was de RTL kerk gisteravond nog open voor ze.

Gast
Merthe
december 27, 2020 09:18

Tuurlijk, is zeker geen programma dat je met het hele gezin kijkt!

Gast
jan````````````````````````
december 27, 2020 10:49

bovenstaande reactie van mij was voor u

Gast
Karel Drijfhout
december 27, 2020 08:06

SBS 6 had zo een beetje 25% van het kijkers aantal dat RTL had….

Gaat niet goed daar.
Het is nu tijd voor een ontslagronde om schoon schip te gaan maken en de verantwoordelijken voor die lage cijfers te vervangen.

Wie is dat dikke mokkel op die foto bij dit artikel?

Gast
Sjakie hoekvlag
december 27, 2020 09:47
Antwoord op  Karel Drijfhout

Dat is een rendier

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen