SBS 6 aan kop met Liverpool – Ajax: 2 miljoen kijkers
De kijkcijfers van dinsdag 1 december 2020 (SKO) – SBS 6 is de decembermaand goed begonnen. Op de eerste dag van de nieuwe maand ging de zender aan kop met de wedstrijd Liverpool – Ajax.
De Champions League-wedstrijd, die met 1-0 werd gewonnen door Liverpool, wist op negenduizend kijkers na 2 miljoen kijkers (34 procent marktaandeel) te boeien. Daarmee was het voetbal, dat gepresenteerd werd door Wilfred Genee, de grote winnaar op prime time. Geen enkele zender trok meer bekijks dan SBS 6.
Ajax verloor door een bunder van doelman André Onana. Hij dacht dat een voorzet van Liverpool over de achterlijn zou gaan en deed geen enkele poging om de bal te vangen. “Iedereen overkomt dit een keer, ook onze fantastische keeper. Het gebeurt hem zelden. Het is zonde dat het hem vandaag overkomt”, zei verdediger Perr Schuurs na afloop.
Zilver voor Perfecte Plaatje
De commerciële concurrent RTL 4 bood het meest bekeken alternatief: Het Perfecte Plaatje zette een score neer van 1,4 miljoen kijkers (22 procent). Het brons gaat naar NPO 1, dat Opsporing Verzocht (1 miljoen en 16 procent) en Opgelicht (675.000 en 11 procent) uitzond.
De vierde zender op prime time was NPO 2 dankzij de dagelijkse actualiteitenrubriek Nieuwsuur, die goed was voor 455.000 kijkers (7 procent). Daarmee was het programma hekkensluiter van de kijkcijfer top 25.
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- RTL 5 scoorde met Zeeman Confronteert Stalkers: 359.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Nanny McPhee: 304.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Vier handen op een buik: 265.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Commuter: 200.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Mummy Tomb of the Dragon Emperor: 189.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Nanny McPhee and the Big Bang: 152.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), GTST (945.000), M (872.000), RTL Boulevard (831.000), Editie NL (816.000), Tijd voor MAX (799.000) en Sinterklaasjournaal (742.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (826.000), Beau (763.000), Op1 (691.000) en Journaal laat (611.000) het meest in trek. Hart van Nederland trok 475.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met bijna 19 procent en RTL 4 brons met ook bijna 19 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.299.000 | 01. NPO1 / 19.2% |
02. Liverpool – Ajax (SBS6) 1.991.000 | 02. SBS6 / 18.9% |
03. Het Perfecte Plaatje (RTL4) 1.433.000 | 03. RTL4 / 18.6% |
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.363.000 | 04. NPO2 / 6.6% |
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.316.000 | 05. Vero / 5.6% |
06. EenVandaag (NPO1) 1.185.000 | 06. NET5 / 4.4% |
07. Voetbal CL VB (SBS6) 1.042.000 | 07. RTL5 / 4.2% |
08. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.033.000 | 08. NPO3 / 3.9% |
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 945.000 | 09. RTL7 / 3.4% |
10. M (NPO1) 872.000 | 10. RTL8 / 2.4% |
11. RTL Boulevard (RTL4) 831.000 | 11. Discov / 1.0% |
12. Voetbal CL NB (SBS6) 826.000 | 12. Ziggo / 1.0% |
13. Editie NL (RTL4) 816.000 | 13. RTLZ / 0.9% |
14. Tijd voor MAX (NPO1) 799.000 | 14. Spike / 0.7% |
15. Beau (RTL4) 763.000 | 15. Comedy / 0.6% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. RTL Nederland 29,7% | |
02. Publieke Omroep 29,7% | |
03. Talpa TV 29,4% |