Martijn Krabbé’s Kopen Zonder Kijken houdt huizenhoge score vast

De kijkcijfers van maandag 23 november 2020 (SKO) – De door Martijn Krabbé gepresenteerde én geproduceerde woonshow Kopen Zonder Kijken blijft een enorme hit op RTL 4. Het is dé publiekstrekker van de televisiedinsdag.

Martijn Krabbé Beeld: RTL

Kopen Zonder Kijken zit enorm in de lift sinds Chateau Meiland twee weken geleden afzwaaide op de maandagavond: veel SBS 6-kijkers verhuisden naar RTL 4. Met een torenhoge 1,7 miljoen kijkers zette het woonprogramma vorig week een kijkcijferrecord neer en daar gaat het programma deze week bijna wéér overheen.

Met bijna 1,7 miljoen kijkers (26 procent marktaandeel) was Kopen Zonder Kijken wederom heer en meester van de televisiedinsdag. Zij zagen hoe bouwdeskundige Bob Sikkes een jaren 30-pand in Wassenaar met het grootste gemak omtoverde tot een prachtig familiehuis. Het huis van vier ton moest wel voor twee ton verbouwd worden.

SBS 6 nummer vijf

Concurrent NPO 1 deed het nog heel aardig met de combinatie Radar en Spoorloos, goed voor 1,3 miljoen kijkers (19 en 23 procent). Het brons is voor NPO 3, dat met Hunted 878.000 kijkers (13 procent) scoorde. Verder was Veronica Inside het meest in trek met 564.000 kijkers (9 procent).

SBS 6 stelt zonder Chateau Meiland behoorlijk teleur. De zender was de nummer vijf op prime time. Gordon deed het met 100 Jaar Jong nog aardig – daar keken 558.000 mensen (8 procent) naar – maar Alle Hens Aan Dek kwam aansluitend niet verder dan 306.000 kijkers (5 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met 100 Jaar Jong: 558.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Harry Potter Deathly Hallows 1: 499.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 496.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met In Overtreding: 208.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Grand Slam of Darts: 177.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Moordvrouw: 98.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Half acht nieuws (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), M (996.000), Sinterklaasjournaal (981.000), RTL Boulevard (923.000), Editie NL (914.000), GTST (872.000) en Tijd voor MAX (758.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (977.000), Beau (904.000) en Journaal laat (701.000) het meest in trek. Hart van Nederland trok 457.000 kijkers en Shownieuws 268.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 21 procent en SBS 6 brons met 7 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.484.00001. NPO1 / 25.0%
02. Kopen zonder kijken (RTL4) 1.692.00002. RTL4 / 20.8%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.454.00003. SBS6 / 7.2%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.408.00004. NET5 / 7.0%
05. Spoorloos (NPO1) 1.347.00005. NPO3 / 6.5%
06. EenVandaag (NPO1) 1.270.00006. NPO2 / 5.8%
07. Radar (NPO1) 1.269.00007. Vero / 5.3%
08. M (NPO1) 996.00008. RTL7 / 3.0%
09. Sinterklaasjournaal (NPO3) 981.00009. RTL5 / 2.8%
10. Op (NPO1) 977.00010. RTL8 / 1.9%
11. RTL Boulevard (RTL4) 923.00011. Discov / 1.4%
12. Editie NL (RTL4) 914.00012. SBS9 / 1.0%
13. Beau (RTL4) 904.00013. RTLZ / 0.8%
14. Hunted (NPO3) 878.00014. Spike / 0.8%
15. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 872.00015. FOX / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 37,3%
02. RTL Nederland 29,7%
03. Talpa TV 20,5%

Wat vindt u?

Alle polls

Heeft Matthijs van Nieuwkerk de piek van zijn carrière al bereikt?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen