Eva Jinek vecht terug, begint concurrent Op1 flink te porren

De kijkcijfers van woensdag 4 november 2020 (SKO): Eva Jinek neemt revanche, ze komt steeds dichter in de buurt van de grote concurrent Op1.

Eva Jinek Foto: RTL

Het verbaasde vriend en vijand aan het begin van dit jaar dat Eva Jinek er niet in slaagde om haar kijkers mee te nemen van NPO 1 naar RTL 4. Merkwaardig genoeg werd het volstrekt nieuwe programma Op1, haar opvolger op NPO 1, de nieuwe winnaar van de late avond. Begint het tij nu te keren?

De laatste weken zitten de kijkcijfers van Jinek behoorlijk in de lift en deze week maakt ze het Op1 behoorlijk moeilijk. Ze trok op zowel maandag als dinsdag meer kijkers dan Op1 en gisteren zette ze ook al een score neer die ver boven haar eigen RTL 4-gemiddelde ligt.

Waar Op1 kon rekenen op net iets meer dan 1 miljoen kijkers (en 26 procent marktaandeel), noteerde Jinek een meer dan prima 923.000 kijkers (23 procent). Beide programma’s legden het af tegen talkshow M, die in de vooravond 1,2 miljoen kijkers (22 procent) trok.

De zegetocht van Eva kan in elk geval niet lang meer duren, want haar seizoen zit er bíjna op. Ze heeft morgen haar laatste uitzending en maandag zit Beau van Erven Dorens weer op haar plek.

Prime time

Door naar prime time: daar was de antiekshow van Frits Sissing heer en meester. Tussen Kunst en Kitsch scoorde 1,9 miljoen kijkers (32 procent), waarna MAX Masterclass er 876.000 (16 procent) overhield.

Het zilver is voor SBS 6, dat met Barcelona – Dynamo Kiev 795.000 kijkers (14 procent) aan de buis gekluisterd hield.

Op de derde plek volgt RTL 4 met de combinatie Bureau 040 (781.000 kijkers en 14 procent) en Over Winnaars (639.000 en 11 procent).

Verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek met 670.000 kijkers (12 procent).

De poging van RTL 5 om mee te doen om de prime-time-kijker lukt niet écht: Borsato’s Budget Bruiloft trok 265.000 kijkers (5 procent) en Hotter Than My Daughter had er 368.000 (7 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Jack Reacher Never Go Back: 618.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Hotter than my daughter: 368.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Emergence: 225.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Make Holland Great Again: 204.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met World War Z: 190.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Mothers Day: 125.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,7 miljoen), EenVandaag (1,6 miljoen), Half acht nieuws (1,3 miljoen), M (1,2 miljoen), RTL Boulevard (960.000), Tijd voor MAX (837.000), Editie NL (823.000) en GTST (711.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Jinek (923.000) en Journaal laat (756.000) het meest in trek. Hart van Nederland trok 344.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.499.00001. NPO1 / 27.0%
02. Tussen Kunst en Kitsch (NPO1) 1.856.00002. RTL4 / 16.8%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.695.00003. SBS6 / 10.0%
04. EenVandaag (NPO1) 1.629.00004. NPO2 / 6.5%
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.325.00005. Vero / 6.4%
06. M (NPO1) 1.191.00006. NPO3 / 3.9%
07. Op1 (NPO1) 1.008.00007. RTL5 / 3.7%
08. RTL Boulevard (RTL4) 960.00008. NET5 / 3.5%
09. Jinek (RTL4) 923.00009. RTL7 / 2.6%
10. MAX Masterclass (NPO1) 876.00010. RTL8 / 2.1%
11. Tijd voor MAX (NPO1) 837.00011. RTLZ / 1.7%
12. Editie NL (RTL4) 823.00012. Ziggo / 1.4%
13. Barcelona – Dynamo Kiev (SBS6) 795.00013. Discov / 1.1%
14. Bureau 040 (RTL4) 781.00014. TLC / 1.0%
15. Journaal laat (NPO1) 756.00015. Spike / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 37,4%
02. RTL Nederland 27,0%
03. Talpa TV 20,5%

52 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
😷Paulus
november 6, 2020 00:43

😷Hoe je went of keert, 👩‍🦳Eva blijft een stabiele vakvrouw. Van mij mag ze nog jaren zo doorgaan. De dompies hier met hun stomme negatieve reacties zullen het nooit begrijpen. Het is makkelijk lullen vanachter de naar poepruikende pctje.

Gast
Wordt straks verwijderd..
november 5, 2020 15:53

Gunoten van het voetbal.
TLP wederom 3de…..
Veonica andermaal beter!

Gast
Mark
november 5, 2020 14:59

Chateau Meiland vorige week donderdag 1,6 miljoen met uitgesteld! Scoort nog beter op donderdag dan maandag, slim om nog 2 x extra op donderdag te doen. Mr. Visser Rijdt Visite vinden de kijkers niks aan, bij die 600.000 van vorige week donderdag is niks extra uitgesteld bijgekomen. SBS 6 kan beter Rijdt Visite in de vooravond afwisselend met Wordt U Al Geholpen, om de week, zoals nu ook 50/50 om de week met andere presentator. Prime time alleen nog Mr. Visser Doet Uitspraak.

I Can See Your Voice is niet veel extra kijkers bijgekomen. Wat zal het vanavond doen? Onder 1 miljoen? Ali B kan op NPO 1 ook best 1 miljoen halen, ik denk dat de Beste Zangers kijkers wel mee verhuizen naar Ali b, ongeveer zelfde soort programma.

Gast
Mark
november 5, 2020 14:04

Arjan, enz.

Wat verwacht je van Alle Hens Aan Dek maandag op 6? Begint misschien met 700.000, maar daarna onder 500.000? Net zo’n flop als Het Hek Van De Dam? Is nóg meer kijkers voor Kopen Zonder Kijken zonder Meilandjes. Kopen Zonder Kijken kan wel eens richting 1,7 miljoen gaan. En Radar ook weer eens boven 1,5 miljoen.

Gast
Robbert
november 5, 2020 14:42
Antwoord op  Mark

700.000? Wat B en C ‘sterren’ op een boot. Voor wie is dit boeiend? Dat SBS6 en een Vlaamse zender het hebben aangekocht is niet te snappen. Hoop voor SBS6 dat ik er naast zit maar ik zou 300.000 nog veel vinden.

Gast
Mark
november 5, 2020 15:00
Antwoord op  Robbert

Ze kunnen beter nog 4 weken hoogtepunten van Chateau Meiland doen, haalt altijd wel 700.000.

Gast
Arjan
november 5, 2020 15:19
Antwoord op  Mark

Hier mijn voorspelling deze week en maandag

Donderdag
Npo1 1.1miljoen
Rtl4 950.000 kijkers
SBS6 1.6 miljoen

Vrijdag
Npo1 1.1 miljoen
RTL 4 3.1 miljoen
SBS6 300.000 kijkers

Zaterdag
Npo1 1.1 miljoen
Rtl4 1 a 1.3 miljoen
SBS6 de verrassing 1.1 a 1.4 miljoen

Zondag
Npo1 1.2 miljoen
Rtl4 1.4 miljoen
SBS6 1.2 miljoen

Maandag
Npo1 1.3 miljoen
Rtl4 1.5 miljoen
SBS6 600.000 kijkers of minder

Gast
Koos
november 5, 2020 13:45

BinnensteBuiten op NPO2 scoort ook ongekend hoge kijkcijfers op het oude tijdslot van Man Bijt Hond. 701.000 is dat een nieuw record voor die leuke programma?

Gast
Mark
november 5, 2020 13:44

Van Borsato’s Budget Bruiloft had ik meer verwacht. Ik denk dat NL Borsato moe is, net zoals men Sylvana moe is. Misschien moet Talpa Love Letters terug op de buis brengen, in originele vorm, mèt Linda en alle oude spelletjes. Kan best, corona-versie met alleen familie van de kandidaten.

Gast
Mark
november 5, 2020 13:41

Dure voetbal op 6 veel kijkers verloren aan Veronica: veel mannen wilden liever een actiefilm zien? Jack Reacher II bijna 700.000 kijkers. Doet Veronica goed, al die recente blockbusters op woensdag zetten: de dag waarop de meeste films worden gekeken, samen met de donderdag (RTL 7 scoort ook goed als er geen darts of voetbal is). Volgende week woensdag de laatste Mission Impossible film, zonder voetbal op 6: dat wordt met gemak 700.000 kijkers, is meer kijkers dan SBS 6 met Steenrijk Straatarm en misschien ook wel meer kijkers dan Bureau 040.

Gast
Josefien
november 5, 2020 13:33

Sterren Op Het Doek heeft haar goed gedaan. Ik heb meer sympathie voor Eva gekregen.

Gast
De GTST vernieuwing begint vruchten af te werpen
november 5, 2020 12:23

Meest bekeken aflevering per jaar
2015 – 2.219.000 kijkers
2016 – 2.033.000 kijkers
2017 – 1.745.000 kijkers
2018 – 1.515.000 kijkers
2019 – 1.351.000 kijkers
2020 ?

– Gisteravond nog maar 711.000 kijkers –

Gast
Ron
november 5, 2020 10:50

Dit komt ook door de actualiteit; de verkiezingen in de US. Iedereen wil weten wat zij vind van de hele situatie daar, als Amerikaanse.
GTST valt weer in een dipje na de spannende cliffhangers.

Gast
robb
november 5, 2020 10:29

Eerst Jinek dan na het eerste blok naar op1 en zo switch ik , wat mij stoort aan Jinek dat er altijd bij bepaalde onderwerpen dezelfde mensen zitten gisteren weer Eerdmans en Wouter de winter ik weet wel wat die mensen gaan zeggen RTL nieuw heeft zelf genoeg deskundigen , maar telegraaf wouter heeft de voorkeur .

Gast
Janneman
november 5, 2020 09:50

Kwaliteit komt wel boven borrelen.

Gast
scott_0
november 5, 2020 09:48

Dit is erg.

Gast
Jan
november 5, 2020 09:39

Jinek profiteert van de beter bekeken programma’s voor haar praatprogramma’s. Kijken zonder kopen, Prefect Picture en de vrijdagavond.

Gast
Chil Persoon
november 5, 2020 09:26

GOEDE TIJDEN SLECHTE TIJDEN 711.000

Hardlopers zijn doodlopers!!!

Gast
Gerit
november 5, 2020 09:35
Antwoord op  Chil Persoon

Snap ik wel gister was het Total niet spannend ging over vluchtelingen

Gast
Tim
november 5, 2020 08:56

Barcelona – Dynamo Kiev 795.000 kijkers (14 procent) 

dat zijn dure kijkcijfers! Wat laag zeg

Gast
JobF
november 5, 2020 10:01
Antwoord op  Tim

795.000 voor zo’n wedstrijd is gewoon prima. Het is de groepsfase en het is een beetje een Ajax tegen ADO Den Haag wedstrijd. Geen 2 grote clubs.

Gast
Maup Caransa
november 5, 2020 08:56

Dure gast dan 1.4 miljoen, bij op1 komen ze daar niet in de buurt.

Gast
Jinek, media en marketing flop 2020
november 5, 2020 08:45

Veel aannames vooraf.
Weinig geleverd achteraf.

Gast
Chil Persoon
november 5, 2020 08:43

Eva Jinek moet het hebben van corona en verkiezingen. Dan is er keus genoeg aan gasten.

De kijkers zappen straks vanzelf wel weer weg als de tafel weer vol zit met Telegraaf, RTL enz gasten. Meer smaken zitten er dan niet.

Gast
Sport 7 kijker
november 5, 2020 09:39
Antwoord op  Chil Persoon

Ja ja, we weten het wel dat jij Jinek haat.

Gast
Bla, bla, bla, bla
november 5, 2020 08:38

Op1 -157
Jinek – 16

Gast
the pat
november 5, 2020 08:36

RTL doet het echt super goed ze draaien echt goed mee toppers.. je ziet dat eva veeel beter is dan op1 je merkt toch 1x per week is niet handig.. eva top

Gast
Joris
november 5, 2020 08:36

Dat viel ons hier op de bank ook al op; Tijd voor Max kijkt ineens ouderwets lekker weg. Geen idee hoe dat ineens komt. Betere gasten, onderwerpen, Martine en Sybrand …….zal wel een combinatie zijn.

Gast
Johannes
november 5, 2020 08:30

Ik gun Eva Jinek veel kijkers. Een grotere variatie aan interessante gasten is daarbij een eerste vereiste. Mogen die journalisten van De Telegraaf die blijkbaar bij de inventaris horen nu eens heel lang thuisblijven?

Gast
Johannes
november 5, 2020 08:25

EVA JINEK

Gast
Chelsey
november 5, 2020 08:22

Vooralsnog geen overtuigende cijfers voor een vermeend talkshowkoningin. Immers staat ze met haar talkshow niet steevast in de top 5 en behaald ze qua totale absolute aantallen veel minder kijkers in vergelijking met Op.Daarbij komt dat haar overstap bewezen heeft dat ze niet echt in staat is om op eigen kracht een groot publiek aan zich te kunnen binden. Humberto Tan heeft dat overigens wel bewezen, hij stopte dan ook niet maar ging gedurende het tv seizoen gewoon in zijn eentje door met de talkshow. Beau van erven Dorens zal het niet bepaald beter gaan doen, aangezien hij wat dat betreft meer als stoorzender fungeert in de continuïteit van het succes van rtL-late night met Jinek.

Gast
Chiel
november 5, 2020 09:17
Antwoord op  Chelsey

Bij op 1 heb je vaak een betere lead in en het voordeel dat je op zender 1 van je tv zit. Ik denk dat RTL er méér dan blij mee is. En geregeld méér kijkers dan het programma ervoor.

Gast
pastoor Justus uit Schin op Geul
november 5, 2020 08:20

Met de feestdagen in het vooruitzicht, zullen de kijkcijfers flink lager zijn .
De kloosters worden platgebeld door mensen in het land, die 14 dagen of langer
totale afzondering willen in een historisch kader .Het klooster dus .Even geen duivelse tv, even geen schoonmoeder op visite, geen stress, geen zuip en vreterijen met de kerst Dus weg van alles! weg van een schijnwereld. zij willen even hun zelf zijn ontdekken wie ze zijn, of ontdekken waarom ze alles moeten in deze wereld, en altijd maar moeten meedoen met de hypes
Hier in het klooster houden we van eenvoud, en stilte ! En ons devies luidt… ora et labora

Gast
*DE ECHTE*
november 5, 2020 08:18

Wat bedoel je naamjatter/hacker

Gast
Joost
november 5, 2020 08:17

Dat viel ons hier op de bank ook al op; Jinek kijkt ineens ouderwets lekker weg. Geen idee hoe dat ineens komt. Betere gasten, onderwerpen, Jinek…zal wel een combinatie zijn.

Gast
*DE ECHTE*
november 5, 2020 08:16

Fake, want mijn naam is ….. Je moet toch origineler zijn met je 4e naam vandaag.

Gast
Opbouwen & Afbouwen
november 5, 2020 08:11

Woensdag 4 november 2015 (woensdag 4 november 2020)

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 31,3% (27,0%)
2. Publieke Omroep 30,4% (37,4%)
3. SBS Groep 23,2% (20,5%)

Cijfers zeggen alles.

Gast
*DE ECHTE*
november 5, 2020 08:15
Antwoord op  Opbouwen & Afbouwen

Kwaliteit!!!!! Top NPO.

Gast
Bente
november 5, 2020 08:17
Antwoord op  *DE ECHTE*

Waarom reageer jij steeds op je eigen berichten?

Gast
*DE ECHTE*
november 5, 2020 08:25
Antwoord op  Bente

Waarom reageer je steeds op mij Bente , Ellen etc etc .

Gast
factcheck
november 5, 2020 08:36
Antwoord op  Opbouwen & Afbouwen

Marktaandeel 1800-2400 uur in % maand 2020 (2019)

NPO
Januari 39,1 (39,4)
Februari 37,4 (38,4)
Maart 41,3 (39,3)
April 39,8 (34,7)
Mei 39,2 (35,2)
Juni 36,9 (39,8)
Juli 36,3 (39,8)
Augustus 36,5 (35,4)
September 37,3 (35,4)
Oktober 37,0 (36,2)

gemiddelde 38,1 (37,3)

RTL
Januari 26,5 (27,0)
februari 26,4 (26,1)
maart 26,8 (25,9)
april 25,6 (24,8)
mei 24,4 (25,2)
juni 25,4 (23,6)
juli 24,5 (22,5)
augustus 24,6 (22,5)
september 26,2 (24,9)
oktober 27,9 (24,5)

gemiddelde 25,8 (24,7)

Talpa
januari 18,0 (17,7)
februari 18,9 (18,7)
maart 18,1 (19,3)
april 19,8 (23,2)
mei 20,1 (21,5)
juni 20,5 (19,7)
juli 20,5 (19,3)
augustus 20,3 (21,5)
september 20,5 (22,9)
oktober 20,4 (22,6)

gemiddelde 19,7 (20,6)

want zinnige cijfers zeggen wel iets.

Gast
Chil Persoon
november 5, 2020 08:50
Antwoord op  factcheck

Deze onzin zegt niets. wel corona geen corona. Zo kan ik nog wel even door gaan.
Zonde van je tijd.

Gast
Wyatt
november 5, 2020 13:42
Antwoord op  factcheck

De kloof tussen RTL en Talpa wordt groter.

Gast
Tijd voor Max zit Jinek steeds vaker op de hielen
november 5, 2020 08:06

M – 1.191.000 kijkers
Op1 – 1.008.000 kijkers (hh. 213.000 kijkers)
Jinek – 923.000 kijkers (hh. 105.000 kijkers)
Tijd voor Max – 837.000 kijkers

Gast
*DE ECHTE*
november 5, 2020 08:08

Goed he, NPO is kwaliteit!

Gast
Patty Koot
november 5, 2020 08:04

Dag Top 12:
1 t/m 12, 0 keer Talpa.
Opbouwfase.

Gast
Kevin
november 5, 2020 08:01

Geweldige kijkcijfers voor Jinek! RTL doet het sowieso de laatste weken niet onaardig, ze scoren weer regelmatig boven het miljoen. Maakt RTL een grote comeback? Wat denken jullie?

Gast
*DE ECHTE*
november 5, 2020 08:04
Antwoord op  Kevin

Nee, natuurlijk niet. Als het vaccin er is dan gaan de kroeglopers weer de kroeg in en stort RTL verder in waar ze in het voorjaar mee bezig waren.

Gast
Kevin
november 5, 2020 08:08
Antwoord op  *DE ECHTE*

Ik vraag het me af. Heb veel vertrouwen in RTL. Ze doen het geweldig!

Gast
ome H
november 5, 2020 07:56

Geen kijkcijfers CNN? Wat is het heerlijk spannend.

Gast
Sport 7 kijker
november 5, 2020 09:41
Antwoord op  ome H

9 miljoen kijkers (in de VS)

Gast
Monique van Hattem
november 5, 2020 09:47
Antwoord op  Sport 7 kijker

Van enige objectiviteit was bij Clown News Network weer geen enkele sprake.
Wat dat beteft te vergelijken met onze verziekte publieke omroep.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen