Minst bekeken RTL 4-finale Holland’s Got Talent ooit

De kijkcijfers van zaterdag 31 oktober 2020 (SKO)

Holland's Got Talent Foto: RTL

De finale van het elfde seizoen van Holland’s Got Talent trok zaterdagavond bijna 1,4 miljoen kijkers (21 procent). Daarmee is het, ondanks de coronacrisis, de minst bekeken slotuitzending van het programma ooit op RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek.

De hoogtijdagen van Holland’s Got Talent liggen al ver achter ons. Toen het programma nog een echt kijkcijferkanon was, keken er twee jaar op rij meer dan 2,5 miljoen naar het programma van Humberto Tan.

De talentenjacht is sinds het derde seizoen in 2010 te zien op RTL 4. De finales van seizoen drie tot en met tien scoorden 2,6 miljoen, 2,5 miljoen, 1,9 miljoen, 2,4 miljoen, 1,8 miljoen, 2,0 miljoen, 1,6 miljoen en 1,5 miljoen kijkers.

De eerste twee seizoenen van Holland’s Got Talent waren bij SBS 6 te zien. De finales waren toen goed voor 1,0 en 1,1 miljoen kijkers.

Holland’s Got Talent is gewonnen door de 16 en 17-jarige dansers Tommy en Rowan. Ze kregen de felbegeerde hoofdprijs uitgereikt: een cheque ter waarde van maar liefst 50.000 euro.

Direct na de finale wist het programma Geubels en de Hollanders 910.000 kijkers (16 procent) te bekoren.

Niet RTL 4, maar NPO 1 was de winnaar op prime time dankzij de 1,4 miljoen kijkers (25 procent) voor Even Tot Hier. Kamp van Koningsbrugge, de opvolger van Wie is de Mol, begon daarvoor met 1,2 miljoen kijkers (18 procent).

Het brons op prime time is voor NPO 2, dat met Eva Jinek in Sterren op het Doek 1 miljoen kijkers (16 procent) neerzette. Daarmee heeft ze bíjna een kijkcijferrecord verbroken, waarover in het volgende artikel meer.

SBS 6 is volledig ingestort nu er een film wordt uitgezonden op zaterdagavond in plaats van Ik Hou Van Holland. Going in Style kwam niet verder dan 407.000 kijkers (6 procent). Bingo! De 100.000 Euro Quiz trok erna 618.000 kijkers (11 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Morden I Sandhamn: 396.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Halloween: 246.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Private Eyes: 238.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI NY: 190.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Helden van hier: 186.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts European Championship: 133.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (922.000), Editie NL (823.000), Zes uur nieuws (676.000) en Heel Holland Bakt Kids (643.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Hart van Nederland (543.000), de Trump Show (418.000) en Shownieuws (413.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.274.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.437.000
03. Even tot hier (NPO1) 1.430.000
04. Holland’s Got Talent (RTL4) 1.362.000
05. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.357.000

06. Half acht nieuws (RTL4) 1.247.000
07. Kassa (NPO1) 1.224.000
08. EenVandaag (NPO1) 1.164.000
09. Kamp van Koningsbrugge (NPO1) 1.153.000
10. Sterren op het Doek (NPO2) 1.033.000

 


11. RTL Boulevard (RTL4) 922.000
12. Geubels en de Hollanders (RTL4) 910.000
13. Editie NL (RTL4) 823.000
14. Zes uur nieuws (RTL4) 676.000
15. Heel Holland Bakt Kids (NPO3) 643.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.0%
2. RTL4 / 17.5%
3. SBS6 / 9.3%
4. NPO2 / 7.3%
5. NPO3 / 5.2%

6. Vero / 3.2%
7. RTL8 / 3.0%
8. FS2 / 2.8%
9. NET5 / 2.6%
10. FS1 / 2.6%

 


11. RTL5 / 2.5%
12. RTL7 / 2.0%
13. Discov / 1.4%
14. RTLZ / 1.3%
15. Comedy / 1.2%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,5%
2. RTL Nederland 25,0%
3. Talpa TV 15,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

82 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Tobias
november 2, 2020 07:16

Wat zat Angela Groothuizen zich met haar gejank aan te stellen bij HGT. Dat sloeg echt helemaal nergens op. Of is ze psychisch niet helemaal meer in orde?

Gast
J
november 1, 2020 23:16

Olcay Gulsen gaat Gestalkt presenteren op SBS6. Wat een giller!

Gast
J
november 1, 2020 19:11

Tweede reeks van Zeeman Confronteert bij RTL5 gaat over Huurbazen & Beunhazen
https://bluecirclecasting.nl/programma/zeeman-confronteert-huurbazen-beunhazen

Gast
Bart
november 1, 2020 15:43

Reaguurders die op zondag voor 111.00h op de site van MC hun plasje doen hebben geen leven……

Gast
aef
november 1, 2020 15:34

Hoge score voor RTL Boulevard op de zaterdag!

Gast
Ben
november 1, 2020 14:28

Er is inmiddels een nieuwe wijze van vaststellen van kijkcijfers.
Zappers worden ook meegenomen in de telling.
Bij reclame zappen mensen en komen dan per ongeluk bij v kotsbruggeuit!! Dit houd je maar een paar sec tot hooguit een min vol.
En bingo!!!
Helaas voor de npo weten reclamemakers dit ook.
En ondanks de “hoge cijfers” wil nagenoeg niemand reclame betalen.
Of tegen zeer gereduceerde prijzen. Vandaar dat er steeds meer van ons geld naar de noordkoreanen gaat. Triest en ronduit schandalig.

Gast
Ben
november 1, 2020 14:24

Nu pedopaultje weg is gevlucht komt t snel weer goed.
Jeroen v kotsbrugge had in werkelijkheid nog geen 150.000 kijkers.
Na 10 min waren meer dan de helft vd kijkers al weer verdwenen.
Ook dit engerdje is op zijn bek gegaan bij de commercie.
Inhoudsloze en kritiekloze lieden vluchten dan snel weer naar de noordkoreaanse omroep. Die “zorgt” wel voor kijkcijfers.

Gast
Dorine
november 1, 2020 14:04

Het was een prachtige finale met fanalisten die op hoog nivo presteerden. Echt de moeite waard om terug te kijken !!!
De dansende winnaars waren super, maar het konden allemaal winnaars zijn. Topnivo!!
Ook de presentatie van Humberto was heel aangenaam om naar te kijken. Zo ook de jury waren inhoudelijk en jureerde met oprechte waardering met ook onderling een prettige sfeer!!
De documentaire over Trump was ook bijzonder interessant en pijnlijk duidelijk waar deze man in staat is.

Gast
Onze Held Geert
november 1, 2020 14:00

Voor alle zielige sneuneuzen hier die Koningsbrugge afzeiken…
Het zal jullie goed doen om zelf een dag mee te tijgeren.
Ik vind het wel een familie programma… kan de verwende luie jeugd zien dat je wereld kan redden met doorzettingskracht en niet met een iphone.
Eindelijk wat fatsoenlijks op de zaterdagavond.
Eus met zn schilderprogramma ook prima te volgen , lekker geen reclame troep.
Heerlijk, wat een fijne tv avond.

Gast
Wanny
november 1, 2020 13:34

Kamp is een typisch NPO 3 programma.

En waarom niet gewoon Kamp Waes uitgezonden? Stuk goedkoper en Tom Waes is geknipt voor dit soort programma’s.

Gast
Bastiaan
november 1, 2020 13:30

uitgemolken programma’s!

Gast
Chil Persoon
november 1, 2020 13:29

Gwendolyn
zo 01 nov 2020 om 11:40

Bente!. Zo heet die muts van de VVD ook.

Gast
🗣wordt snel verwijderd...
november 1, 2020 13:20

@Bente 8:11, zo selectief is dat niet; 2015 was het laatste jaar dat 31 oktober op zaterdag viel…….

Gast
JobF
november 1, 2020 12:56

Al wordt UFC ook live uitgezonden op kijk.nl dus er komt nog wat bij. Ik denk dat daar ongeveer even veel wordt gekeken als tv. Misschien nog wel meer. Dan ziet je op een kleine 100k mensen die naar UFC kijken normaal gesproken met uitschieters naar boven bij grote gevechten.

Gast
JobF
november 1, 2020 12:53

Weet iemand wanneer het contract met de UFC afloopt bij Talpa? Glory contract liep nog tot zomer 2021 maar is afgelopen zomer al verbroken door chaos bij glory. UFC wordt nu al maanden uitgezonden op SBS 9 elke zaterdag op zondag nacht. Gisteren tussen 00:00-03:00. De kijkcijfers zijn voor de nacht op SBS 9 geen eens dramatisch (tussen de 10.000 en 40.000, 2/3% marktaandeel) maar ik denk niet dat Talpa hiervoor de UFC rechten heeft gekocht.

Gast
G
november 1, 2020 12:52

Pro RTL uitgeraasd!

Eindelijk is de rust terug op MC

Gast
Sabine
november 1, 2020 12:40

Genoten van Sterren op het doek en Even tot hier! :)

Gast
Komt RTL in Koreaanse handen?
november 1, 2020 12:18

Leuk al die karaoke shows met een jury.

Gast
NPO verpulvert de Pulpa en RTL rommel op zaterdag met veel gemak.
november 1, 2020 11:54

Even tot hier had een redelijk begin maar gaat nog verder groeien.

Prima cijfers voor de NPO.

Gast
Gwendolyn
november 1, 2020 11:40

Ik vind Bente best een leuke naam.

Gast
Petra Pruimedant
november 1, 2020 11:32

Die van Koningsbrugge komt onderhand echt zoooooo m’n strot uit! Voor welke omroep/zender werkt die kwijlebabbel eigenlijk NIET??? Wat ‘n arremoede!

Gast
Galjaard
november 1, 2020 11:14

Had er bij RTL al geen verstand van en nu bij Talpa lukt alleen HvN nog.

Gast
Chil Persoon
november 1, 2020 10:57

Chelsey
zo 01 nov 2020 om 10:49

Jammer, eens was het een en al kwaliteit. Sinds Galjaard weg is gaat het hard achteruit.

Gast
G
november 1, 2020 10:54

zo 01 nov 2020 om 10:42

Je ben een geboren leugenaar of zie je werkelijk spoken!

Beide is triest!

Gast
Chelsey
november 1, 2020 10:49

Hoog tijd dus voor nóg een variant op Noord Koreaans televisieformat TMS met rtL kleuter Loretta schrijver als presentatrice dan maar? Het enige dat Peppi van der Vorst heeft gepresteerd is het scoren met uiterst kinderachtige én goedkope kleuter formats uit het buitenland! Ondertussen gaan de cijfertjes tegen beter weten in langzaam maar gestaag gewoon achteruit en verliest rtL-Nederland terrein in het Nederlandse Medialandschap!

Gast
Ron
november 1, 2020 10:46

Weer van die winnaars in HGT met een pathetisch verhaal achter hun act. Vorig jaar ook al zo’n dance act die won, nu weer. Ik vond dat Poppetje van Papier en dat meisje met die hondjes origineler dan die dance act. Wat een deceptie.

Gast
Bente
november 1, 2020 10:42

@G 10:24: Volgens mij zie jij spoken. Ik heb alleen de naam Bente gebruikt, dat is mijn voornaam, daarna zijn anderen mijn naam ook gaan gebruiken.

Waarom maak jij je er zo druk over welke namen mensen op een anonieme website gebruiken?

Gast
John himself
november 1, 2020 10:26

Hart van Nederland 543.000 kijkers
En dat is dan je best scorende programma
Daaaag Talpa

Gast
Paula V
november 1, 2020 10:25

Talpa met geen een programma in de Top 15
Vooral doorgaan John!

Gast
G
november 1, 2020 10:24

zo 01 nov 2020 om 10:01

Deze morgen heb je dus 3 namen misbruikt. Wees er trots op!

N… V…. zo 01 nov 2020 om 8:06 en zo 01 nov 2020 om 8:59
Bente: ontelbaar
G: zo 01 nov 2020 om 10:01

Zeer origineel ook! Triest

Gast
Greet
november 1, 2020 10:23

Gewoon mooie cijfers voor RTL en NPO
Over Talpa hebben we t maar niet, maar nee MC moet een negatieve kop plaatsen boven dit bericht!
Hoeveel zou John schuiven voor zulke berichten?

Gast
Feitje
november 1, 2020 10:22

Misschien dat hgt weer terug kan naar SBS. Daar gaat de champagne los bij zulke cijfers

Gast
Tim
november 1, 2020 10:21

Haha SBS6. …..nou Daaaaag Talpa!

Gast
Yo
november 1, 2020 10:17

Wat een negatieve kop boven dit bericht, zijn gewoon mooie cijfers voor RTL4
Maar ja de propaganda machine van Talpa moet draaien he

Gast
G
november 1, 2020 10:01

Ik ben ook Bente

Gast
G
november 1, 2020 09:57

zo 01 nov 2020 om 9:44

Tegen jezelf praten is …………..

Advies: ga hulp zoeken!

Gast
Lau
november 1, 2020 09:53

Stom dat SBS de concurrent zoveel mogelijkheden geeft. Een herhaling van IHVH had met gemak veel kijkers kunnen halen, waardoor HGT wellicht wel rond het miljoen was gebleven.

Gast
Chil Persoon
november 1, 2020 09:49

Triest

Van de 43 posten zijn er ruim 20 van Bente!

Gast
Fuck the system
november 1, 2020 09:49

Zeer terechte winnaars, deze jongens zijn steengoed!

Gast
Help
november 1, 2020 09:46

En de rest (overige miljoenen) zat op Netflix/Youtube

Gast
Bente
november 1, 2020 09:44

zo 01 nov 2020 om 9:41

Haha, tegen jou natuurlijk! Volgens jou kun je beter buiten de top 10 vallen dan onderin de top 10 te staan! Want als je buiten de top 10 valt doet het er allemaal niet meer toe! Hahaha!

Gast
Bente
november 1, 2020 09:41

zo 01 nov 2020 om 9:39

Tegen wie klets je nu weer!

Gast
Bente
november 1, 2020 09:39

zo 01 nov 2020 om 9:38

Haha, nee, het is geen top 10 zender omdat ze nog slechter scoren! Ga je nu oorzaak en gevolg omdraaien?

Gast
Bente
november 1, 2020 09:38

zo 01 nov 2020 om 9:35

Correctie

SBS9 is geen top tienzender net als RTLZ

Gast
Bente
november 1, 2020 09:35

SBS 9 scoorde met Bring It On: 53.000 kijkers.

Wat slecht!

Gast
Chil Persoon
november 1, 2020 09:32

RTL 8 scoorde met CSI NY: 190.000 kijkers,
RTL 5 scoorde met Helden van hier: 186.000 kijkers,
RTL 7 scoorde met Darts European Championship: 133.000 kijkers.

Wat slecht!

Gast
F
november 1, 2020 09:29

zo 01 nov 2020 om 8:59

Heb je het tegen jezelf, naamjatter!

Gast
Tv junkie xl
november 1, 2020 09:17

@ Bart oproep voor nieuw seizoen HGT is al gedaan. Programma scoort nog prima, want gisteren hebben meer dan 2,5 miljoen mensen in ieder geval een stuk van het programma gezien. Npo2 trekt door Sterren op het Doek wel kijkers weg bij HGT en dat komt door gast Eva Jinek. Anders had HGT er waarschijnlijk nog 300 a 400 kijkers bij gehad. Kamp Koningsbrugge is niet echt concurrentie. Zal ook onder miljoen zakken komende weken. Volgende week Chantal versus Wendy. Ik denk zomaar dat Wendy goed kan gaan scoren op zaterdagavond met dat candid programma.

Gast
Bente
november 1, 2020 09:09

zo 01 nov 2020 om 9:06

Doe de groeten aan: zo 01 nov 2020 om 8:06

Slapen doen we in bed!

Gast
Bart
november 1, 2020 09:08

HGT toch nog wel boven het miljoen maar het programma is wel een beetje klaar. Men heeft het wel zo’n beetje gezien. Geld eigenlijk ook voor de The Voice. Het kan geen kwaad om daar even een paar jaar mee te stoppen. Het vervelende voor RTL is dat als ze dat doen SBS het gelijkt wegkaapt. Al denk ik dat als RTL in de en later stadium er een andere talentenjacht tegenover zet ze dit best eens zouden kunnen winnen van De Voice als dit dan bij SBS in het schema staat. Een nieuwe versie van X Factor (gemaakt met een groot budget en alles er op en er aan zoals rond 2008) kan bijvoorbeeld wel werken.

Kamp van Koningsbrugge, goed programma. Kan het op NPO1, ja maar zolang de NPO dat doelgroep denken blijft hanteren past het beter op NPO3. De Nederlandse versie haalt het niet bij de Belgische versie Kamp Waes. Daar werd het programma ook op de hoofdzender EEN uitgezonden. Past het bij de zaterdagavond en is het een waardige opvolger van Wie is de Mol? Nee, dit had beter op een andere avond gestaan. Hunted had op zaterdagavond NPO1 moeten staan. Of nog beter, eindelijk eens een Nederlandse versie van The Amazing race!

Het programma Kamp van Koningsbrugge had beter gepast bij RTL4. Dan met Ewout Genemans als presentator. (Kamp Genemans) Ze vonden het te duur en weer een flut onderzoekje wees uit dat de RTL kijker niet warm loopt voor een programma als dit. Onderzoek waarschijnlijk weer gedaan onder mensen die nooit het origineel Kanp Waes hebben gezien. Ik denk dat het wel goed zou zijn bekeken op RTL4 op bijvoorbeeld de zondag of maandag avond. Alweer een gemiste kans!

Kandidaten oproep van Help mijn man is klusser loopt weer op volle toeren. Dit programma en presentator John Williams is ook wel klaar. Zou dom zijn om dit weer op de donderdagavond te zetten (anderhalf uur lang) in het nieuwe jaar.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen