Bibi Breijman wint Het Perfecte Plaatje: meest bekeken aflevering ooit

De kijkcijfers van maandag 21 december 2020 (SKO) – Oh Oh Cherso-bekendheid Bibi Breijman, de vriendin van zanger Waylon, heeft de meest bekeken finale van Het Perfecte Plaatje ooit gewonnen.

Bibi Breijman © William Rutten

Het afgelopen, vijfde seizoen van Het Perfecte Plaatje was vanwege de coronalockdown een enorm succes. Waar de vorige vier seizoenen gemiddeld zo’n 900.000 kijkers scoorden, zat de BN’er-fotografiewedstrijd dit jaar consequent boven de miljoengrens. De finale werd gisteren zelfs door 1,7 miljoen mensen (25 procent) bekeken.

Kijkcijferrecord

Nog nooit eerder wist Het Perfecte Plaatje zó veel kijkers te bekoren. Ter vergelijking: de finales van seizoen één tot en met vier waren goed voor respectievelijk 942.000, 1.043.000, 953.000 en 900.000 kijkers. Die series werden gewonnen door Humberto Tan, Estelle Cruijff, Patty Brard en Jamie Westland.

De finale van gisteren, tussen Bibi Breijman en Stefano Keijzers, was heer en meester op prime time. De meest bekeken alternatieven waren De Slimste Mens met bijna 1,6 miljoen kijkers (22 procent) op NPO 2 en Kerst met de Familie Meiland met 1,2 miljoen kijkers (17 procent) op SBS 6.

Vierde plek voor NPO 1

NPO 1 moet genoegen nemen met de vierde plek. Het avondvullende Knoop Gala kwam uit op 783.000 kijkers (12 procent). De andere meest bekeken titels op prime time waren de NPO 2-programma’s die na De Slimste Mens werden uitgezonden: Joris’ Kerstboom (586.000 kijkers en 10 procent) en Nieuwsuur (552.000 kijkers en 9 procent).

SBS 6 wist na de veel bekeken kerstspecial van de Meilandjes nog 543.000 kijkers (10 procent) te boeien met Uit Het Leven Gegrepen.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 8 scoorde met Christmas Cookies: 357.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met WK Darts 2021: 280.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Douane in actie: 268.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Down the road: 258.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The A-Team: 181.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Paddington 2: 112.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), Een huis vol (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Editie NL (969.000), RTL Boulevard (914.000), GTST (863.000), Zes uur nieuws (779.000) en BinnensteBuiten (615.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Beau (970.000), Op1 (841.000), Studio Sport Eredivisie (798.000), Hart van Nederland (549.000) en Shownieuws (513.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 21 procent (trok gemiddeld 3.000 kijkers minder) en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.662.00001. NPO1 / 21.2%
02. Het Perfecte Plaatje (RTL4) 1.661.00002. RTL4 / 21.2%
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.562.00003. SBS6 / 10.1%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.360.00004. NPO2 / 8.8%
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.353.00005. RTL7 / 4.6%
06. Een huis vol (NPO1) 1.322.00006. NPO3 / 4.5%
07. EenVandaag (NPO1) 1.235.00007. RTL8 / 3.9%
08. Kerst met de familie Meiland (SBS6) 1.191.00008. RTL5 / 3.8%
09. Beau (RTL4) 970.00009. Vero / 2.7%
10. Editie NL (RTL4) 969.00010. FS1 / 2.6%
11. RTL Boulevard (RTL4) 914.00011. Net5 / 2.0%
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 863.00012. FS2 / 1.4%
13. Op1 (NPO1) 841.00013. BBC / 1.2%
14. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 798.00014. SBS9 / 1.1%
15. Knoop Gala (NPO1) 783.00015. RTLZ / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 34,5%
02. RTL Nederland 34,5%
03. Talpa TV 15,9%

Wat vindt u?

Alle polls

De NPO-talkshows vertrekken uit Amsterdam. Een goede zaak?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen