Wob-verzoek Shownieuws geweigerd uit angst voor diplomatieke rel

Shownieuws heeft een Wob-verzoek gedaan bij de overheid om de kosten van een aantal staatsbezoeken te achterhalen, maar kreeg nul op rekest. Dat zei Sandra Schuurhof dinsdagavond in de showrubriek op SBS 6.

Sandra Schuurhof Beeld: Ineke Oostveen

Royaltyfan Sandra Schuurhof was benieuwd wat alle officiële uitstapjes van koning Willem-Alexander en zijn koningin Máxima precies kosten en daarom diende de redactie van Shownieuws een zogeheten Wob-verzoek in bij de overheid. Het verantwoordelijke ministerie besloot echter om de cijfers niet te verstrekken.

Diplomatieke rel

Sandra had eigenlijk wel zin in de uitkomsten van het Wob-verzoek. “Als Shownieuws hebben we een Wob-verzoek gedaan bij Buitenlandse Zaken omdat we inzicht wilden in de kosten van staatsbezoeken. Van: wat heeft het gekost? Dan gaat het bijvoorbeeld om de geschenken en de hotels. Het ging dan om de bezoeken aan het Verenigd Koninkrijk en Indonesië dit jaar.”

De overheid gaf Sandra echter nul op rekest. “Daarvan hebben ze gezegd: ‘Dat doen we niet, want als die landen die bedragen met elkaar gaan vergelijken, dan kunnen ze daar verkeerde conclusies aan verbinden.’ Bijvoorbeeld: waarom was Engeland duurder dan Estland, Letland en Litouwen? Dat weten we dus niet. Ze willen niet dat het diplomatiek gedoe gaat geven.”

Duurder

Eigenlijk kun je ook al wel een beetje aan de beelden zien welk staatsbezoek duurder was, zegt Sandra. “Bij Engeland zag je wat een waanzinnig staatsbezoek dat was en hoe ze uitpakten daar met alles. Dan denk ik wel dat dat een duurder staatsbezoek is geweest dan aan Estland, Letland en Litouwen.”

Is de overheid niet verplicht om de precieze cijfers te verstrekken? “Nou, kennelijk niet. We hebben het gewobt en ze vinden het diplomatieke belang zwaarder wegen dan ons belang.”

33 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Piet Pannelap
november 22, 2020 17:52

Vrouwtje is diep gevallen…. heel erg diep. Ooit een mokkel met toekomst. Nu een zielig zwart geverfd loeder bij een riool zendertje…

Gast
Maup Caransa
november 19, 2020 15:29

Sandra Schuurhof vroeger een leuke meid.

Gast
Smerig Zwijntje Geronimo
november 20, 2020 07:28
Antwoord op  Maup Caransa

Maup Caranse
Vroeger een leuke man, maar sinds zijn identiteit gestolen is stukken minder.

Gast
Tja
november 19, 2020 13:54

Ik vind dat zo’n lekker wijf.. Als ze mij 50 euro geeft dan doe ik het!

Gast
Tracy
november 19, 2020 07:46

Sandra wat ben jij hypocriet jaren lang samen reizen met het koningshuis
en nu de wob willen meisje als jij dat programma over ons koningshuis
niet had mogen doen was was je nooit een BN’er geweest dan was je ook
net als die SBS6 collega’s afgeserveerd en alleen maar bekend geweest
om je vrijages

Gast
Nick E
november 19, 2020 00:04

Gaat over de naar England gevluchte Prins Bernard die Holland al had opgegeven maar bij de bevrijding op een Canadese legertruck sprong en net deed of hij Nederland bevrijd had. Helaas waren velen zo ondervoed dat ze het ook nog slikten van die linkmiegel.

Gast
John
november 19, 2020 08:56
Antwoord op  Nick E

Jij was er bij??

Gast
Nick Ensch
november 19, 2020 09:10
Antwoord op  John

Hoor weleens verhalen van bekenden die vertellen over verzetshelden die vele Jod en, neergeschoten geallieerde vliegers en anderen hebben gered uit de handen van de bezetters en hun trawanten NSB’ers. Is allemaal bewezen hoor. Sommigen hebben hun leven gegeven nadat ze zijn opgepakt en gefusIeerd op vliegveld Twente. De meesten van hun zijn vrijwel onbekend gebleven maar hebben heldendaden verricht itt dit soort amorele koninklijke oplichters.

Laatst bewerkt 13 dagen geleden door Nick Ensch
Gast
Nick E
november 19, 2020 00:02

Royaltyfan dus het IQ van een doberwt. En gezien dit amorele anti-grondwettelijke instituut geen respect voor de rechten van de mens.

Gast
IngridHenk
november 18, 2020 23:54

Royaltyfan Sandra Schuurhof is alleen een fan van de Royalties als ze royalties voor krijgt

Gast
Lubach krijgt concurrentie van het NOS-Journaal
november 18, 2020 20:35

Inspirerend dat 18:10 u. Journaal van 18 november. Voetbalhooligans gearesteerd samen met complotdenker; vrouw aangereden door complotdenker; politie arresteert 2 stenengooiers en complotdenker; politie bekeurt wildplassers en complotdenker; boeren en complotdenker plakken stickers op jas journalist; politie zoekt plofkrakers en complotdenker; fietsendief en complotdenker op heterdaad betrapt; wegens corona minder arrestaties zakkenrollers en complotdenker; vrachtwagen gekanteld, chauffeur en complotdenker komen met de schrik vrij; huis en complotdenker afgebrand, politie vermoedt werk van een pyromaan;
Gaat het niet gewoon om een schaduw? Het was vandaag zonnig weer.

Gast
Smerig Zwijntje Geronimo
november 20, 2020 07:31

Hahaha

Gast
Dino-saurus
november 18, 2020 19:48

Journalistiek onderzoek met een wob-verzoek als enige basis is altijd n beetje armoedig.

Ook als het verzoek terecht geheel of gedeeltelijjk wordt afgewezen, dan is dat ook weer nieuws. Vaak met de suggestie ‘dat er dan wel iets mis móet zijn’.

Jaren geleden is in het VK een rel ontstaan vanwege het declaratiegedrag van politici. Ook in Nederland moest de onderste steen boven. De oogst: een gedeclareerde Whopper van de minister van financien. Sindsdien maken de ministeries de declaraties zelf actief openbaar. En daar maakt de redactie dan weer dankbaar gebruik van als ze effe geen zin hebben in het echte werk: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/4494246/hoekstra-declaratie-bonnetje-potje-rommeltje-snel Wat goed dat de journalistiek er bovenop zit!

Gast
S. Stokvis
november 18, 2020 19:37

Dusss… next

Gast
Henry
november 18, 2020 19:25

Lees eens het boek Oranje Zwartbroek, dan gaan jullie ogen wel open

Gast
Wiek Molenaar
november 18, 2020 17:38

Nee natuurlijk niet!!! Stelletje roddelnichten. Hou het bij shownieuws. Dat is al moeilijk genoeg voor die zg experts.

Gast
Corrie Heuckeroth
november 18, 2020 17:26

Ik wil ook weer eens lekker gewobt worden. Kan ik daarna weer in mijn blote reet de straat op rennen.

Gast
putting
november 18, 2020 17:21

Totale bullshit dit. Sommige landen hebben geen ambassades in bepaalde landen. Zijn landen dan beledigd? Nee. In diplomatieke kringen zijn de economische, politieke en geografische belangen bepalend voor hoe royaal, met welke egards en met welke vertegenwoordiging je wordt ontvangen. Hoe die verhoudingen zijn, is algemeen bekend. De kosten zijn daar een afgeleide van. Echt een drogreden deze afwijzing.

Gast
Frank Rijk
november 18, 2020 17:15

Er komt meer binnen dan dat het kost!

Gast
Smerig Zwijntje Geronimo
november 20, 2020 07:32
Antwoord op  Frank Rijk

Dat zou ik weleens onderzocht willen zien. Welke econoom wil zijn vingers hieraan branden?

Gast
Sven L.
november 18, 2020 17:08

Uitgaande staatsbezoeken zijn niet zo kostbaar als inkomende bezoeken. Het VK heeft bij dat staatsbezoek de meeste kosten gehad. Het stel logeerde nota bene op Buckingham Palace. Hooguit dat het geschenk prijzig is geweest, gezien de warme banden beide families hebben.

Gast
Mousy
november 19, 2020 10:47
Antwoord op  Sven L.

Hèhè, eindelijk iemand die het snapt.

Bovendien zou Royalty fan/expert Sandra Schuurhof dit (kosten van uitgaand Staatsbezoek) moeten weten.
Het is dus duidelijk dat ze bij Shownieuws willens en wetens wilden (gaan) rellen. Goed dat ze hun zin niet kregen.

Gast
Promo
november 18, 2020 17:00

Dat mag het klootjesvolk wel betalen maar verder gewoon bek houden en zeker niks opvragen.

Gast
John
november 19, 2020 08:59
Antwoord op  Promo

Ga lekker bij shownieuws zitten kun je ook rellen, dat was bij shownieuws ook de bedoeling!!!!

Gast
Ralf
november 18, 2020 16:54

De laatste keer dat Sandra Schuurhof werd gewopt was door Erland Galjaard. Ze hield er zijn baby aan over.

Gast
Harry :-D
november 18, 2020 16:53

Van de druppel en de gloeinde plaat

Niks nieuws onder de zon. Dit bevestigt nogmaals
wat elk weldenkend(!) mens allang wist: er spelen
veel zaken rond ons koningshuis, die het daglicht
niet kunnen verdragen. Vive la république!…

Gast
Dino-saurus
november 18, 2020 18:55
Antwoord op  Harry :-D

Want presidenten gaan niet op staatsbezoek…

Gast
Harry :-D
november 19, 2020 08:07
Antwoord op  Dino-saurus

Beste Dino,
Verdiep je eerst es in de materie… Een paar voorbeeldjes: het presidentschap is géén symbolische aangelegenheid; hij werkt hard voor z’n geld en zijn mening doet ertoe/een president wordt heel DEMOCRATISCH gekozen/een president kan worden vervangen/alleen de president en zijn gezin vangen geld, dus níet zijn hele familie (Lees: het hele kostenplaatje t.a.v. het staatshoofd gaat dus gigantisch(!!!) omlaag(!!!) …En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen, die de meerwaarde van een republiek t.o.v. ons koningshuis aantonen…

Gast
Dino-saurus
november 19, 2020 09:15
Antwoord op  Harry :-D

Dag Harry,

ik vind het geen probleem als iemand tegen het koningshuis is. Het ging mij vooral om de relatie met de verschillen in kosten van een staatsbezoek. Ik kan me voorstellen dat die verschillen er ook zijn als we een president als staatshoofd hadden gehad.

Overigens hebben sommige presidenten wel degelijk een overwegend ceremoniele functie. Van grote landen (Duitsland) maar ook van kleine landen (Oostenrijk).

Gast
123
november 18, 2020 16:42

Volgens mij mag je WOB-verzoek niet weigeren. Maar goed, als ze dat wel hadden ingewilligd , dan had je waarschijnlijk allemaal zwarte vlakken gezien. 😅

Gast
Dino-saurus
november 18, 2020 18:56
Antwoord op  123

Art. 10 en 11 Wob.

Gast
Wyatt
november 18, 2020 16:36

SBS journalistiek laten ze zich maar richten op nieuws uit de provincie ofzo misschien komen de Hart van NL/Shownieuws kijkers dan terug.

Gast
Ernestine
november 18, 2020 17:37
Antwoord op  Wyatt

Sandra wil serieus genomen worden maar dat gaat je niet lukken als je bij zo’n ranzig programma werkt! Informatie inwinnen en dan doorspelen aan de foute 3 eenheid die toevallig alle3 ook nog hoofdredacteur zijn van niet al te betrouwbare blaadjes!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen