Mary Borsato weet tij niet te keren: RTL 5-show blijft flop

De kijkcijfers van woensdag 2 december 2020 (SKO) – Het trouwprogramma van Mary Borsato op RTL 5, Borsato’s Budget Bruiloft, blijft dermate slecht bekeken dat een vervolg uitgesloten is.

Borsato's Budget Bruiloft © Patricia Steur, RTL

Het programma van Mary Borsato, de moeder van de gevallen zanger Marco Borsato, begon eind oktober boven de 300.000 kijkers, maar die kijkersschare wist zij niet vast te houden. De een na laatste aflevering van Borsato’s Budget Bruiloft was gisterenavond goed voor 174.000 kijkers (3 procent marktaandeel).

RTL 5 scoorde gedurende de tweede helft van prime time beter met het door Brigdet Maasland gepresenteerde programma Hotter Than My Daughter, waar 277.000 mensen (6 procent) naar keken. Beide titels trokken lang niet genoeg kijkers voor een plek in de kijkcijfer top 25, waarvoor de drempel gisteren een half miljoen kijkers was.

Frits Sissing wint prime time

De grote winnaar op prime time was het programma Tussen Kunst en Kitsch met 1,6 miljoen kijkers (27 procent) op NPO 1. Direct erna hield Dokters van Morgen met Antoinette Hertsenberg er 654.000 (13 procent) over.

RTL 4 pakte zilver op prime time dankzij Bureau 040, dat 990.000 kijkers (17 procent) scoorde. Jamai Lomans Over Winnaars kwam aansluitend niet verder dan 580.000 kijkers (12 procent). Die slechte lead-in zorgde wederom voor de wekelijkse kijkcijferdip van Beau, die met gemak verslagen werd door Op1 (975 tegenover 662 duizend kijkers).

Verder waren Het Beste van Toppop met 707.000 kijkers (13 procent) op NPO 3 en Manchester United – PSF met 681.000 kijkers (14 procent) op SBS 6 het meest in trek.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 513.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Accountant: 345.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Hotter than my daughter: 277.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Emergence: 258.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Cowboy and Aliens: 167.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met A Dog’s Purpose: 131.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,3 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), M (916.000), RTL Boulevard (843.000), GTST (839.000), Editie NL (817.000), Sinterklaasjournaal (805.000), Tijd voor MAX (716.000) en BinnensteBuiten (615.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (975.000), Journaal laat (685.000) en Beau (662.000) het meest in trek. Hart van Nederland trok 319.000 kijkers en Shownieuws 369.000.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.256.00001. NPO1 / 24.7%
02. Tussen Kunst en Kitsch (NPO1) 1.558.00002. RTL4 / 16.7%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.409.00003. SBS6 / 10.0%
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.322.00004. NPO3 / 7.3%
05. EenVandaag (NPO1) 1.312.00005. NPO2 / 6.3%
06. Bureau 040 (RTL4) 990.00006. Vero / 4.8%
07. Op1 (NPO1) 975.00007. NET5 / 4.2%
08. M (NPO1) 916.00008. RTL5 / 3.9%
09. RTL Boulevard (RTL4) 843.00009. RTL7 / 2.8%
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 839.00010. RTL8 / 2.6%
11. Editie NL (RTL4) 817.00011. Ziggo / 1.5%
12. Sinterklaasjournaal (NPO3) 805.00012. Discov / 1.3%
13. Tijd voor MAX (NPO1) 716.00013. RTLZ / 1.0%
14. Beste van Toppop (NPO3) 707.00014. SBS9 / 0.9%
15. Journaal laat (NPO1) 685.00015. TLC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 38,3%
02. RTL Nederland 27,3%
03. Talpa TV 19,9%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen