RTL-journaliste klaagt over lange persco’s: ‘Blijf dan lekker thuis’

RTL Nieuws-journaliste Marieke van de Zilver vindt het vervelend dat de coronapersconferenties zo lang duren. Ze kreeg tijdens de persco van gisteren op een gegeven moment gewoon honger, vertelde ze ’s avonds bij Beau.

Marieke van de Zilver Beeld: Beau

De persconferentie van Mark Rutte en Hugo de Jonge duurde gisteren een klein uur. Steevast zijn eerst de heren aan het woord en daarna mogen de journalisten, waaronder Marieke van de Zilver, vragen stellen. Het mag van Marieke allemaal wel wat korter; zij heeft tegen acht uur vooral zin om te gaan eten, klaagde ze in de talkshow van Beau van Erven Dorens.

Marieke verveelt zich

Marieke verveelde zich behoorlijk. “De persconferentie was echt vijftig minuten bezig en ik zat al te denken: ik wil zo graag gaan eten, ik heb honger. In één keer kwam minister De Jonge hiermee en ik dacht: hé, toch nog even een lichtpuntje”, zegt ze, wijzend op de aankondiging van experimenten met grootschalig testen.

De coronapersco’s zijn ook altijd zo eentonig, vindt Marieke. “Er zijn heel veel dingen daar precies hetzelfde altijd. Rutte is altijd als eerst aan het woord, dan komt De Jonge, De Jonge heeft áltijd kleurige schoenen aan behálve op persconferenties en – je ziet het nooit op tv, maar dat zie ik wel – als het echt heel lang gaat duren, dan heeft Rutte er genoeg van en dan gaat hij op de klok staan kijken.”

Verwant met Rutte

De tv-journaliste voelt zich een beetje verwant met minister-president Mark Rutte, want hij verveelt zich ook altijd een beetje als de coronapersco’s lang duren, viel haar op. “Ik heb wel eens een persconferentie gehad dat hij om de twee minuten op de klok stond te kijken.”

“Ik had het er vandaag met een collega over en die vertelde mij na de persconferentie: ‘Weet je wanneer Rutte voor het eerst op de klok ging kijken?’ Toen ík de vragen ging stellen. Ha ha.”

Beau: “Oh, dat is pijnlijk.” Marieke: “Ja.”

Ontslaan

Het is maar goed dat Marieke van de Zilver niet voor Story-baas Guido den Aantrekker werkt, want hij had haar direct op straat gezet. “‘Ik wilde zo graag gaan eten, had honger’. Dixit dit kennelijke talent van RTL Nieuws in Beau, qua dat de persco lang duurde. Als ze bij mij had gewerkt, had ze voortaan de hele dag kunnen gaan eten.”

“Journalistiek in 2020”, verzucht Guido.

52 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Ruud
november 19, 2020 22:02

Ze bewijst dat ze niet capabel is voor dit werk. Guido zou haar terecht hebben ontslagen. Of laat haar voortaan alleen koffie rondbrengen op kantoor.

Gast
Ellert
november 19, 2020 09:28

Prinsesje op de erwt. Alsof niemand honger op zijn werk krijgt.

Gast
Nick E
november 19, 2020 00:11

Lol de ”journalistiek” in Nederland bestaat uit het bevestigen en gelijkgeven van politici zoals pinokkio Rutte en ex leerkracht basisonderwijs de Jonghe. Er worden geen doortastende vragen gesteld als ”waarom laat u de horeca barsten voor een virus met een mortaliteitspercentage van 0.13?” of ”hebben jullie weleens serieus naar de negatieve gevolgen gekeken van de corona maatregelen?”

Laatst bewerkt 16 dagen geleden door Nick E
Gast
Nick E
november 19, 2020 00:07

Ik zag haar gisteren wiebelen op haar stoel. Ik dacht die heeft ADHD … of iets in haar poes..

Laatst bewerkt 16 dagen geleden door Nick E
Gast
Smerig Zwijntje Geronimo
november 18, 2020 20:38

Stel eens kritische vragen aan die pathen, domme doos.

Gast
anoniem
november 18, 2020 17:15

Soms vind ik de persco’s een beetje gaan lijken op verkiezingspropaganda..
Kijk hoe goed we de touwtjes in handen hebben!
Ik heb ze allemaal bekeken, behalve die van deze week.
En als ik even online zoek, weet ik ook wat er besloten is…
Desalniettemin zou ik het zelf vast niet beter doen.. :-)

Gast
Rutte
november 18, 2020 22:50
Antwoord op  anoniem

Lees eens je zinnen door, je hebt ze allemaal bekeken, behalve van deze weer. Dat lijkt mij dus niet allemaal. Wat kunnen mensen nutteloos typen.

Gast
anoniem
november 19, 2020 08:35
Antwoord op  Rutte

Allemaal foutloos getypt, op een klein vergissinkje na.. :-)

Gast
jmp
november 18, 2020 16:17

ooh! Komt het daardoor dat ze steevast de meest oliedomme vragen stelt.

Gast
anonymous
november 18, 2020 15:32

Haar gezicht ziet er uit of ze anorexia heeft, zo’n honger zal zij dus niet hebben

Gast
What
november 18, 2020 14:59

Ik zei het gisteren al in de comments op het bericht over het interview met Obama en ik zeg het opnieuw:

Journalistiek is dood en zal de komende jaren door zelfcensuur, deugen, gebrekkige budgetten, talentloze journalisten en het doordrukken van politieke kleur van deze zelfde talentloze journalisten alleen maar verder doodgaan.

Gast
Eugene Kleefpamper
november 18, 2020 16:59
Antwoord op  What

Helemaal eens! Journalistiek is een bedenkelijke term geworden. En daar hebben de “journalisten” het helemaal zelf naar gemaakt. Maar helaas blijft die bord voorlopig nog wel voor hun kop hangen.

Gast
Guttegut
november 18, 2020 14:54

Heeft iemand wel is opgelet wat voor niveau vragen er door deze schoolkrant journalisten worden gesteld bij de persco’s??? Het is tenenkrommend treurig!!

Gast
Midi
november 18, 2020 16:33
Antwoord op  Guttegut

Als u het journaille zo de maat neemt, let er dan ook zelf op dat u foutloos Nederlands schrijft.

Gast
Smerig Zwijntje Geronimo
november 19, 2020 19:17
Antwoord op  Midi

Taalnazi

Gast
Promo
november 18, 2020 14:47

Laatste nieuws: er gaan geruchten op het Binnenhof dat clownsneuzen en hoedjes van aluminiumfolie op 1 januari verplicht worden. Van beiden is namelijk aangetoond dat ze net zo goed werken tegen Covid-19 als niet-medische mondkapjes.

Gast
Bennie
november 18, 2020 14:43

Als die persconferenties zo eentonig zijn: ga er dan niet heen. Je kunt alles toch live volgen en alle informatie is toch al vooraf bekend bij RTL, NOS, AD, Telegraaf, etc.

Omgekeerd ook een puntje van kritiek richting RTL wat ze met die voorgekookte informatie doen: niet zelden zie ik RTL-journalisten in journaals of talkshows waarin ze komen ‘duiden’ wat het Kabinet allemaal heeft beslist en besloten. Het lijkt soms net alsof de communicatie-medewerker aan het woord is. De lastige afwegingen van de beleidsbepalers, ik hoor ze allemaal voorbij komen met zinnetjes als ‘waar het Kabinet heel erg mee zit is…’ en ‘het is natuurlijk ook heel moeilijk voor de minister om..’

Een nog grotere ergernis: journalisten die tweets plaatsen met (bijvoorbeeld) ‘de persconferentie staat op het punt van beginnen’.

Eigenlijk heeft Rutte de pers behoorlijk in zijn zak zitten. Ze krijgen geregeld een gratis brokje, vertalen dit ook nog keurig naar het publiek en de persconferenties duren zo lang dat de kijker allang is afgehaakt wanneer de vragen worden gesteld. Die vragen zijn dan ook nog eens niet heel scherp, want naar goed journalistiek gebruik worden de échte vragen bewaard voor na de persconferentie.

Het is een heel gevoelig onderwerp, maar de afstand tussen parlementaire pers en beleidsbepalers is niet groot genoeg. De woordvoerders, communicatiestrategen en spindoctors zijn te bepalend geworden en opereren te dicht op de journalistiek.

Gast
Piet Grijs
november 18, 2020 14:39

De 1e keer heb ik de persco live gevolgd, dat was in maart. De infantiele toon die Rutte toen al bezigde tegen de kijkers, maakte dat ik er gelijk genoeg van had. Ik lees wel in de media welke onzinnige vrijheidsberovende maatregelen het debiele duo Rutte/De Jonghe nu weer hebben bedacht.

Gast
Huismaker
november 18, 2020 14:38

“Samen”, “samen”, “samen”…
Nee Jullie ! Met je nepnieuws over mondkapjes. Dan weer niet en dan weer wel.
Jullie weten totaal niet wat jullie moeten doen. Dan weer RIVM, dan weer WHO.
Dan Wiebes (vvd) met zijn “Als bedrijven nu failliet gaan is het hun eigen schuld”
Jullie worden totaal niet serieus genomen.
En de peilingen van het mediakartel over deze coalitie ? NEPNIEUWS !
Maart 2021. Ondanks alle steun van het mediakartel.
“Samen” …. tuurlijk. Dream-on.

Gast
Donald Dumped
november 18, 2020 14:59
Antwoord op  Huismaker

In peilingen VVD veruit de grootste, Huismaker…

Gast
Maup Caransa
november 18, 2020 15:00
Antwoord op  Huismaker

Daar is het mediakartel van een viruswaanzinnige weer.

Gast
Maup Caransa
november 18, 2020 15:02
Antwoord op  Huismaker
Gast
Donald Dumped
november 18, 2020 15:15
Antwoord op  Maup Caransa

Aaii! FvD krijgt rake klappen
Daar blijft niet veel van over in maart…

Gast
Maup Caransa
november 18, 2020 15:19
Antwoord op  Donald Dumped

De enige die zakt rode pijl naar onder.
Alle peilingen.
De Peilingwijzer combineert de peilingen voor de Tweede Kamer van I&O Research, Ipsos EenVandaag en Kantar.

Laatst bewerkt 16 dagen geleden door Maup Caransa
Gast
Maup Caransa
november 18, 2020 15:03
Antwoord op  Huismaker

VVD tot 45 zetels. link komt er aan.

Gast
Midi
november 18, 2020 15:54
Antwoord op  Huismaker

Je kunt van Rutte zeggen wat je wil, maar er zit in ieder geval samenhang in zijn verhalen. Daar kunt u nog wat van leren, meneer Huismaker!

Gast
Garry glamour
november 18, 2020 14:24

Eet voor de persconferentie , en anders zet die nieuwe verslaggever op haar plek , die kakkerd met die verschrikkelijke rrrr .

Gast
Zomaar een persoon
november 18, 2020 14:21

Ze ziet er inderdaad niet uit alsof ze heel veel eet. Vaak lange dagen zeker, of gewoon iets wat ze van zichzelf al heeft.

Gast
By the way
november 18, 2020 14:04

Wat een onzin artikel. Die persconferenties kunnen overigens ook wel een stuk korter hoor. Vooral de vragen vanuit het journaille bevatten nogal wat herhaling… En de mededelingen vanuit de regering kunnen wel wat beknopter.

Gast
Vin Benzine
november 18, 2020 14:02

Mens, ga naar huis, ga koken.
Domme kudt.

Gast
Luister
november 18, 2020 14:01

Dom gelul van die trien.
Ze weet het toch van die vorige keren. Je kunt toch wel van te voren eten, anders neem je toch een krentenbol mee?

Gast
Maup Caransa
november 18, 2020 13:52

Drie maanden cel geëist voor bedreigen Tweede Kamerlid Omtzigt, ook door zo’n complotgek.

Gast
Nick E
november 19, 2020 00:14
Antwoord op  Maup Caransa

Verschrikkelijk ja ”bedreigen” lees een oprecht bezorgde burger die zijn twijvels duidelijk kenbaar maakt aan een draaiend corrupte CDA politicus. Sja met een turkse vrouw..

Gast
Alain
november 18, 2020 13:47

Eens met Guido. Wat een zeldzame tuttebel is zij, zeg

Gast
Jaapww
november 18, 2020 13:44

Domme opmerking van een simpele vrouw.

Gast
Harrie
november 18, 2020 13:30

Ik zou haar gewoon doen.
En dat van die politiek kan ik haar wel vergeven want iedereen maakt fouten. Ze kan bij mij in de keuken komen staan. Kan ze mooi me moeder helpen

Gast
Mmmm
november 18, 2020 13:29

Mmmmmm van Marieke. Betere Haagse duiders kun je niet hebben.

Gast
Ron
november 18, 2020 13:28

Die persco’s slaan nergens meer op en kijk ze dan ook steevast niet meer. Doe het gewoon in een persbericht wat je te melden hebt, dat komt even goed wel bij iedereen binnen i.p.v. van weer zo’n megalomane persco. Bovendien is bijna 24 uur van te voren alles al uitgelekt wat er verteld gaat worden. Kunnen de TV zenders gewoon hun normale programmering houden.

Laatst bewerkt 16 dagen geleden door Ron
Gast
tja
november 18, 2020 13:41
Antwoord op  Ron

Meis wat goééééd

Gast
MolTalk
november 18, 2020 13:16

Valt me op dat er altijd van die naïeve poppetjes op politiek gezet worden bij RTL, maar ook die Charlotte van SBS. Denken de hoofdredacteuren dan soms dat de heren politici meer loslaten?

Gast
Zomaar een persoon
november 18, 2020 14:19
Antwoord op  MolTalk

Die doen overtuigend alsof, maar zijn het niet. Werkt prima.

Gast
Albert Verhinderd
november 18, 2020 13:15

Misschien moet ze bij Boulevard gaan werken, lekker korte onderwerpen, geen inhoud.

Gast
Kaaskijker
november 18, 2020 13:10

Het is haar beroep om daar te zijn. Een prachtig beroep waarvoor ze niet bij midden in de nacht en bij vorst aan de snelweg of spoorrails hoeft te werken.

Gast
Penthouse Gold TV kijker
november 18, 2020 13:10

Wel een lekker wijf. Misschien toch is ander soort tv programma’s proberen.
En best wel begrijpelijk want die Hugo de Jonge heeft een hoop woorden nodig om weinig te vertellen.
Maar ja de wereld moet veranderen en Hugo is de perfecte usefull idiot hiervoor.
En de media slikt het allemaal als zoete koek.

Gast
Maup Caransa
november 18, 2020 13:14

Weer iemand met waanbeelden.

Gast
Penthouse Gold TV kijker
november 18, 2020 13:25
Antwoord op  Maup Caransa

Toch fijn dat Hugo de Jonge zijn ambtenaren zoals Maup Caransa inzet om de zaak nog enigszins te redden.
Wel buiten lunch-en thee pauze aan je echte werk gaan. Er moeten dadelijk mensen overtuigd worden om gif in te laten spuiten. Waarvan we niet weren wat de lange termijn gevolgen hiervan zijn.

Gast
Maup Caransa
november 18, 2020 13:37

Het is wat met jullie leven in een paranoïde waanwereld.

Gast
Maup Caransa
november 18, 2020 13:09

Fred van Leer kneust ribben bij poging overval, RTL.

Gast
Sander
november 18, 2020 13:33
Antwoord op  Maup Caransa

Ow nee? Heeft RTL hem overvallen, wat erg!

Gast
Maup Caransa
november 18, 2020 13:39
Antwoord op  Sander

Even geduld komt hier zo op MC.

Gast
Buurvrouw van Laura herself
november 18, 2020 13:04

Wat werken er toch domme mensen bij RTL Z. Er kijkt ook geen drol meer naar!

Gast
Koen
november 18, 2020 13:03

ik vond haar vooral luidruchtig, alsof spontaan mijn volumeknop met 10 stappen omhoog ging als zij aan het woord was.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen