Eva Jinek vecht terug, begint concurrent Op1 flink te porren

De kijkcijfers van woensdag 4 november 2020 (SKO): Eva Jinek neemt revanche, ze komt steeds dichter in de buurt van de grote concurrent Op1.

Eva Jinek © RTL

Het verbaasde vriend en vijand aan het begin van dit jaar dat Eva Jinek er niet in slaagde om haar kijkers mee te nemen van NPO 1 naar RTL 4. Merkwaardig genoeg werd het volstrekt nieuwe programma Op1, haar opvolger op NPO 1, de nieuwe winnaar van de late avond. Begint het tij nu te keren?

De laatste weken zitten de kijkcijfers van Jinek behoorlijk in de lift en deze week maakt ze het Op1 behoorlijk moeilijk. Ze trok op zowel maandag als dinsdag meer kijkers dan Op1 en gisteren zette ze ook al een score neer die ver boven haar eigen RTL 4-gemiddelde ligt.

Waar Op1 kon rekenen op net iets meer dan 1 miljoen kijkers (en 26 procent marktaandeel), noteerde Jinek een meer dan prima 923.000 kijkers (23 procent). Beide programma’s legden het af tegen talkshow M, die in de vooravond 1,2 miljoen kijkers (22 procent) trok.

De zegetocht van Eva kan in elk geval niet lang meer duren, want haar seizoen zit er bíjna op. Ze heeft morgen haar laatste uitzending en maandag zit Beau van Erven Dorens weer op haar plek.

Prime time

Door naar prime time: daar was de antiekshow van Frits Sissing heer en meester. Tussen Kunst en Kitsch scoorde 1,9 miljoen kijkers (32 procent), waarna MAX Masterclass er 876.000 (16 procent) overhield.

Het zilver is voor SBS 6, dat met Barcelona – Dynamo Kiev 795.000 kijkers (14 procent) aan de buis gekluisterd hield.

Op de derde plek volgt RTL 4 met de combinatie Bureau 040 (781.000 kijkers en 14 procent) en Over Winnaars (639.000 en 11 procent).

Verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek met 670.000 kijkers (12 procent).

De poging van RTL 5 om mee te doen om de prime-time-kijker lukt niet écht: Borsato’s Budget Bruiloft trok 265.000 kijkers (5 procent) en Hotter Than My Daughter had er 368.000 (7 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Jack Reacher Never Go Back: 618.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Hotter than my daughter: 368.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Emergence: 225.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Make Holland Great Again: 204.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met World War Z: 190.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Mothers Day: 125.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,7 miljoen), EenVandaag (1,6 miljoen), Half acht nieuws (1,3 miljoen), M (1,2 miljoen), RTL Boulevard (960.000), Tijd voor MAX (837.000), Editie NL (823.000) en GTST (711.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Jinek (923.000) en Journaal laat (756.000) het meest in trek. Hart van Nederland trok 344.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.499.00001. NPO1 / 27.0%
02. Tussen Kunst en Kitsch (NPO1) 1.856.00002. RTL4 / 16.8%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.695.00003. SBS6 / 10.0%
04. EenVandaag (NPO1) 1.629.00004. NPO2 / 6.5%
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.325.00005. Vero / 6.4%
06. M (NPO1) 1.191.00006. NPO3 / 3.9%
07. Op1 (NPO1) 1.008.00007. RTL5 / 3.7%
08. RTL Boulevard (RTL4) 960.00008. NET5 / 3.5%
09. Jinek (RTL4) 923.00009. RTL7 / 2.6%
10. MAX Masterclass (NPO1) 876.00010. RTL8 / 2.1%
11. Tijd voor MAX (NPO1) 837.00011. RTLZ / 1.7%
12. Editie NL (RTL4) 823.00012. Ziggo / 1.4%
13. Barcelona – Dynamo Kiev (SBS6) 795.00013. Discov / 1.1%
14. Bureau 040 (RTL4) 781.00014. TLC / 1.0%
15. Journaal laat (NPO1) 756.00015. Spike / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 37,4%
02. RTL Nederland 27,0%
03. Talpa TV 20,5%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen